کیوان شعبانی مقدم؛ سارا نژادی؛ فرزانه زین العابدینی؛ معصومه حسن زاده تبریزی
دوره 2، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 73-90
چکیده
فعالیت زنان در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی، از صدر اسلام تاکنون از واقعیتهای غیرقابلانکار تاریخ اسلام و ایران است. هرچند اسلام با حضور زنان در جنگها بهعنوان رزمنده مخالف است، اما در مواردی که این اقدام بهمنظور دفاع از جان خویش یا دفاع از وجود مبارک پیامبر (ص) انجامشده، مخالفتی ابراز نشده است. از همان ...
بیشتر
فعالیت زنان در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی، از صدر اسلام تاکنون از واقعیتهای غیرقابلانکار تاریخ اسلام و ایران است. هرچند اسلام با حضور زنان در جنگها بهعنوان رزمنده مخالف است، اما در مواردی که این اقدام بهمنظور دفاع از جان خویش یا دفاع از وجود مبارک پیامبر (ص) انجامشده، مخالفتی ابراز نشده است. از همان صدر اسلام، زنان شهادتطلب و ایثارگر حتی در بحرانیترین شرایط از بذل جان و فداکاری در راه اسلام دریغ نداشتند. حماسه پرشور کربلا و ایثارگریهای زینب (س) و دیگر زنان چون مادر وهب (دختر عبد، از بنی کلب، همسر عبدالله بن عمیر کلبی) جلوهای از روح شهادتطلبی در زنان مسلمان است. هدف از این مطالعه بررسی نقش روحیه ایثار و شهادت زنان ایرانی در ادوار مختلف بود. روش پژوهش به شکل کتابخانهایی بود که در آن برای یافتن مستندات، از مطالعه کتب مربوط و جستوجو در پایگاههای داده داخلی با استفاده از کلیدواژههای مرتبط انجام گرفت؛ که نتایج جستوجو نشان داد زنان ایران اسلامی چه در زمان مشروطه و چه در انقلاب اسلامی یا جنگ تحمیلی، با الگوپذیری از حضرت زینب (س) همواره در کنار مردان خود وگاهی جلوتر از آنان، از آزمون صبر و استقامت و ایثار و شهادتطلبی، سربلند بیرون آمدهاند.
احمد هدایت پناه شالدهی؛ بدریه هدایت پناه شالدهی؛ مرضیه هدایت پناه شالدهی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 77-98
چکیده
هدف اصلی این مقاله، پیامهای شهیدان درباره حجاب با واکاوی از وصیتنامههایشان است. نمونه آماری شامل 878 وصیتنامه شهیدان است که در دو مرحله مهر و آذر 1402 از منابع معتبر استخراج شد که عمدتاً از استانهای اصفهان، گیلان، مازندران، تهران، قم، هرمزگان بود. کلیه مطالب و محتوای وصیتنامههای شهیدان به صورت تحلیل عملگرایانه و معنایی ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، پیامهای شهیدان درباره حجاب با واکاوی از وصیتنامههایشان است. نمونه آماری شامل 878 وصیتنامه شهیدان است که در دو مرحله مهر و آذر 1402 از منابع معتبر استخراج شد که عمدتاً از استانهای اصفهان، گیلان، مازندران، تهران، قم، هرمزگان بود. کلیه مطالب و محتوای وصیتنامههای شهیدان به صورت تحلیل عملگرایانه و معنایی مورد شمارش قرار گرفت. درمجموع بعد از غربالگری و با عنایت به فراوانی واژگان کلیدی، 50 واژه که مربوط به حجاب بود استخراج و شمارش شد. اشتراک واژگان در وصیتنامههای شهیدان درباره حجاب و مضامین مربوط 6/76درصد بود. بهطور متوسط در هر وصیتنامه 24/3 پیامها مستقیماً با واحد حجاب و 36/2 واژگان با مضمون حجاب بود. به عبارتی، 9/57درصد از فراوانیهای پیامها فقط درباره حجاب و 1/42درصد به مضمون حجاب مربوط بود. 01/8درصد شهیدان به خواهران سفارش نمودهاند، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) را الگوی خویش قرار دهند، در 6 درصد پیامهای وصیتنامهها آمده که رعایت حجاب مثل خون شهید است و 2 درصد اظهار داشتهاند که حجاب مثل سنگر است. شهیدان افتخارآفرین جنگ تحمیلی که حدود 40 سال پیش وصیتنامهشان را نگارش نمودهاند، تأکید داشتند که بانوان، حجاب، این دستور الهی را که در چندین آیه از قرآن مجید به صورت مستقیم و غیرمستقیم آمده رعایت کنند؛ اما برخلاف انتظار، عدهای به این حکم الهی کم توجه شده و ناخواسته تمایلشان به پوشش اسلامی کمرنگ شده است. لذا وظیفه آحاد تأثیرگذار جامعه است که نسبت به این موضوع حساس باشند و باهمت و غیرت خویش، راه و روش اسلامی را به این افراد تبیین نمایند. در این رهگذر از همه ابزارها موجود مانند دانش، رفتار، گفتار و رسانهها و امثالهم به نحو مطلوب و مؤثر میتوان بهره گرفت، حتی از شهیدان عزیز هم میتوان استعانت جست؛ زیرا شهیدان شاهد هستند و بهنوعی با جامعه ارتباطش برقرار است؛ بنابراین از جامعه اسلامی ایران بهویژه خواهران انتظار میرود که پیامهای این عزت آفرینان را اجابت فرمایند و این شاخصترین پیام شهیدان بود و گفتهاند حجاب همچون سلاح و لباس رزم است.
مریم ماهی
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1398، ، صفحه 85-112
چکیده
در پی صیانت از ارزشهای دفاع مقدس با راهاندازی موزههای شهدا، آثار بهعنوان سند فرهنگی، بدون مطالعه و طراحی علمی، تنها جهت نمایش به موزهها راه مییابد. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و مطالعه بر روی بیش از 4000 شیء، سند و اثر باقیمانده از شهدا در موزۀ شهدای تبریز تلاش مینماید شناختی دقیقتر از ارزشهای موجود در ...
بیشتر
در پی صیانت از ارزشهای دفاع مقدس با راهاندازی موزههای شهدا، آثار بهعنوان سند فرهنگی، بدون مطالعه و طراحی علمی، تنها جهت نمایش به موزهها راه مییابد. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و مطالعه بر روی بیش از 4000 شیء، سند و اثر باقیمانده از شهدا در موزۀ شهدای تبریز تلاش مینماید شناختی دقیقتر از ارزشهای موجود در آثار شهدا ارائه نموده و در پی پاسخ به این سؤال است که ارزشهای مؤثر در تعیین مبانی و روش حفظ و مرمت آثار شهدا کدام است؟ بر این اساس ضمن معرفی و تبیین ارزشهای مهم به مسأله اصالت در آثار شهدا پرداخته و با هدفِ یافتن اصول و روش حفظ و مرمت اینگونه آثار، به بررسی روابط ارزشها و اصالت آثار شهدا با چگونگی حفاظت میپردازد و درنهایت روش حفاظت پیشگیرانه را بهعنوان بهترین روش برخورد با آثار شهدا بر اساس ارزشهای موردبحث پیشنهاد میکند.
فخری قدمی کارمزدی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 85-104
چکیده
اسلام درعینحال که دین صلح و مدارا است، دین قوّت و قدرت و جهاد نیز هست و بههیچوجه اجازة تسلط کفار و مشرکان و ظالمان را بر مسلمانان نمیدهد و با هرگونه ستمپذیری و ذلّت، مخالف است. ازاینرو، واژهها و مفاهیم جهاد، ایثار و شهادت در اسلام، قداست و ارزش و جایگاه خاصّی دارند. در اسلام، شهادت، مرگ سرخ مبتنی بر شناخت و آگاهی و بر ...
بیشتر
اسلام درعینحال که دین صلح و مدارا است، دین قوّت و قدرت و جهاد نیز هست و بههیچوجه اجازة تسلط کفار و مشرکان و ظالمان را بر مسلمانان نمیدهد و با هرگونه ستمپذیری و ذلّت، مخالف است. ازاینرو، واژهها و مفاهیم جهاد، ایثار و شهادت در اسلام، قداست و ارزش و جایگاه خاصّی دارند. در اسلام، شهادت، مرگ سرخ مبتنی بر شناخت و آگاهی و بر مبنای آزادی و اختیار در مبارزه علیه موانع تکامل و خطوط انحرافی و طاغوتی است که مجاهد با همة منطق و شعور و بیداری خود انتخاب میکند و شهید که جان خود را در راه خدا و ارزشهای متعالی و انسانی ایثار مینماید، فردی است پیوسته و باقی به حق و متنعّم از نعمات الهی (أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ). هدف از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ضمن فروزان نگهداشتن این چراغ رهاییبخش، برای هر زمانی است که دشمن آهنگ نابودی دین و ایمان و تعرض به میهن و ناموس نماید. لازمة داشتن چنین رویهای، گسترش سیره و روش زندگی نجاتبخش شهیدان و ایثارگران در جامعه است. در این مقاله پس از پژوهش در پیشینة تحقیق و بیان فرهنگ ایثار و شهادت در قرآن و سنت، به ارائه شیوة ترویج فرهنگ شهادت و کاهش موانع آن پرداخته شد.
محمد پورقربان؛ رقیه مهری؛ حمیدرضا تبشیری
دوره 2، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 91-109
چکیده
تأمین و تضمین امنیت در فضای بروز و ظهور تهدیدهای گوناگون در نظام امنیت متحول شده جهانی، اولویتی مهم برای تمامی دولتها است. در چنین فضایی، جمهوری اسلامی ایران بهعنوان نظامی ضدسلطه در معرض تهدیدهای متعارف و غیرمتعارف گوناگون از سوی کنشگران منطقهای و غیرمنطقهای است، تهدیدهایی که درک درست آنها از اهمیتی غیرقابلانکار برای دستگاه ...
بیشتر
تأمین و تضمین امنیت در فضای بروز و ظهور تهدیدهای گوناگون در نظام امنیت متحول شده جهانی، اولویتی مهم برای تمامی دولتها است. در چنین فضایی، جمهوری اسلامی ایران بهعنوان نظامی ضدسلطه در معرض تهدیدهای متعارف و غیرمتعارف گوناگون از سوی کنشگران منطقهای و غیرمنطقهای است، تهدیدهایی که درک درست آنها از اهمیتی غیرقابلانکار برای دستگاه امنیتی و سیاست خارجی کشور برخوردار است. در توضیح شیوه بروز این تهدیدها باید گفت که آنها دقیقاً با شناخت خلأهای راهبردی و ضعفهای استراتژیک در حوزههای اقتصادی، سایبری، دفاعی و... سعی میکنند تا ضربه را به همین نواحی وارد کرده و با اقدامات ایذایی و چندبعدی، دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران را دچار نوعی غافلگیری راهبردی کنند. بر این اساس، سؤال این پژوهش آن است که قدرت نرم چگونه میتوان سبب غافلگیری راهبردی شود؟ در پاسخ به این پرسش، فرضیه این پژوهش اینگونه مطرح میشود که شناخت درست از ضعفهای موجود در حوزههای اقتصادی، سایبری و دفاعی و تقویت زیرساختهای دفاعی در این حوزهها، دو گام مهم در جهت جلوگیری از بروز غافلگیری راهبردی میباشند. یافتههای این پژوهش نشان از آن دارد که قدرت نرم با تأثیر بر دپیلماسی و نفوذ بر فضای فکری اجتماع سبب به وجود آمدن غافلگیری برای نظام سیاسی میشود. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از تجزیهوتحلیل دادههای به روش کتابخانهای انجام شده است.
عبدالرحیم رحیمی؛ جلال ریاحی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 99-129
چکیده
مقاله حاضر تلاش میکند تا با تحلیلی علمی و با رویکردی تطبیقی پس از تشریح و تبیین مفهوم راستین ایثار و شهادت و واکاوی ابعاد مختلف آن، به بررسی نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ عمومی و مطابقت آن با نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دوران پسا اینترنت بپردازد. روش تحقیق از نوع تطبیقی است. این تحقیق ازنظر رویکرد و ماهیت، در رده ...
بیشتر
مقاله حاضر تلاش میکند تا با تحلیلی علمی و با رویکردی تطبیقی پس از تشریح و تبیین مفهوم راستین ایثار و شهادت و واکاوی ابعاد مختلف آن، به بررسی نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ عمومی و مطابقت آن با نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دوران پسا اینترنت بپردازد. روش تحقیق از نوع تطبیقی است. این تحقیق ازنظر رویکرد و ماهیت، در رده تحقیقات بنیادی بهحساب میآید. ازنظر ابزار گردآوری اطلاعات، از روشهای بررسی اسناد و مدارک (جستجو در کتابخانهها، آرشیو، اینترنت و ...)، مشاهده و مصاحبه با خبرگان استفاده گردیده است. دستاورد و نتیجه این تحقیق عبارت است از به دست آوردن ۱۲ مؤلفه از مفهوم هوش مصنوعی که در ترویج فرهنگ عمومی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مؤثرند. مؤلفهها عبارتاند از هوش مصنوعی و تحلیل دادهها، تجربههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، همکاری با رباتها و ایجاد واسطهای هوشمند، استفاده از پلتفرمهای چندرسانهای، ترویج آموزش آنلاین، ایجاد پلتفرمهای آموزشی آنلاین، ترویج همکاری و تبادل فرهنگی، همکاری با هوش مصنوعی در تولید محتوا، ارتباط مستقیم با استفادهکنندگان، همکاری با هنرمندان، خالقان محتوا و حفظ و حراست از تنوع فرهنگی و اپلیکیشنهای موبایل. بیشترین اثرگذاری در ترویج فرهنگ عمومی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت متعلق به مؤلفههای «پلتفرمهای چندرسانهای» و «اپلیکیشین های موبایل» است.
رویا یزدان پناه
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 105-132
چکیده
انسان برای ادامه حیات خود به سازگاری با محیط پیرامون نیازمند است. اجتماعی شدن یک فرایند دوجانبه میان فرد و محیط پیرامون اوست که در آن زندگی میکند و تا زمانی که این ارتباط دوجانبه ادامه داشته باشد اجتماعی شدن ادامه خواهد یافت و مقبولیت اجتماعی بهعنوان عصاره و محصول این فرایند است. جامعه ایرانی در معرض فرایندی خاص قرار گرفته است و ...
بیشتر
انسان برای ادامه حیات خود به سازگاری با محیط پیرامون نیازمند است. اجتماعی شدن یک فرایند دوجانبه میان فرد و محیط پیرامون اوست که در آن زندگی میکند و تا زمانی که این ارتباط دوجانبه ادامه داشته باشد اجتماعی شدن ادامه خواهد یافت و مقبولیت اجتماعی بهعنوان عصاره و محصول این فرایند است. جامعه ایرانی در معرض فرایندی خاص قرار گرفته است و آن میلی سیریناپذیر به کسب مقبولیت و منزلت از طریق نمایش دارایی، ثروت و یا هر امر ممکن دیگری است. اینگونه و به این شدت در جستجوی نمایش برای کسب مقبولیت اجتماعی برآمدن بهگونهای است که آن را از اشکال به هنجار جستوجوی مقبولیت متمایز میکند. اینگونه پیوند مقبولیت و منزلت با نمایش کالاها و افزون بر این میل، اشتها، آرزومندی و اشتیاق سیریناپذیر به کسب مقبولیت پدیدهای به لحاظ تاریخی خاص است که پیامد آن نیازمند تحلیل است. بهبیاندیگر همشدت و سیریناپذیری این آرزومندی و هم شیوههای پاسخ به آن و هم عوارض مترتب به آن خاص است و آن را از تلاش عادی برای کسب منزلت مقبولیت متمایز میکند. به همین دلیل مطالعه و بررسی عوامل تأثیرگذار بر مقبولیت اجتماعی میتواند بسیار کاربردی و مهم باشد. در این مقاله با استفاده از نظریه منش و میدان بوردیو به بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی و ابعاد آنها بهعنوان شیوههای کسب مقبولیت اجتماعی در جوانان پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد نسلهای دهه 60 و 70 (18-37 ساله) شهر تهران بوده که 400 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. همچنین دادههای موردنیاز تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه به روش میدانی گردآوری شده است. تحلیل داده نیز بهوسیله نرمافزار اس پی اس اس انجام گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی و ابعاد آن با مقبولیت اجتماعی رابطه و تأثیر معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از این است جوانان نسل دهه 60 در مقایسه با نسل دهه 70 اعتقاد بیشتری نسبت به سرمایه اقتصادی و سرمایه اجتماعی بهعنوان شیوهی کسب مقبولیت اجتماعی میدانند. همچنین نسل دهه 70 در مقایسه با دهه 60 سرمایه فرهنگی را بهعنوان شیوهای مناسبتر جهت کسب مقبولیت اجتماعی قلمداد مینمایند.
منیژه آغاز؛ تهمینه پارسایی
دوره 2، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 111-132
چکیده
اصول کافی و صحیح بخاری از منابع معتبر روایی شیعه و اهل سنت است که پیروان این دو مذهب در بسیاری از اصول و فروع دین اسلام، به این دو کتاب استناد میکنند. از آموزههای مهمی که در این دو کتاب، روایاتی دربارۀ آن ذکرشده و ابوابی به آن اختصاص دادهشده، محبت است. این پژوهش به تحلیل محتوای واژۀ حب و مشتقات آن در این دو کتاب پرداخته است. واژهها ...
بیشتر
اصول کافی و صحیح بخاری از منابع معتبر روایی شیعه و اهل سنت است که پیروان این دو مذهب در بسیاری از اصول و فروع دین اسلام، به این دو کتاب استناد میکنند. از آموزههای مهمی که در این دو کتاب، روایاتی دربارۀ آن ذکرشده و ابوابی به آن اختصاص دادهشده، محبت است. این پژوهش به تحلیل محتوای واژۀ حب و مشتقات آن در این دو کتاب پرداخته است. واژهها و موضوعات استخراج شده از تحلیل محتوای روایات، نشان میدهد حب در اصول کافی با مفاهیم کلیدی عقل، دین، صفات خدا، اطاعت، تقوا، معرفت و اهل بیت ارتباطی وثیق دارد و دارای لایههای معنایی متعددی چون حب معبود و عبد، حب رسول خدا و اهلبیت و حب انسانها وهم نوعان و مؤمنان و حب مذموم است. بیشتر حجم روایات مربوط به حب در کتاب کافی، به دوری از حب دنیا که جهالت و عجز و غوایت است اشاره دارد؛ اما در صحیح بخاری حب، تنها با ایمان و بِر ارتباط دارد و بیشتر حجم روایات به لایههای معنایی حب میپردازد که حب میان عبد و معبود، حب به رسول خدا و انسانها را شامل میشود، اما اشارهای به حب اهل بیت نشده است.
زینب نیک دانش؛ سیدعلی سادات اخوی
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1398، ، صفحه 113-142
چکیده
رهیافتهای گوناگونی در مطالعۀ هویت وجود دارد. بررسی آراء و اندیشههای رهبران کشورها نشاندهندۀ این است که نگرش آنها به هویت و نحوۀ شکلگیری هویت آنها، نقش تعیینکنندهای در اولویتها در برخورد با مشکلات امنیتی دارد. این مقاله با نگاه به آراء و اندیشههای امام خمینی (ره) درصدد پاسخ به این سؤال است هویت و رابطۀ آن با امنیت در دیدگاه ...
بیشتر
رهیافتهای گوناگونی در مطالعۀ هویت وجود دارد. بررسی آراء و اندیشههای رهبران کشورها نشاندهندۀ این است که نگرش آنها به هویت و نحوۀ شکلگیری هویت آنها، نقش تعیینکنندهای در اولویتها در برخورد با مشکلات امنیتی دارد. این مقاله با نگاه به آراء و اندیشههای امام خمینی (ره) درصدد پاسخ به این سؤال است هویت و رابطۀ آن با امنیت در دیدگاه امام خمینی (ره) چیست؟ روش این پژوهش، برای درک ارتباط هویت و امنیت در دیدگاه امام خمینی (ره)، ارزیابی و بازاندیشی درمجموعه سخنرانیها، پیامها، مصاحبهها و همچنین سیر عملی ایشان است. یافتههای پژوهش نشان میدهد ازآنجاکه دین و هویت دینی اصلیترین مؤلفه هویتساز در دیدگاه امام خمینی (ره) است. بنابراین، اصلیترین تهدیدات و مسائل امنیتی در مکتب امام خمینی معطوف به این مؤلفه است. امام خمینی (ره) بحران هویت و شخصیت را از مهمترین مشکلات جوامع اسلامی و از عوامل تأثیرگذار بر امنیت ملی، میدانستند. در نگاه امام خمینی (ره)، آنچه موجب مخدوش شدن یا در پی برهم زدن هویت است، همان دگر است که البته تقابل و تضاد میان این دو موجب برجسته شدن هویت خودی در برابر دیگری و سستی و تسلیم شدن در برابر دیگر موجب فروپاشی هویت و ناامنی میشود.
مسعود محمدی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 131-148
چکیده
بصیرت و دشمنشناسی از مفاهیمی است که در قرآن و روایات موردتوجه قرار گرفته است و بر تیزهوشی مؤمن و دشمنشناسی او تأکید شده و لازمه مقابله با دشمن، دشمنشناسی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همراه با آغاز دفاع مقدس، بخش قابلتوجهی از بیانات امام خامنهای به حوزه دشمنشناسی و اندیشههای دفاعی اختصاص دارد. استان بوشهر منطقهای ...
بیشتر
بصیرت و دشمنشناسی از مفاهیمی است که در قرآن و روایات موردتوجه قرار گرفته است و بر تیزهوشی مؤمن و دشمنشناسی او تأکید شده و لازمه مقابله با دشمن، دشمنشناسی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همراه با آغاز دفاع مقدس، بخش قابلتوجهی از بیانات امام خامنهای به حوزه دشمنشناسی و اندیشههای دفاعی اختصاص دارد. استان بوشهر منطقهای در جنوب غرب ایران است که در طول تاریخ همواره موردتوجه بیگانگان بوده است. دراینبین دولت انگلیس بهعنوان متجاوزترین دولت، قصد تسخیر استان زرخیز بوشهر را داشته است؛ اما دلیرمردان بوشهری که از دلِ مردم برخاستهاند، مانع از سلطه بر این منطقه شدند. یکی از این سلحشوران که قیام مردمی علیه انگلیس در دوران مشروطیت را شکل داد، رئیسعلی دلواری بود. مقاله بر آن است به روش توصیفی ـ تحلیلی شاخصههای فرهنگ دشمنشناسی رئیسعلی دلواری را در اندیشههای امام خامنهای بهمنظور شناخت مبانی دشمنشناسی بررسی و تحلیل کند. یافتهها نشان میدهد که رئیسعلی دلواری شخصیت نامدار و مبارزی است که به نماد مبارزه و مقاومت با استعمار و استکبار در تاریخ معاصر در مقابل متجاوزان به جنوب کشور شناخته میشود. مجاهدتهای ایشان که طبق فتاوای علمای شیعه، در دوران جنگ جهانی اول (مشروطیت) صورت گرفت، نمونه برجستۀ مقاومت در برابر استعمار و حاکی از بینش دشمنشناسی عمیق اوست که امام خامنهای بارها در سخنرانیهای خود بدان اشاره کردهاند.
سیامک نوریان؛ مرضیه عزمی منفرد؛ محمد ذاکری
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 133-142
چکیده
با مروری بر مفاهیم اخلاق کار، اخلاق در سازمانهای دولتی ایران و دیدگاه اسلام، با روش آزمون تی تک نمونهای و آزمون فریدمن به بررسی و رتبهبندی مؤلفههای امانتداری، عدالت، فداکاری، تعاون و آداب معاشرت در سازمانهای دولتی ایران پرداختیم. جامعه آماری شامل تمام کارکنان سازمانهای دولتی ایران بوده که تعداد آنها نامحدود میباشد ...
بیشتر
با مروری بر مفاهیم اخلاق کار، اخلاق در سازمانهای دولتی ایران و دیدگاه اسلام، با روش آزمون تی تک نمونهای و آزمون فریدمن به بررسی و رتبهبندی مؤلفههای امانتداری، عدالت، فداکاری، تعاون و آداب معاشرت در سازمانهای دولتی ایران پرداختیم. جامعه آماری شامل تمام کارکنان سازمانهای دولتی ایران بوده که تعداد آنها نامحدود میباشد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر بوده که این افراد به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در بعد نظری کتابخانهای و در بعد عملی، میدانی میباشد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ با مقدار 0.714 تأیید گردید. در تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای جهت بررسی فرضیهها و از آزمون فریدمن جهت رتبهبندی مؤلفهها با استفاده از نرمافزار spss استفاده شده است. نتایج نشان داد تمام مؤلفههای اخلاق در سازمانهای دولتی ایران از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار میباشند. همچنین نتایج رتبهبندی نشان داد مؤلفههای اخلاق در سازمانهای دولتی ایران به ترتیب اولویت امانتداری؛ آداب معاشرت؛ تعاون؛ فداکاری و عدالت هستند.
فائز جلیل طهماسبی؛ سید سجاد حسینی؛ الهام احمدی
دوره 2، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 133-153
چکیده
مقاله حاضر با رویکرد تلفیقی (توصیفی ـ تاریخی و رئالیسم تدافعی) به بررسی جایگاه کشور عراق در جبهه مقاومت میپردازد و سعی دارد با تأکید بر ویژگیها و شاخصههای مهم کشور عراق جایگاه مهم این کشور را در اتخاذ سیاست و خطمشی تصمیمگیرندگان امر به اثبات برساند. این نوشته اذعان میدارد که عراق به دلیل موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ذخایر نفت و گاز ...
بیشتر
مقاله حاضر با رویکرد تلفیقی (توصیفی ـ تاریخی و رئالیسم تدافعی) به بررسی جایگاه کشور عراق در جبهه مقاومت میپردازد و سعی دارد با تأکید بر ویژگیها و شاخصههای مهم کشور عراق جایگاه مهم این کشور را در اتخاذ سیاست و خطمشی تصمیمگیرندگان امر به اثبات برساند. این نوشته اذعان میدارد که عراق به دلیل موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ذخایر نفت و گاز و از همه مهمتر شرکت داشتن در جبهۀ مقاومت و همسایگی با کشور ایران همواره موردتوجه قدرتهای فرامنطقهای و کشورهای همسایه بوده است. این مقاله در ادامه با اشاره به جایگاه عراق و ایران بهعنوان بخشی از محور مقاومت در نظریههای جهانی ژئوپلیتیک ویژگیهای ژئوپلیتیکی ایران و عراق را برمیشمارد و در پایان با اشاره به جایگاه و تواناییهای جبهۀ مقاومت برای ایجاد همگرایی در منطقه و کاهش تنش را برمیشمارد. یافتهها حاکی از آن است که کشور عراق با اکثریتی مسلمان و شمار بالای شیعیان، از زمان سقوط صدام حسین تاکنون، جایگاهی ویژه در جبهه مقاومت داشته است اگرچه به نظر میرسد که محور مقاومت هنوز امکان بهرهگیری گسترده و هماهنگ از این کشور را نداشته است؛ اما پتانسیلهایی مانند اهمیت ژئوپلیتیکی، داشتن مراجع تأثیرگذار شیعی و گروههای شیعی مختلف، در عراق نشان میدهد که این کشور جایگاهی مهم در تلقی محور مقاومت دارد. چه اینکه اگرچه در عراق گروههایی مانند حشد الشعبی و کتائب از دیدگاه مقاومت در این کشور دفاع میکنند.
علی جاوید؛ مهدی شوشتری
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1398، ، صفحه 143-178
چکیده
یکی از عوامل مؤثر بر تداوم انقلاب اسلامی، فرهنگ شهادت است که ریشه درگذشته سرخ جامعه شیعی یعنی اعتقاد به عاشورا و مؤلفههای ایثار، ازخودگذشتگی و شهادت در راه ارزشها دارد. این عناصر بعد از واقعه عاشورا بهصورت یک فرهنگ در جوامع شیعی نمود پیدا کرد؛ بهطوریکه هنوز زمان زیادی از این واقعه نگذشته بود که قیامهای متعددی با تأثیرپذیری ...
بیشتر
یکی از عوامل مؤثر بر تداوم انقلاب اسلامی، فرهنگ شهادت است که ریشه درگذشته سرخ جامعه شیعی یعنی اعتقاد به عاشورا و مؤلفههای ایثار، ازخودگذشتگی و شهادت در راه ارزشها دارد. این عناصر بعد از واقعه عاشورا بهصورت یک فرهنگ در جوامع شیعی نمود پیدا کرد؛ بهطوریکه هنوز زمان زیادی از این واقعه نگذشته بود که قیامهای متعددی با تأثیرپذیری از عاشورا در جوامع شیعی به وقوع پیوست که ازجمله آنها میتوان به قیام توابین اشاره نمود. از همان زمان بود که شهادتطلبی بهعنوان یک فرهنگ در جامعه مطرح شد و این اندیشه موجب گردید شیعیان در مبارزه با ظلم و ستم از مرگ نهراسند. انقلاب اسلامی ایران با اتکاء به نیروی ایمان و جوانان پر شور به رهبری امام خمینی (ره) در سال 1357 با پیروزی بر یکی از قدرتمندترین دیکتاتورها جهان توانست نهال انقلاب اسلامی را باوجود توطئههای بسیاری ازجمله جنگ هشت ساله، به ثمر بنشاند و از آن درختی تنومند بر جای بگذارد که اکنون در جهان بهعنوان قدرتی بزرگ و تأثیرگذار در معادلات بینالمللی از آن یاد میشود. اهمیت چنین موضوعی دستاورد امنیت و استقلال ایران را فراهم میآورد. پژوهش پیش رو با هدف بررسی تأثیر فرهنگ شهادت بر تداوم انقلاب اسلامی ایران با روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است.نتایج این پژوهش نشان میدهد که اندیشۀ شهادتطلبی با تأثیرپذیری از فرهنگ عاشورا نهتنها عامل اصلی پیدایش انقلاب اسلامی بوده بلکه از عوامل اصلی حفظ و تداوم آن نیز بوده است.
مهدی میرزایی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 149-167
چکیده
یکی از مهمترین برنامههای فرهنگی، هنری و تربیتی که هر سال باید در آموزش و پرورش پیگیری و اجرا شود سرود همسُرایان فجر انقلاب اسلامی ایران است. در قسمتهایی مختلف از این سرود ملی و مذهبی، به دلاوریها و پاسداریهای شهدای انقلاب اسلامی ایران اشاره شده است. این فعالیت مدرسهای، همانطور که از نامش پیداست سرودی به شکل اجرای گروهی ...
بیشتر
یکی از مهمترین برنامههای فرهنگی، هنری و تربیتی که هر سال باید در آموزش و پرورش پیگیری و اجرا شود سرود همسُرایان فجر انقلاب اسلامی ایران است. در قسمتهایی مختلف از این سرود ملی و مذهبی، به دلاوریها و پاسداریهای شهدای انقلاب اسلامی ایران اشاره شده است. این فعالیت مدرسهای، همانطور که از نامش پیداست سرودی به شکل اجرای گروهی است که باید در روز 22 بهمن، به صورت زنده اجرا شود و این کار نیاز به برنامهریزی، دقت، زمان، هزینه و صدالبته هماهنگی و تلاش کلیه مسئولین اجرایی دارد که مهمترین آنها مربیان پرورشی و سپس دانشآموزان هستند. شرایط اولیه نشان داد که متأسفانه دانش آموزان نسبت به این مهم بیتفاوت بودند در بررسیهای صورت گرفته از طریق پرسش و پاسخ، پرسشنامه و مصاحبه با دانش آموزان از دلایل بیانگیزگی آنها آگاهی کسب شد که مهمترین آنها عبارتاند از: عدم وجود مربی پرورشی به تعداد کافی در مدارس موردنظر، مشکلات سیستمهای صوتی، عدم اطلاع از اهمیت و تأثیر سرود همسُرایان فجر، عدم مشارکت عوامل اجرایی مدرسه، عدم وجود سرودهای مناسب و نزدیک از نظر محتوا و هم آهنگ با سرود همسُرایان فجر. درنهایت پس از انجام اقدامات مناسب در مدرسه نظیر برنامهریزی زمانی دقیق، تشکیل ستاد اجرایی سرود همسُرایان فجر، تهیه امکانات لازم و کافی، تأکید بر حضور حداکثری عوامل و انجام تمرینات منظم و کلاسهای آموزشی مرتبط با سرود همسُرایان فجر، دانش آموزان نسبت به اجرای سرود همسُرایان فجر انقلاب اسلامی ایران، علاقهمند شدند و میزان کارآیی و اثربخشی آن تا حد قابلملاحظهای در جهت اشاعه فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت که از مضامین اصلی این سرود است، افزایش پیدا کرد.
میرداود هاشمی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 169-185
چکیده
و دهم با شعار برقراری عدالت و کم کردن شکاف طبقاتی در بین مردم ایران بر سرکار آمد. مهمترین دستاورد این دولت، اجرای پروژه مسکن مهر در خصوص تأمین مسکن برای قشر کم برخوردار جامعه بود. ناظر بر این، پژوهش حاضر، در خصوص پاسخ به این سؤال انجام گرفت؛ اجرای عدالت اجتماعی در طرح مسکن مهر چگونه است؟ این مقاله به روش کیفی و با استفاده از روش توصیفی ...
بیشتر
و دهم با شعار برقراری عدالت و کم کردن شکاف طبقاتی در بین مردم ایران بر سرکار آمد. مهمترین دستاورد این دولت، اجرای پروژه مسکن مهر در خصوص تأمین مسکن برای قشر کم برخوردار جامعه بود. ناظر بر این، پژوهش حاضر، در خصوص پاسخ به این سؤال انجام گرفت؛ اجرای عدالت اجتماعی در طرح مسکن مهر چگونه است؟ این مقاله به روش کیفی و با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که پروژه مسکن مهر، به دلیل گرانی زمین در اطراف شهرهای بزرگ به اجرا درآمده و این امر نیز موجب جدایی گزینی فضایی شده است. بهرغم اینکه مسکن مهر، ظواهر مدرن دارد، اما فضای اجتماعی این مناطق را بیشتر طبقات کم برخوردار جامعه تشکیل میدهند. ازاینرو تمرکز قشر عظیم طبقه اجتماعی پایین در این مناطق، منجر به بازتولید طبقه اجتماعی و در نهایت به بازتولید ساختارهای نابرابر منتهی میشود؛ بنابراین بسیار محتمل خواهد بود که ساختار فضای اجتماعی مسکن مهر، یک نوعی بیعدالتی نظاممند را به لحاظ اجتماعی و فرهنگی دامن بزند.
سمیه تاجیک اسماعیلی؛ محمد کلاهدوز
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 177-197
چکیده
امروزه تلویزیون در اکثر نقاط جهان تبدیل به الگوی رفتاری خانواده شده است و افراد خانواده بخشی از معیارهای صحبت و رفتار فردی و اجتماعی خود را از خلال برنامههای ارائه شدۀ تلویزیونی بدست میآورند. این رسانه میتواند در پیدایش عادات تازه، تغییر رفتار و هویت از جمله هویت دینی مخاطبان، نقش مهمی ایفاء کند. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه ...
بیشتر
امروزه تلویزیون در اکثر نقاط جهان تبدیل به الگوی رفتاری خانواده شده است و افراد خانواده بخشی از معیارهای صحبت و رفتار فردی و اجتماعی خود را از خلال برنامههای ارائه شدۀ تلویزیونی بدست میآورند. این رسانه میتواند در پیدایش عادات تازه، تغییر رفتار و هویت از جمله هویت دینی مخاطبان، نقش مهمی ایفاء کند. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه میان میزان آشنایی، مشاهده و رضایتمندی زنان از سریالهای تلویزیونی در ماه رمضان با هویت دینی آنان به انجام رسیده است. روش پژوهش ؛ پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شامل مادران فرهنگی (مربیان) منطقه 14 شهر تهران و نمونه مورد بررسی براساس محاسبه فرمول کوکران 384 نفر است. نتایج تحقیق نشان میدهد میان تماشای برنامههای تلویزیونی ماه رمضان و هویت دینی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین شواهد بیانگر این است که بین متغیرهای میزان آشنایی؛ میزان رضایتمندی و میزان مشاهده برنامههای تلویزیونی با هویت دینی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
زیبا صالحی مورکانی؛ محمود فضیلت
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 187-212
چکیده
جایگاه والای شهدا و لزوم زنده نگه داشتن نام و خاطره و حماسۀ رزمندگان در اذهان و تاریخ ملی، نگارندگان را متعهد نمود تا این قهرمانان مقاومت و مبارزه را که برای حفظ استقلال و امنیت کشور و صیانت از ارزشهای دینی و ملی و میهنی به پا خاستند و با تکیهبر ایمان و اعتقادات راستین حماسههایی از عشق و عرفان و ایثار و غیرت و شجاعت آفریدند به مردم ...
بیشتر
جایگاه والای شهدا و لزوم زنده نگه داشتن نام و خاطره و حماسۀ رزمندگان در اذهان و تاریخ ملی، نگارندگان را متعهد نمود تا این قهرمانان مقاومت و مبارزه را که برای حفظ استقلال و امنیت کشور و صیانت از ارزشهای دینی و ملی و میهنی به پا خاستند و با تکیهبر ایمان و اعتقادات راستین حماسههایی از عشق و عرفان و ایثار و غیرت و شجاعت آفریدند به مردم و بهویژه به آیندگان بشناساند. با این انگیزه به معرفی چند تن از سرداران شهید نامدار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بهعنوان الگو و اسوه پرداخته شد و کیفیت زندگی و جلوههای عرفانی حماسی و تواناییهای مدیریتی آنها همراه با مفاهیم عرفان در اسلام تبیین و تحلیل گردید. به دلیل رسالتی که درزمینۀ هدایت و رشد ارزشهای متعالی اخلاقی و آرمانسازی عقیدتی جوانان احساس میشود درک و شناخت نسبت به مبانی اعتقادی این دلاور مردان میتواند تأثیر مثبت و سازندهای در تکوین ارزشهای فکری و همزاد پنداری و همگرایی با شهدا ایفا نماید و مانع از کجرویها و انحرافات احتمالی نسل جدید بهواسطۀ تقلید کورکورانه از ظواهر غرب و آثار سوء فضای مجازی گردد.
زهرا کشته گر؛ فاطمه پیری؛ حدیثه کهخا ژاله
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 213-228
چکیده
از همان ابتدای تاریخ اسلام زنان سرچشمه ایثار گذشت و نجابت بودند. تاریخ دنیا کم نیست از وجود بانوان فداکاری که برای حفظ اسلام و اشاعه آن از جان و فرزندان خود هم گذشتهاند و در راه اسلام از هیچ امری دریغ نکردهاند. ایثار و فداکاریهای حضرت زینب و بانوان فداکار و شجاع حاضر در قیام کربلا جلوۀ عظیمی از روح شهادتطلبی و ایثار زنان مسلمان ...
بیشتر
از همان ابتدای تاریخ اسلام زنان سرچشمه ایثار گذشت و نجابت بودند. تاریخ دنیا کم نیست از وجود بانوان فداکاری که برای حفظ اسلام و اشاعه آن از جان و فرزندان خود هم گذشتهاند و در راه اسلام از هیچ امری دریغ نکردهاند. ایثار و فداکاریهای حضرت زینب و بانوان فداکار و شجاع حاضر در قیام کربلا جلوۀ عظیمی از روح شهادتطلبی و ایثار زنان مسلمان در تاریخ است و حالا زنان غیور ایرانی باالگو گرفتن از فداکاریهای حضرت زینب (س)، در جریان رهایی از ظلم و ستم و استبداد پهلوی، رشادتهای بینظیری از خود بر جای گذاشتند و در کنار مردان و حتی جلوتر از آنان از آزمون صبر و استقامت و فداکاری سربلند بیرون آمدند. زنان در این انقلاب در بسیاری از فعالیتها و رویدادهای مهم شرکت داشتند. آنها بهعنوان فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در اعتراضات و تظاهرات شرکت کردند و نقش بسیار مؤثری در تحولات سیاسی این دوران بودند. زنان در ترویج ارزشهای دینی و فرهنگی نیز نقش مهمی داشتند و در تحولات فرهنگی انقلاب همراه با مردان بهعنوان مدافعان انقلاب بهشمار میرفتند. این مقاله در خصوص این است که گوشهای از فعالیتها و فداکاریهای زنان را در جریان انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهمترین وقایع این سرزمین بیان کند.
سهیلا رسالت
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 255-288
چکیده
مطالعه حاضر در صدد بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی در رسانه ملی بوده است. روش تحقیق آمیخته با استفاده رویکردهای کمیو کیفی است. جامعه آماری در بخش کیفی متشکل از اساتید حوزه ارتباطات و همچنین فعالانرسانهای و در بخش کمی نیز شامل کلیه مطالب و محتوای مرتبط در شبکههای یک ،دو افق رسانه ملی از شش ماه اول سال 1400 است. در بخش کیفی، از روش ...
بیشتر
مطالعه حاضر در صدد بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی در رسانه ملی بوده است. روش تحقیق آمیخته با استفاده رویکردهای کمیو کیفی است. جامعه آماری در بخش کیفی متشکل از اساتید حوزه ارتباطات و همچنین فعالانرسانهای و در بخش کمی نیز شامل کلیه مطالب و محتوای مرتبط در شبکههای یک ،دو افق رسانه ملی از شش ماه اول سال 1400 است. در بخش کیفی، از روش نمونهگیری در دسترس و در بخش کمی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. همچنین از روشهای تحلیلمضمون و تحلیل محتوای کمی برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی و کمی استفاده شد. در بخش کیفی، یافتههایپژوهش بیانگرآن است که فرهنگسازی و ارتقاء سطح آگاهیها و باورهای دینی مردم در طول سال ازطریق برنامههایگوناگون، مصاحبه با صاحبنظران و کارشناسان به منظور تبیین مفهوم شهادت از منظرعلمی و تخصصی، لزوم تعاملسازنده رسانه ملی با نهادهای دانشگاهی و پژوهشی در حوزه فرهنگ شهادت، استفاده ازایدههای متخصصان و صاحبنظران حوزه دین، معرفی شهداء و ایثارگران به عنوان الگوهای راستین برای جوانان به منظور دستیابی به وضع مطلوب فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت در برنامههای رسانهملی میبایست مورد توجه قرار گیرند. دربخش کمی نیز یافتهها نشاندهنده آن است که مبارزه با تمام قوا علیه استکبار جهانی، مستضعفین محورمبارزه با استکبار جهانی و مبارزه تا نابودی کامل استکبار جهانی از مهمترین مولفههای فرهنگ استکبارستیزی به شمار میآیند.
الهام نظری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آبان 1402
چکیده
شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت مرگی از راه کشته شدن است، که شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن (فی سبیل االله) انتخاب می کند. یعنی شهید در راهی کشته می شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل االله را داراست و چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر(ص) شریف ترین و بالاترین نوع مردن است وحضرت ...
بیشتر
شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت مرگی از راه کشته شدن است، که شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن (فی سبیل االله) انتخاب می کند. یعنی شهید در راهی کشته می شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل االله را داراست و چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر(ص) شریف ترین و بالاترین نوع مردن است وحضرت علی(ع) آن را گرامی ترین نوع مردن می داند. در قرآن مجید، حدود ده آیه به صورت صریح درباره کسانی که در راه خدا کشته شده باشند، وجود دارد. از جمله مسایلی که در این آیات به آن اشاره شده است، عبارت است: از زنده بودن شهید، رزق شهید، آمرزش گناهان شهید، ضایع نشدن عمل شهید، مسرت و خوشحالی شهید، وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید است. در این پژوهش سعی بر آن شد تا پاره ای از مباحث مربوط به شهادت و شهدا را در پرتو آیات و زیر سایه قرآن برای دانش آموزان بازگو کرده و در مورد جایگاه واقعی شهید و شهادت در زنگ قرآن، با دانش آموزان بحث کنیم. از این طریق موقع تلاوت آیات نورانی قرآن، ثواب آن را به یک شهید هدیه کرده و نسل جدید با شهدا و منش آن ها آشنا شدند.