رسول یوسفی رامندی؛ سید محمد بهشتی نژاد
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 239-268
چکیده
پرسش از اخلاق در ساحت سیاست، یکی از اساسیترین پرسشهایی است که با شکلگیری انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی معاصر ایران مطرح شده است و مؤلفههای حاصل از پاسخ به این پرسش مهمترین شاخصی است که به کمک آن مدیران سیاسی را میتوان در دورههای مختلف مورد قضاوت قرار داد. در چنین شرایطی نیازمند شناخت واقعبینانه از دو مقوله اخلاق ...
بیشتر
پرسش از اخلاق در ساحت سیاست، یکی از اساسیترین پرسشهایی است که با شکلگیری انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی معاصر ایران مطرح شده است و مؤلفههای حاصل از پاسخ به این پرسش مهمترین شاخصی است که به کمک آن مدیران سیاسی را میتوان در دورههای مختلف مورد قضاوت قرار داد. در چنین شرایطی نیازمند شناخت واقعبینانه از دو مقوله اخلاق و سیاست، با در نظر گرفتن عناصر زمان، مکان و اوضاع سیاسی-اجتماعی هستیم بهطوریکه مفاهیم اخلاقی کمک کند تا ضرورت وجود ارزشها به دستورهای آمرانه و تکالیف اجباری نینجامند و با توجه به نیازهای موجه از سوی مردم پذیرفته شوند و از سوی دیگر منجر به پایبندی دولت به رعایت مسائل اخلاقی گردد. چراکه دولتی که قواعد اخلاقی را زیر پا میگذارد، قوانین حقوقی را نیز رعایت نخواهد کرد. لذا در این پژوهش تلاش شد تا با واکاوی رابطه اخلاق و سیاست در حکمرانی اسلامی و همچنین مرور الزامات آن در سیره ائمه، شاخصهای اخلاق سیاسی مدیران در سیره امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) مبتنی بر روش تحلیل مضمون از نهجالبلاغه استخراج گردد. نتایج بیانگر آن بود که این مؤلفهها در قالب دو محور بینشی (11 شاخص) و رفتاری (14 شاخص) قابل تدقیق است.
محمد پورقربان؛ رقیه مهری؛ حمیدرضا تبشیری
دوره 2، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 91-109
چکیده
تأمین و تضمین امنیت در فضای بروز و ظهور تهدیدهای گوناگون در نظام امنیت متحول شده جهانی، اولویتی مهم برای تمامی دولتها است. در چنین فضایی، جمهوری اسلامی ایران بهعنوان نظامی ضدسلطه در معرض تهدیدهای متعارف و غیرمتعارف گوناگون از سوی کنشگران منطقهای و غیرمنطقهای است، تهدیدهایی که درک درست آنها از اهمیتی غیرقابلانکار برای دستگاه ...
بیشتر
تأمین و تضمین امنیت در فضای بروز و ظهور تهدیدهای گوناگون در نظام امنیت متحول شده جهانی، اولویتی مهم برای تمامی دولتها است. در چنین فضایی، جمهوری اسلامی ایران بهعنوان نظامی ضدسلطه در معرض تهدیدهای متعارف و غیرمتعارف گوناگون از سوی کنشگران منطقهای و غیرمنطقهای است، تهدیدهایی که درک درست آنها از اهمیتی غیرقابلانکار برای دستگاه امنیتی و سیاست خارجی کشور برخوردار است. در توضیح شیوه بروز این تهدیدها باید گفت که آنها دقیقاً با شناخت خلأهای راهبردی و ضعفهای استراتژیک در حوزههای اقتصادی، سایبری، دفاعی و... سعی میکنند تا ضربه را به همین نواحی وارد کرده و با اقدامات ایذایی و چندبعدی، دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران را دچار نوعی غافلگیری راهبردی کنند. بر این اساس، سؤال این پژوهش آن است که قدرت نرم چگونه میتوان سبب غافلگیری راهبردی شود؟ در پاسخ به این پرسش، فرضیه این پژوهش اینگونه مطرح میشود که شناخت درست از ضعفهای موجود در حوزههای اقتصادی، سایبری و دفاعی و تقویت زیرساختهای دفاعی در این حوزهها، دو گام مهم در جهت جلوگیری از بروز غافلگیری راهبردی میباشند. یافتههای این پژوهش نشان از آن دارد که قدرت نرم با تأثیر بر دپیلماسی و نفوذ بر فضای فکری اجتماع سبب به وجود آمدن غافلگیری برای نظام سیاسی میشود. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از تجزیهوتحلیل دادههای به روش کتابخانهای انجام شده است.