مقاله پژوهشی
سیدعلیرضا افشانی؛ یزدان کریمی منجرمویی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 9-32
چکیده
سرمایه اجتماعی منبعی است که مردم جامعه، منافع شخصی خود را فدای منافع جمعی میکنند، سرمایه اجتماعی ثروتی بیانتهاست که حفظ و تولید آن نیاز به تحقق شرایطی دارد. یکی از این شرایط، ایثارگری اجتماعی است که نمادِ دیگردوستی و همنوعدوستی است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ایثارگری اجتماعی بر سرمایه اجتماعی در بین شهروندان 64-16 ساله شهر ...
بیشتر
سرمایه اجتماعی منبعی است که مردم جامعه، منافع شخصی خود را فدای منافع جمعی میکنند، سرمایه اجتماعی ثروتی بیانتهاست که حفظ و تولید آن نیاز به تحقق شرایطی دارد. یکی از این شرایط، ایثارگری اجتماعی است که نمادِ دیگردوستی و همنوعدوستی است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ایثارگری اجتماعی بر سرمایه اجتماعی در بین شهروندان 64-16 ساله شهر یزد بود. در این پژوهش، به روش پیمایش و با نمونهگیری خوشهای، 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که آلفای کرونباخ برای متغیر ایثارگری اجتماعی برابر 79/0 و برای سرمایة اجتماعی برابر 84/0 به دست آمد. یافتهها بیانگر آن بود که ایثارگری اجتماعی بر سرمایه اجتماعی تأثیر مستقیم و معنیداری داشت و ایثارگری اجتماعی 35 درصد از واریانس متغیر وابسته (سرمایه اجتماعی) را تبیین میکند. همچنین نتایج نشان داد که بین سن و وضعیت تأهل با ایثارگری اجتماعی رابطه معنیداری وجود داشت اما بین ایثارگری اجتماعی برحسب جنس افراد تفاوت معنیداری وجود نداشت.
مقاله پژوهشی
بهاره نصیری؛ آمنه بختیاری
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 33-68
چکیده
در تمام جوامع بشری، ارزشهایی وجود دارد که بنیان اصلی فرهنگ آن جامعه را شکل میدهند. اهمیت و جایگاه این ارزشها بهگونهای است که هر ملتی هویت و حیات اجتماعی و سیاسی خود را در پایبندی و احترام به آنها انتقال کامل آن به نسلهای آینده میداند. در رهیافت علمی و از منظر تئوریهای علوم اجتماعی ایثار و شهادت نه یک امر صرفاً احساسی- عاطفی، ...
بیشتر
در تمام جوامع بشری، ارزشهایی وجود دارد که بنیان اصلی فرهنگ آن جامعه را شکل میدهند. اهمیت و جایگاه این ارزشها بهگونهای است که هر ملتی هویت و حیات اجتماعی و سیاسی خود را در پایبندی و احترام به آنها انتقال کامل آن به نسلهای آینده میداند. در رهیافت علمی و از منظر تئوریهای علوم اجتماعی ایثار و شهادت نه یک امر صرفاً احساسی- عاطفی، بلکه رفتاری عقلانی و جزء کنشهای عقلانی معطوف به ارزش تعریف میشود؛ بهگونهای که بهمثابه یک نظام رفتاری و الگوی ارزشی ـ عقلانی عملکردی، «همهجایی» و «هرزمانی» مطرح است که میتواند در خرده نظامهای یک جامعه (خانواده، آموزشی و پرورشی، اقتصاد، حقوق، سیاست و...) پایه رفتار قرار گیرد و اساس انسجام وجدان جمعی جدید و ساختهای اجتماعی جامعه جدید را تشکیل دهد؛ هدف از این مقاله تبیین جامعهشناختی فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ایرانی و شناسایی عوامل و مؤلفههای تأثیرگذار بر فرهنگ ایثار و شهادت است. این تحقیق ازنظر هدف، بنیادی و بر مبنای روش توصیفی انجامگرفته است. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه متأثر از عوامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تمدن است.
مقاله پژوهشی
محمدرضا مانی فر؛ زینب حاجی علیمحمدی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 69-96
چکیده
این تحقیق، ترسیم سیمای واقعبینانه از ارزشهای انقلاب اسلامی ایران را در برنامههای رادیو انقلاب تعقیب میکند و بر مطالعه و تحلیل برنامۀ صبحگاهی طلوع فجر در این ایستگاه مناسبتی صدای جمهوری اسلامی تمرکز دارد و از دیدگاه محققان، مسأله اصلی را آن میداند که برنامۀ مورد مطالعه در مقطع زمانی 12 تا 22 بهمن 1399- موسوم به دهه فجر 99 - بهعنوان ...
بیشتر
این تحقیق، ترسیم سیمای واقعبینانه از ارزشهای انقلاب اسلامی ایران را در برنامههای رادیو انقلاب تعقیب میکند و بر مطالعه و تحلیل برنامۀ صبحگاهی طلوع فجر در این ایستگاه مناسبتی صدای جمهوری اسلامی تمرکز دارد و از دیدگاه محققان، مسأله اصلی را آن میداند که برنامۀ مورد مطالعه در مقطع زمانی 12 تا 22 بهمن 1399- موسوم به دهه فجر 99 - بهعنوان نمونه هدفمند تحقیق چه ارزشهای مشخص را مبتنی بر آنچه در قانون اساسی آمده، منعکس کرده و نوع و شدت ارزشهای منعکسشده چگونه است؟ استفاده از روش تحلیل محتوا و تحلیل یافتههای تحقیق نشان میدهد که مجموعه پیامآفرینان در ارزشگذاریهای خود، بیشتر به این سؤال که چه چیز تا چه حد خوب و مطلوب است، جواب داده و از «ملّیت آمیخته به اسلام» گفته و ارزشهای مثبت انقلاب اسلامی را با استوار ساختن بر محور آن منعکس کردهاند و در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب، برداشت خاص خود از اسلام را طوری اشاعه داده و خواسته یا ناخواسته از ارزشهای مثبت انقلاب 57 یاد کردهاند که گویی بین اسلام، استقلال و پیشرفت از یک طرف و جمهور، آزادی و عدالت از طرف دیگر، تضاد و خوشبینانه، تفاوت چشمگیر وجود دارد؛ حال آنکه با مطالعۀ قانون اساسی و حتی مرور برخی موضعگیریهای رهبران انقلاب اسلامی درمییابیم که نه تنها تضاد و حتی تفاوت وجود ندارد که اینها همه از یکدیگر تفکیکناپذیرند.
مقاله پژوهشی
افسانه اکبری
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 97-128
چکیده
هدف اصلی از انجام پژوهش پیشرو بررسی رابطۀ مؤلفههای مدیریت جهادی بیانات مقام معظم رهبری در محبوبیت سردار سلیمانی و اولویتبندی آنها است. جامعۀ آماری، کلیۀ دبیران و اولیای مدارس خاص (تیزهوشان، شاهد و نمونه) دخترانه مقطع متوسطه اول شهر بوشهر در سال تحصیلی 99-98 است؛ که بنا بر آمار رسمی، 80 نفر است. روش پژوهش، توصیفی از نوع دلفی و همبستگی ...
بیشتر
هدف اصلی از انجام پژوهش پیشرو بررسی رابطۀ مؤلفههای مدیریت جهادی بیانات مقام معظم رهبری در محبوبیت سردار سلیمانی و اولویتبندی آنها است. جامعۀ آماری، کلیۀ دبیران و اولیای مدارس خاص (تیزهوشان، شاهد و نمونه) دخترانه مقطع متوسطه اول شهر بوشهر در سال تحصیلی 99-98 است؛ که بنا بر آمار رسمی، 80 نفر است. روش پژوهش، توصیفی از نوع دلفی و همبستگی است. ابزار پژوهش، دو پرسشنامه محقق ساخته است. از روشهای آمار توصیفی مانند درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و روش آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند عاملِ مدل اینتر مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که 5 مؤلفه از مؤلفههای مدیریت جهادی منتخب خبرگان پژوهش با محبوبیت سردار سلیمانی رابطه دارند و از میان مؤلفههای متعدد مدیریت جهادی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب در محبوبیت سردار سلیمانی با توجه به مقادیر تی و بتا به ترتیب ابعاد خدمت با نیت الهی، تخصص، علم و درایت، شوق خدمت و روحیه خدمتگزاری بیمنت، بصیرت و عدم غفلت از وجود دشمن، تداوم و استقامت در کار دارای اولویتهای اول تا پنجم میباشند.
مقاله پژوهشی
علیرضا حفیظی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 129-152
چکیده
فرهنگ ایثار اجتماعی یکی از جنبههای ایثار است که میتواند باعث ایجاد همبستگی در سطح جامعه گردد، طوریکه این همبستگی باعث ایجاد سرمایۀ اجتماعی شود. هدف مقاله حاضر شناخت میزان تأثیر فرهنگ ایثار اجتماعی بر تقویت سرمایۀ اجتماعی در بین کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول کوکران تعداد 196 نفر ...
بیشتر
فرهنگ ایثار اجتماعی یکی از جنبههای ایثار است که میتواند باعث ایجاد همبستگی در سطح جامعه گردد، طوریکه این همبستگی باعث ایجاد سرمایۀ اجتماعی شود. هدف مقاله حاضر شناخت میزان تأثیر فرهنگ ایثار اجتماعی بر تقویت سرمایۀ اجتماعی در بین کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول کوکران تعداد 196 نفر از کارکنان انتخاب شدند. روش پژوهش براساس هدف؛ کاربردی و از لحاظ ماهیت؛ توصیفی ـ پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته به تعداد 22 سؤال است که مربوط به ابعاد فرهنگ ایثار اجتماعی (روحیه فداکاری، نوعدوستی، داشتن روحیه همبستگی و خدمتگزاری به خلق) و ابعاد سرمایۀ اجتماعی (اعتماد اجتماعی، اعتماد نهادی، هنجارهای اجتماعی، شبکههای اجتماعی و مشارکت اجتماعی) است. یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون رگرسیون نشان داد که فرهنگ ایثار اجتماعی و ابعاد آن بر تقویت سرمایۀ اجتماعی در بین کارکنان تأثیر معنادار دارد.
مقاله پژوهشی
خداداد میرزایی؛ نادر سلیمانی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 153-181
چکیده
این پژوهش کاربردی و باهدف بررسی تحلیل و اعتباریابی ساختار پرسشنامۀ فرهنگ ایثار و شهادت همراه با گزارش روایی عاملی و پایایی آن در پرستاران اجرا شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستانهای اصفهان که برابر 700 نفر است که از میان آنها، تعداد 248 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) به روش نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش کاربردی و باهدف بررسی تحلیل و اعتباریابی ساختار پرسشنامۀ فرهنگ ایثار و شهادت همراه با گزارش روایی عاملی و پایایی آن در پرستاران اجرا شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستانهای اصفهان که برابر 700 نفر است که از میان آنها، تعداد 248 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) به روش نمونهگیری تصادفی متناسب بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محقق ساخته است. روش تحلیل دادهها، تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و همسانی درونی با استفاده از نرمافزار SPSSنسخه 23 و Amos نسخه 24 بود. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی، شش عامل برای ساختار این آزمون را نشان داد که رویهمرفته 35/74 درصد از واریانس کل دادهها داشت. بر اساس نتایج حاصل از مرحله اول و دوم، پرسشنامۀ اولیه در اختیار 30 نفر از اعضای گروه پانل قرار گرفت و روایی صوری و محتوایی بهصورت کمی و کیفی بررسی شد که مقادیر CVR و CVI، 62/0 و 91/0 به دست آمد و بعد از کنار گذاشتن گویههای غیرمرتبط این مقادیر به 69/0 و 95/0 افزایش یافت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، نشاندهندۀ این بود که الگوی شش عاملی برازش قابل قبولی با دادهها داشت. همچنین ضرایب آلفای کرونباخ در زیرمقیاسها بین 74/0 تا 92/0 به دست آمد که نشاندهندۀ همسانی درونی قابلقبول پرسشنامه بود. نتایج، حاکی از آن است که بر اساس مدل ارائهشده این پرسشنامه با شش عامل و 28 گویه میتواند ابزار مناسبی برای سنجش عوامل یا مؤلفههای فرهنگ ایثار و شهادت در میان جامعۀ پرستاری و بر اساس آزمون فریدمن مؤلفه تقویت روحیۀ شهادتطلبی و ازخودگذشتگی از رتبه بالاتر و مسئولیتپذیری و خودکارآمدی میتواند از رتبه پایینتر در میان پرستاران برخوردار باشد.
مقاله پژوهشی
امیرحسین تمنائی؛ حسین ساری؛ محمدصادق جلالی راد
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 183-217
چکیده
جنگ تحمیلی بهعنوان یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران، از مناظر مختلف موضوعی قابل پژوهش و مطالعه است. در این مقاله سؤال پیشرو، نظام گفتمانی رهبران انقلاب اسلامی ایران در موضوع دفاع مقدس است. در شرایطی که روایتهای متنوع و بعضاً متعارضی از جنگ تحمیلی در رسانههای مختلف به مخاطبان گوناگون ازجمله مخاطبان جوان که جنگ را تجربه نکردند، ...
بیشتر
جنگ تحمیلی بهعنوان یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران، از مناظر مختلف موضوعی قابل پژوهش و مطالعه است. در این مقاله سؤال پیشرو، نظام گفتمانی رهبران انقلاب اسلامی ایران در موضوع دفاع مقدس است. در شرایطی که روایتهای متنوع و بعضاً متعارضی از جنگ تحمیلی در رسانههای مختلف به مخاطبان گوناگون ازجمله مخاطبان جوان که جنگ را تجربه نکردند، عرضه میشود، شناسایی نظام گفتمانی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اهمیت مییابد. این نظامهای گفتمانی میتواند راهنمایی برای چگونگی فهم جنگ تحمیلی و ابعاد مختلف آن باشد. برای رسیدن به این مقصود، بیانات امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله خامنهای اعم از سخنرانی و پیامهای شفاهی و مکتوب استخراج و پس از احصا مضامین اولیه، دالهای اصلی شناسایی و نحوه مفصلبندی آن تشریح شد. در گفتمان امام خمینی(ره)، دالهای «رویارویی حق علیه باطل»، «ایستادگی در برابر استکبار»، «پرهیز از صلح خائنانه و تحمیلی»، «پیشرفت مادی و معنوی» و «شهادت سعادت ابدی» حول دال مرکزی «معنویت سیاسی» مفصلبندی شده است و در گفتمان رهبر معظم انقلاب نیز دالهای «جنگافروزی برای نابودی انقلاب»، «شکوفایی استعدادها و رشد معنوی»، «ایران در برابر دنیا»، «ایمان و ایثار»، «قدرت بازدارنده» و «روایت زیباییها» حول دال مرکزی «منبع الهامبخش» مفصلبندی شده است.
مقاله پژوهشی
سمیه قجری
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 219-242
چکیده
فرهنگ ایثار یکی از ارزشهایی است که در تمام جوامع بشری دارای جایگاه خاصی است و بهعنوان فرهنگی است که انسان از طریق آن میتواند به ملاکهای انسانی و اخلاقی الهی دست یابد؛ بنابراین مفهوم، هدف این مقاله شناخت عوامل مؤثر بر ایجاد فرهنگ ایثار اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش پیشرو بر مبنای هدف؛ کاربردی و بر مبنای استراتژی؛ ...
بیشتر
فرهنگ ایثار یکی از ارزشهایی است که در تمام جوامع بشری دارای جایگاه خاصی است و بهعنوان فرهنگی است که انسان از طریق آن میتواند به ملاکهای انسانی و اخلاقی الهی دست یابد؛ بنابراین مفهوم، هدف این مقاله شناخت عوامل مؤثر بر ایجاد فرهنگ ایثار اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش پیشرو بر مبنای هدف؛ کاربردی و بر مبنای استراتژی؛ توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به تعداد 156 نفر است. روش مطالعه کتابخانهای ـ میدانی است که با استفاده از ابزار پرسشنامه به تعداد 29 سؤال است که این سؤالات بر اساس مطالعه مبانی نظری موضوع و نظر خبرگان تنظیم گردید و در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون رگرسیون نشان داد ابعاد نگرشی، رفتاری و اجتماعی همراه با شاخصهای آن بهعنوان عوامل مهم مؤثر بر فرهنگ ایثار اجتماعی در بین اساتید دانشگاه مورد تأیید است.
مقاله پژوهشی
توحید محرمی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 243-264
چکیده
ایدۀ فعالیت فرهنگی از درون و ذهن انسان آغاز میشود و باهدف روشنگری و پرورش روح پیام و معنایی را بهطور هدفمند به مخاطب ارائه میکند. تعالیبخش بودن این پیامها برای ارتقاء جامعه از دغدغههای همیشگی بشر بوده است. موضوعی که در گفتمان انقلاب اسلامی همواره مدنظر بوده و در آموزههای اسلامی از آن بهعنوان «حیات طیبه» یاد میشود. ...
بیشتر
ایدۀ فعالیت فرهنگی از درون و ذهن انسان آغاز میشود و باهدف روشنگری و پرورش روح پیام و معنایی را بهطور هدفمند به مخاطب ارائه میکند. تعالیبخش بودن این پیامها برای ارتقاء جامعه از دغدغههای همیشگی بشر بوده است. موضوعی که در گفتمان انقلاب اسلامی همواره مدنظر بوده و در آموزههای اسلامی از آن بهعنوان «حیات طیبه» یاد میشود. عدالت اجتماعی موجب توسعه همهجانبه جامعه میشود؛ اما در مقابل این اشاعه تبعیض و احساس محرومیت است که صلح، حمایت از کار، رشد آزاد، هویت و دانش، مشروعیت، وحدت ملی و غیره را به مخاطره میاندازد و حیات طیبه تحقق پیدا نمیکند. از طرفی با توسعه و گسترش ابعاد مختلف زندگی بشر، دایره شمول مفهوم عدالت افزایش یافته است و دیگر ظلم و بیعدالتی به عمل مستقیم فرد محدود نمیشود، بلکه نادیده گرفته شدن خیرعمومی در اقدامات اجتماعی، میتواند از مصادیق ظلم باشد. بر همین اساس، مقاله پیشرو، باهدف تحریک اذهان و توجه مراکز علمی و سیاستگذاری کشور به موضوع فعالیتهای فرهنگی هدفمند و مسئله عدالت، سعی دارد در حد توان به چگونگی فعالیتهای فرهنگی عدالت محور پس از انقلاب اسلامی پاسخ دهد؟ نوع تحقیق کاربردی _ توسعهایی بوده و روش آن اسنادی و کتابخانهای میباشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد؛ باوجود آرمانهای عدالت خواهانه انقلاب اسلامی خیرعمومی بهطور منسجم و سازمانیافته بهبود نیافته است و همچنان نیازمند توسعه و گسترش فعالیتهای فرهنگی عدالت محور برای ارتقاء جامعه هستیم.
مقاله پژوهشی
سمیه تاجیک اسماعیلی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 265-299
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه میان اضطراب امتحان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران با جنسیت، تعداد فرزندان خانواده و پایه تحصیلی آنان در میان فرزندان خانوادههای ایثارگران انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران (فرزندان جانبازان و ایثارگران) است ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه میان اضطراب امتحان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران با جنسیت، تعداد فرزندان خانواده و پایه تحصیلی آنان در میان فرزندان خانوادههای ایثارگران انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران (فرزندان جانبازان و ایثارگران) است و تعیین حجم نمونه بر اساس معیار کفایت نمونه، 240 نفر در نظر گرفته شده و شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. نتایج نشان داد بین جنسیت دانشآموزان با میزان و سطوح اضطراب امتحان دانشآموزان تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین یافتهها نشان داد، بین تعداد فرزندان خانواده با میزان اضطراب امتحان رابطه معنیداری دیده نمیشود. ولی بین پایه تحصیلی دانشآموزان متوسطه با میزان اضطراب امتحان معنیدار مشاهده میشود، یعنی دانشآموزان پایههای تحصیلی بالاتر، اضطراب امتحان بیشتری دارند. توجه به ایجاد آرامش و کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان در خانواده ایثارگران امری مهم و ضروری است.
مقاله پژوهشی
فردین منصوری؛ مینا چناری
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 301-320
چکیده
هدف اصلی مقاله حاضر ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی احداث سوله ورزشی شهید بهشتی مخصوص جانبازان و معلولان در منطقه هشت شهرداری تهران است. روش انجام این پژوهش روش ترکیبی کمی و کیفی است که در بخش کمی از 200 نفر از ساکنین اطراف پروژه از طریق ابزار پرسشنامه اطلاعاتی جمعآوری شده است و در بخش کیفی هم مصاحبههایی با مدیران شهرداری منطقه، ...
بیشتر
هدف اصلی مقاله حاضر ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی احداث سوله ورزشی شهید بهشتی مخصوص جانبازان و معلولان در منطقه هشت شهرداری تهران است. روش انجام این پژوهش روش ترکیبی کمی و کیفی است که در بخش کمی از 200 نفر از ساکنین اطراف پروژه از طریق ابزار پرسشنامه اطلاعاتی جمعآوری شده است و در بخش کیفی هم مصاحبههایی با مدیران شهرداری منطقه، عوامل اجرایی و جانبازان انجام شده است. در مورد شیوه نمونهگیری نیز با توجه به اینکه جامعه آماری این تحقیق ساکنین محله فدک (اعم از ساکنین محله، افراد شاغل در محله و کسبه محله) هستند، انتخاب نمونه از طریق ترکیبی از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای (برای انتخاب خیابانها و کوچههای محله) و نمونهگیری سیستماتیک (برای انتخاب خانهها) انجام شده است. همچنین برای تعیین اعتبار پرسشنامه از اعتبار صوری و بهمنظور تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است؛ و در پایان ازآنجاکه پروژه، در حال اجرا است، تأثیرات مثبتی و منفی به صورت احتمالی در چهار بخش اجتماعی (افزایش زیبایی و منظر شهری، افزایش سلامت روحی و روانی معلولان/جانبازان، بهینهسازی اوقات فراغت معلولان/جانبازان، شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی جانبازان، کاهش آسیبهای جسمی جانبازان/ معلولان، افزایش سطح رضایتمندی جانبازان /معلولان) فرهنگی (افزایش حس و تعلق محلی، ترویج فرهنگ ورزش در میان معلولان/جانبازان، تحقق برنامهها و طرحهای فرادستی، ایجاد ترافیک در محدوده و آلودگی هوا، ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای ساکنین)، اقتصادی (ایجاد درآمد برای مرکز افزایش احتمالی قیمت، اشتغالزایی، افزایش احتمالی قیمت املاک مجاور) برای آن شناسایی شده است که در متن اصلی بهصورت دقیق به آن پرداخته شده است.ست.
مقاله پژوهشی
مهدی میرزایی؛ عباس عامری پور
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، صفحه 321-347
چکیده
امروزه با توجه به گسترش حجم زیاد جنگ نرم در قالب شبیخون فرهنگی و از سوی دیگر گسترش موج بیداری اسلامی، مقاومت، ایثار و شهادت، ضرورت و اهمیت تعمیق، ترویج و حفظ فرهنگ ایثار و شهادت بهعنوان یک فرهنگ غنی و ارزشمند اسلامی حساستر شده است و دراینبین نقش آموزشوپرورش بهعنوان بزرگترین نهاد تربیتی، اجتماعی، فرهنگی تأثیرگذار بعد از ...
بیشتر
امروزه با توجه به گسترش حجم زیاد جنگ نرم در قالب شبیخون فرهنگی و از سوی دیگر گسترش موج بیداری اسلامی، مقاومت، ایثار و شهادت، ضرورت و اهمیت تعمیق، ترویج و حفظ فرهنگ ایثار و شهادت بهعنوان یک فرهنگ غنی و ارزشمند اسلامی حساستر شده است و دراینبین نقش آموزشوپرورش بهعنوان بزرگترین نهاد تربیتی، اجتماعی، فرهنگی تأثیرگذار بعد از خانواده، در نهادینه نمودن فرهنگ ایثار و شهادت، پررنگ است. هدف پژوهش، بررسی راهکارهای نهادینهسازی در قالب (تعمیق، ترویج و تحفیظ) فرهنگ ایثار و شهادت در نظام آموزشوپرورش است. این پژوهش از نوع تحقیقات مروری و به شیوه توصیفی است و برای جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای استفاده شده است. در ادامه بهضرورت، شناخت و اهمیت عوامل محیطی در نهادینه نمودن فرهنگ ایثار و شهادت اشاره و به مهمترین راهکارهای نهادینه نمودن فرهنگ ایثار و شهادت در نظام آموزشوپرورش در حیطههای تربیتی و اجتماعی نظیر وجود برنامههای مدون، غنی و سازماندهی شده ایثار و شهادت، آگاهی بخشی و تعریف نقش سازنده معلمان و مربیان پرورشی، برپایی یادوارهها، همایشها و اردوهای زیارتی شهدا، معرفی چهرههای برتر ایثارگر و شهدای شاخص در کتب درسی، تخصیص واحدهای درسی مستقل در زمینه ایثار و شهادت، ایجاد یک سازمان مختص به ایثار و شهادت در مدارس، اطلاعرسانی و تقویت تبلیغات لازم و کافی محیطی، انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در مورد ایثار و شهادت، استفاده از قدرت وسایل رسانهای و ارتباطی، تأمین اعتبار و تخصیص یک بودجه مشخص سالانه برای ایثار و شهادت به مدارس، دیدار با خانوادههای معظم ایثارگر و شهدا و همافزایی و هماهنگی با دیگر نهادها و ارگانها در مورد نهادینهسازی فرهنگ ایثار و شهادت اشاره شده است.