مقاله پژوهشی
سیده زهرا حسینی نیا
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 9-31
چکیده
در گفتار متنهای آوینی گفتمان عرفانی، ادبیات کلاسیک و ادبیات پایداری دیده میشود؛ بنابراین برای فهم بهتر آثار وی که نمونهای برجسته از ادبیات پایداری معاصر است باید ارتباط بینامتنی عرفان و ادبیات کلاسیک موردتوجه قرار گیرد. بر همین اساس در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد مقایسهای به بررسی تأثیرپذیری گفتارمتنهای ...
بیشتر
در گفتار متنهای آوینی گفتمان عرفانی، ادبیات کلاسیک و ادبیات پایداری دیده میشود؛ بنابراین برای فهم بهتر آثار وی که نمونهای برجسته از ادبیات پایداری معاصر است باید ارتباط بینامتنی عرفان و ادبیات کلاسیک موردتوجه قرار گیرد. بر همین اساس در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد مقایسهای به بررسی تأثیرپذیری گفتارمتنهای آوینی از متون کهن ادب فارسی بهویژه عرفان پرداخته شده است. بدینمنظور بنمایههای عرفانی مانند عشق، ایثار و لقاءالله را بهعنوان مهمترین شاخصهای عرفانی مشترک گفتارمتنهای مرتضی آوینی و عرفان در نظر میگیرد. میزان و نحوۀ تأثیرپذیری آوینی از این بنمایهها در متون کلاسیکِ عرفانیِ فارسی مانند مثنوی، کلیات شمس و دیوان حافظ بررسی میگردد. نتایج این پژوهش مؤید این است که آوینی با استناد به مشاهدات خود از جنگ، به مضامین عرفانی کلاسیک، صورتبندی معاصر ویژهای بخشیده و به این مفاهیم جنبهای پویا و زنده داده است. همچنین میزان تأثیرپذیری گفتارمتنهای روایت فتح (گنجینه آسمانی) از ادبیات کلاسیک عرفانی بهخصوص متون ذکرشده بهاندازهای زیاد است که گاهی به نظر میرسد این متنها بهنوعی بازنویسی متون کلاسیک عرفانی به زبان امروزی است. ذوق هنری آوینی در کنار مطالعات گستردة وی در متون ادبیات فارسی چنین اثری را خلق کرده است.
مقاله پژوهشی
سید جعفر حسینی؛ بهزاد میکائیلی؛ سکینه اوجاقی؛ رقیه مهری
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 33-58
چکیده
ا
امام خمینی(ره) به عنوان یک مجتهد جامعالشرایط نواندیش، آشنا به امور زمان و مقتضیات و واقعیات آن بود که ضمن طرح تئوری تعامل دین و سیاست؛ فصل تازهای در اندیشۀ سیاسی به وجود آورد. آن حضرت با تأسی به آموزههای الهی و سیره ائمه اطهار (ع)؛ استقلال دولتهای اسلامی و مقابله با نظام سلطه را مطرح و نظام جمهوری اسلامی ایران را بر پایۀ حفظ عزت، ...
بیشتر
ا
امام خمینی(ره) به عنوان یک مجتهد جامعالشرایط نواندیش، آشنا به امور زمان و مقتضیات و واقعیات آن بود که ضمن طرح تئوری تعامل دین و سیاست؛ فصل تازهای در اندیشۀ سیاسی به وجود آورد. آن حضرت با تأسی به آموزههای الهی و سیره ائمه اطهار (ع)؛ استقلال دولتهای اسلامی و مقابله با نظام سلطه را مطرح و نظام جمهوری اسلامی ایران را بر پایۀ حفظ عزت، سیادت مسلمانان و نفی هرگونه سلطۀ بیگانگان بنیان نهاد. معمار کبیر انقلاب اسلامی معتقد بود روابط مسلمانان با کشورهای غیر اسلامی باید بر اساس قاعدۀ «نفی سبیل» برنامهریزی شود. تتبع در اندیشههای والای مدیریتی آن حضرت بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر میرسد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و برای گردآوری اطلاعات آن از ابزار فیشبرداری بامطالعۀ کتابخانهای استفاده شده است. این جستار درصدد پاسخ به این سؤالات است اولاً: جایگاه قاعدۀ نفی سبیل در تعالیم اسلامی کجاست؟ ثانیاً: اندیشههای امام خمینی(ره) در مورد قاعدۀ نفی سبیل چیست؟ یافتهها نشان میدهد قاعدۀ نفی سبیل یکی از اصول بسیار مهم فقهی در اسلام است که بر کلیۀ روابط بینالمللی آن حکومت میکند و در اندیشههای مدیریتی امام خمینی(ره) نیز، روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی مسلمانان با بیگانگان باید بر مبنای آن قاعدۀ طراحی شود که در این صورت، بیگانگان هیچگونه راه استیلاء نخواهند داشت و همواره عزت، استقلال، شرافت و اصالت مسلمانان در تمامی عرصهها حفظ خواهد شد.
مقاله پژوهشی
حسن فضل
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 59-75
چکیده
خدمت، تلاش برای خیررساندن به دیگران یا گرهگشایی از کار مردم یا یاوری نیازمندان است. در دین مبین اسلام به خدمترسانی تأکید و سفارش فراوان شده است. حتی بنا به فرموده پیامبر اکرم (ص) کسی که فریاد مسلمانی را بشنود و برای خدمت به او گام برندارد، مسلمان نیست. اکنون این مسئله مطرح میشود که بالاترین خدمت به بشر چیست و این خدمترسانی ...
بیشتر
خدمت، تلاش برای خیررساندن به دیگران یا گرهگشایی از کار مردم یا یاوری نیازمندان است. در دین مبین اسلام به خدمترسانی تأکید و سفارش فراوان شده است. حتی بنا به فرموده پیامبر اکرم (ص) کسی که فریاد مسلمانی را بشنود و برای خدمت به او گام برندارد، مسلمان نیست. اکنون این مسئله مطرح میشود که بالاترین خدمت به بشر چیست و این خدمترسانی چه ویژگیهایی دارد؟ نگارنده در این پژوهش بر آن است که با بهرهمندی از منابع مکتوب از قبیل آیات قرآن کریم و احادیث معصومان (ع) و به روش توصیفی، جهاد و شهادت را والاترین خدمت به بشر معرفی کرده و در پی آن جنبههای گوناگون الگوبودن مجاهد و شهید را بررسی و تبیین کند. بدون شک جان آدمی بالاترین و برترین موهبت الهی است که حقتعالی در اختیار او قرار داده است و در این جهاد مقدس گاه ممکن است که افراد جانشان را از دست بدهند و در زمره شهیدان قرار بگیرند؛ بنابراین جهاد و شهادت اوج خدمتگزاری به انسانهاست.
مقاله پژوهشی
احمد هدایت پناه شالدهی؛ بدریه هدایت پناه شالدهی؛ مرضیه هدایت پناه شالدهی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 77-98
چکیده
هدف اصلی این مقاله، پیامهای شهیدان درباره حجاب با واکاوی از وصیتنامههایشان است. نمونه آماری شامل 878 وصیتنامه شهیدان است که در دو مرحله مهر و آذر 1402 از منابع معتبر استخراج شد که عمدتاً از استانهای اصفهان، گیلان، مازندران، تهران، قم، هرمزگان بود. کلیه مطالب و محتوای وصیتنامههای شهیدان به صورت تحلیل عملگرایانه و معنایی ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، پیامهای شهیدان درباره حجاب با واکاوی از وصیتنامههایشان است. نمونه آماری شامل 878 وصیتنامه شهیدان است که در دو مرحله مهر و آذر 1402 از منابع معتبر استخراج شد که عمدتاً از استانهای اصفهان، گیلان، مازندران، تهران، قم، هرمزگان بود. کلیه مطالب و محتوای وصیتنامههای شهیدان به صورت تحلیل عملگرایانه و معنایی مورد شمارش قرار گرفت. درمجموع بعد از غربالگری و با عنایت به فراوانی واژگان کلیدی، 50 واژه که مربوط به حجاب بود استخراج و شمارش شد. اشتراک واژگان در وصیتنامههای شهیدان درباره حجاب و مضامین مربوط 6/76درصد بود. بهطور متوسط در هر وصیتنامه 24/3 پیامها مستقیماً با واحد حجاب و 36/2 واژگان با مضمون حجاب بود. به عبارتی، 9/57درصد از فراوانیهای پیامها فقط درباره حجاب و 1/42درصد به مضمون حجاب مربوط بود. 01/8درصد شهیدان به خواهران سفارش نمودهاند، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) را الگوی خویش قرار دهند، در 6 درصد پیامهای وصیتنامهها آمده که رعایت حجاب مثل خون شهید است و 2 درصد اظهار داشتهاند که حجاب مثل سنگر است. شهیدان افتخارآفرین جنگ تحمیلی که حدود 40 سال پیش وصیتنامهشان را نگارش نمودهاند، تأکید داشتند که بانوان، حجاب، این دستور الهی را که در چندین آیه از قرآن مجید به صورت مستقیم و غیرمستقیم آمده رعایت کنند؛ اما برخلاف انتظار، عدهای به این حکم الهی کم توجه شده و ناخواسته تمایلشان به پوشش اسلامی کمرنگ شده است. لذا وظیفه آحاد تأثیرگذار جامعه است که نسبت به این موضوع حساس باشند و باهمت و غیرت خویش، راه و روش اسلامی را به این افراد تبیین نمایند. در این رهگذر از همه ابزارها موجود مانند دانش، رفتار، گفتار و رسانهها و امثالهم به نحو مطلوب و مؤثر میتوان بهره گرفت، حتی از شهیدان عزیز هم میتوان استعانت جست؛ زیرا شهیدان شاهد هستند و بهنوعی با جامعه ارتباطش برقرار است؛ بنابراین از جامعه اسلامی ایران بهویژه خواهران انتظار میرود که پیامهای این عزت آفرینان را اجابت فرمایند و این شاخصترین پیام شهیدان بود و گفتهاند حجاب همچون سلاح و لباس رزم است.
مقاله پژوهشی
عبدالرحیم رحیمی؛ جلال ریاحی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 99-129
چکیده
مقاله حاضر تلاش میکند تا با تحلیلی علمی و با رویکردی تطبیقی پس از تشریح و تبیین مفهوم راستین ایثار و شهادت و واکاوی ابعاد مختلف آن، به بررسی نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ عمومی و مطابقت آن با نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دوران پسا اینترنت بپردازد. روش تحقیق از نوع تطبیقی است. این تحقیق ازنظر رویکرد و ماهیت، در رده ...
بیشتر
مقاله حاضر تلاش میکند تا با تحلیلی علمی و با رویکردی تطبیقی پس از تشریح و تبیین مفهوم راستین ایثار و شهادت و واکاوی ابعاد مختلف آن، به بررسی نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ عمومی و مطابقت آن با نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دوران پسا اینترنت بپردازد. روش تحقیق از نوع تطبیقی است. این تحقیق ازنظر رویکرد و ماهیت، در رده تحقیقات بنیادی بهحساب میآید. ازنظر ابزار گردآوری اطلاعات، از روشهای بررسی اسناد و مدارک (جستجو در کتابخانهها، آرشیو، اینترنت و ...)، مشاهده و مصاحبه با خبرگان استفاده گردیده است. دستاورد و نتیجه این تحقیق عبارت است از به دست آوردن ۱۲ مؤلفه از مفهوم هوش مصنوعی که در ترویج فرهنگ عمومی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مؤثرند. مؤلفهها عبارتاند از هوش مصنوعی و تحلیل دادهها، تجربههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، همکاری با رباتها و ایجاد واسطهای هوشمند، استفاده از پلتفرمهای چندرسانهای، ترویج آموزش آنلاین، ایجاد پلتفرمهای آموزشی آنلاین، ترویج همکاری و تبادل فرهنگی، همکاری با هوش مصنوعی در تولید محتوا، ارتباط مستقیم با استفادهکنندگان، همکاری با هنرمندان، خالقان محتوا و حفظ و حراست از تنوع فرهنگی و اپلیکیشنهای موبایل. بیشترین اثرگذاری در ترویج فرهنگ عمومی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت متعلق به مؤلفههای «پلتفرمهای چندرسانهای» و «اپلیکیشین های موبایل» است.
مقاله پژوهشی
مسعود محمدی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 131-148
چکیده
بصیرت و دشمنشناسی از مفاهیمی است که در قرآن و روایات موردتوجه قرار گرفته است و بر تیزهوشی مؤمن و دشمنشناسی او تأکید شده و لازمه مقابله با دشمن، دشمنشناسی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همراه با آغاز دفاع مقدس، بخش قابلتوجهی از بیانات امام خامنهای به حوزه دشمنشناسی و اندیشههای دفاعی اختصاص دارد. استان بوشهر منطقهای ...
بیشتر
بصیرت و دشمنشناسی از مفاهیمی است که در قرآن و روایات موردتوجه قرار گرفته است و بر تیزهوشی مؤمن و دشمنشناسی او تأکید شده و لازمه مقابله با دشمن، دشمنشناسی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همراه با آغاز دفاع مقدس، بخش قابلتوجهی از بیانات امام خامنهای به حوزه دشمنشناسی و اندیشههای دفاعی اختصاص دارد. استان بوشهر منطقهای در جنوب غرب ایران است که در طول تاریخ همواره موردتوجه بیگانگان بوده است. دراینبین دولت انگلیس بهعنوان متجاوزترین دولت، قصد تسخیر استان زرخیز بوشهر را داشته است؛ اما دلیرمردان بوشهری که از دلِ مردم برخاستهاند، مانع از سلطه بر این منطقه شدند. یکی از این سلحشوران که قیام مردمی علیه انگلیس در دوران مشروطیت را شکل داد، رئیسعلی دلواری بود. مقاله بر آن است به روش توصیفی ـ تحلیلی شاخصههای فرهنگ دشمنشناسی رئیسعلی دلواری را در اندیشههای امام خامنهای بهمنظور شناخت مبانی دشمنشناسی بررسی و تحلیل کند. یافتهها نشان میدهد که رئیسعلی دلواری شخصیت نامدار و مبارزی است که به نماد مبارزه و مقاومت با استعمار و استکبار در تاریخ معاصر در مقابل متجاوزان به جنوب کشور شناخته میشود. مجاهدتهای ایشان که طبق فتاوای علمای شیعه، در دوران جنگ جهانی اول (مشروطیت) صورت گرفت، نمونه برجستۀ مقاومت در برابر استعمار و حاکی از بینش دشمنشناسی عمیق اوست که امام خامنهای بارها در سخنرانیهای خود بدان اشاره کردهاند.
مقاله پژوهشی
مهدی میرزایی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 149-167
چکیده
یکی از مهمترین برنامههای فرهنگی، هنری و تربیتی که هر سال باید در آموزش و پرورش پیگیری و اجرا شود سرود همسُرایان فجر انقلاب اسلامی ایران است. در قسمتهایی مختلف از این سرود ملی و مذهبی، به دلاوریها و پاسداریهای شهدای انقلاب اسلامی ایران اشاره شده است. این فعالیت مدرسهای، همانطور که از نامش پیداست سرودی به شکل اجرای گروهی ...
بیشتر
یکی از مهمترین برنامههای فرهنگی، هنری و تربیتی که هر سال باید در آموزش و پرورش پیگیری و اجرا شود سرود همسُرایان فجر انقلاب اسلامی ایران است. در قسمتهایی مختلف از این سرود ملی و مذهبی، به دلاوریها و پاسداریهای شهدای انقلاب اسلامی ایران اشاره شده است. این فعالیت مدرسهای، همانطور که از نامش پیداست سرودی به شکل اجرای گروهی است که باید در روز 22 بهمن، به صورت زنده اجرا شود و این کار نیاز به برنامهریزی، دقت، زمان، هزینه و صدالبته هماهنگی و تلاش کلیه مسئولین اجرایی دارد که مهمترین آنها مربیان پرورشی و سپس دانشآموزان هستند. شرایط اولیه نشان داد که متأسفانه دانش آموزان نسبت به این مهم بیتفاوت بودند در بررسیهای صورت گرفته از طریق پرسش و پاسخ، پرسشنامه و مصاحبه با دانش آموزان از دلایل بیانگیزگی آنها آگاهی کسب شد که مهمترین آنها عبارتاند از: عدم وجود مربی پرورشی به تعداد کافی در مدارس موردنظر، مشکلات سیستمهای صوتی، عدم اطلاع از اهمیت و تأثیر سرود همسُرایان فجر، عدم مشارکت عوامل اجرایی مدرسه، عدم وجود سرودهای مناسب و نزدیک از نظر محتوا و هم آهنگ با سرود همسُرایان فجر. درنهایت پس از انجام اقدامات مناسب در مدرسه نظیر برنامهریزی زمانی دقیق، تشکیل ستاد اجرایی سرود همسُرایان فجر، تهیه امکانات لازم و کافی، تأکید بر حضور حداکثری عوامل و انجام تمرینات منظم و کلاسهای آموزشی مرتبط با سرود همسُرایان فجر، دانش آموزان نسبت به اجرای سرود همسُرایان فجر انقلاب اسلامی ایران، علاقهمند شدند و میزان کارآیی و اثربخشی آن تا حد قابلملاحظهای در جهت اشاعه فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت که از مضامین اصلی این سرود است، افزایش پیدا کرد.
مقاله پژوهشی
میرداود هاشمی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 169-185
چکیده
و دهم با شعار برقراری عدالت و کم کردن شکاف طبقاتی در بین مردم ایران بر سرکار آمد. مهمترین دستاورد این دولت، اجرای پروژه مسکن مهر در خصوص تأمین مسکن برای قشر کم برخوردار جامعه بود. ناظر بر این، پژوهش حاضر، در خصوص پاسخ به این سؤال انجام گرفت؛ اجرای عدالت اجتماعی در طرح مسکن مهر چگونه است؟ این مقاله به روش کیفی و با استفاده از روش توصیفی ...
بیشتر
و دهم با شعار برقراری عدالت و کم کردن شکاف طبقاتی در بین مردم ایران بر سرکار آمد. مهمترین دستاورد این دولت، اجرای پروژه مسکن مهر در خصوص تأمین مسکن برای قشر کم برخوردار جامعه بود. ناظر بر این، پژوهش حاضر، در خصوص پاسخ به این سؤال انجام گرفت؛ اجرای عدالت اجتماعی در طرح مسکن مهر چگونه است؟ این مقاله به روش کیفی و با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که پروژه مسکن مهر، به دلیل گرانی زمین در اطراف شهرهای بزرگ به اجرا درآمده و این امر نیز موجب جدایی گزینی فضایی شده است. بهرغم اینکه مسکن مهر، ظواهر مدرن دارد، اما فضای اجتماعی این مناطق را بیشتر طبقات کم برخوردار جامعه تشکیل میدهند. ازاینرو تمرکز قشر عظیم طبقه اجتماعی پایین در این مناطق، منجر به بازتولید طبقه اجتماعی و در نهایت به بازتولید ساختارهای نابرابر منتهی میشود؛ بنابراین بسیار محتمل خواهد بود که ساختار فضای اجتماعی مسکن مهر، یک نوعی بیعدالتی نظاممند را به لحاظ اجتماعی و فرهنگی دامن بزند.
مقاله پژوهشی
زیبا صالحی مورکانی؛ محمود فضیلت
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 187-212
چکیده
جایگاه والای شهدا و لزوم زنده نگه داشتن نام و خاطره و حماسۀ رزمندگان در اذهان و تاریخ ملی، نگارندگان را متعهد نمود تا این قهرمانان مقاومت و مبارزه را که برای حفظ استقلال و امنیت کشور و صیانت از ارزشهای دینی و ملی و میهنی به پا خاستند و با تکیهبر ایمان و اعتقادات راستین حماسههایی از عشق و عرفان و ایثار و غیرت و شجاعت آفریدند به مردم ...
بیشتر
جایگاه والای شهدا و لزوم زنده نگه داشتن نام و خاطره و حماسۀ رزمندگان در اذهان و تاریخ ملی، نگارندگان را متعهد نمود تا این قهرمانان مقاومت و مبارزه را که برای حفظ استقلال و امنیت کشور و صیانت از ارزشهای دینی و ملی و میهنی به پا خاستند و با تکیهبر ایمان و اعتقادات راستین حماسههایی از عشق و عرفان و ایثار و غیرت و شجاعت آفریدند به مردم و بهویژه به آیندگان بشناساند. با این انگیزه به معرفی چند تن از سرداران شهید نامدار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بهعنوان الگو و اسوه پرداخته شد و کیفیت زندگی و جلوههای عرفانی حماسی و تواناییهای مدیریتی آنها همراه با مفاهیم عرفان در اسلام تبیین و تحلیل گردید. به دلیل رسالتی که درزمینۀ هدایت و رشد ارزشهای متعالی اخلاقی و آرمانسازی عقیدتی جوانان احساس میشود درک و شناخت نسبت به مبانی اعتقادی این دلاور مردان میتواند تأثیر مثبت و سازندهای در تکوین ارزشهای فکری و همزاد پنداری و همگرایی با شهدا ایفا نماید و مانع از کجرویها و انحرافات احتمالی نسل جدید بهواسطۀ تقلید کورکورانه از ظواهر غرب و آثار سوء فضای مجازی گردد.
مقاله پژوهشی
زهرا کشته گر؛ فاطمه پیری؛ حدیثه کهخا ژاله
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، صفحه 213-228
چکیده
از همان ابتدای تاریخ اسلام زنان سرچشمه ایثار گذشت و نجابت بودند. تاریخ دنیا کم نیست از وجود بانوان فداکاری که برای حفظ اسلام و اشاعه آن از جان و فرزندان خود هم گذشتهاند و در راه اسلام از هیچ امری دریغ نکردهاند. ایثار و فداکاریهای حضرت زینب و بانوان فداکار و شجاع حاضر در قیام کربلا جلوۀ عظیمی از روح شهادتطلبی و ایثار زنان مسلمان ...
بیشتر
از همان ابتدای تاریخ اسلام زنان سرچشمه ایثار گذشت و نجابت بودند. تاریخ دنیا کم نیست از وجود بانوان فداکاری که برای حفظ اسلام و اشاعه آن از جان و فرزندان خود هم گذشتهاند و در راه اسلام از هیچ امری دریغ نکردهاند. ایثار و فداکاریهای حضرت زینب و بانوان فداکار و شجاع حاضر در قیام کربلا جلوۀ عظیمی از روح شهادتطلبی و ایثار زنان مسلمان در تاریخ است و حالا زنان غیور ایرانی باالگو گرفتن از فداکاریهای حضرت زینب (س)، در جریان رهایی از ظلم و ستم و استبداد پهلوی، رشادتهای بینظیری از خود بر جای گذاشتند و در کنار مردان و حتی جلوتر از آنان از آزمون صبر و استقامت و فداکاری سربلند بیرون آمدند. زنان در این انقلاب در بسیاری از فعالیتها و رویدادهای مهم شرکت داشتند. آنها بهعنوان فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در اعتراضات و تظاهرات شرکت کردند و نقش بسیار مؤثری در تحولات سیاسی این دوران بودند. زنان در ترویج ارزشهای دینی و فرهنگی نیز نقش مهمی داشتند و در تحولات فرهنگی انقلاب همراه با مردان بهعنوان مدافعان انقلاب بهشمار میرفتند. این مقاله در خصوص این است که گوشهای از فعالیتها و فداکاریهای زنان را در جریان انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهمترین وقایع این سرزمین بیان کند.