خداداد میرزایی؛ سالار فرامرزی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 131-154
چکیده
این پژوهش با هدف الگوی ساختاری رابطه فرهنگ ایثاروشهادت با پیوند معنوی و سرمایه روانشناختی در کارکنان اداری اجرا شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان اداری غرب استان اصفهان در تابستان 1401 به تعداد 800 نفر تشکیل دادند که از میان آنها 250 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه پیوند ...
بیشتر
این پژوهش با هدف الگوی ساختاری رابطه فرهنگ ایثاروشهادت با پیوند معنوی و سرمایه روانشناختی در کارکنان اداری اجرا شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان اداری غرب استان اصفهان در تابستان 1401 به تعداد 800 نفر تشکیل دادند که از میان آنها 250 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه پیوند معنوی کینجرسکی و اسکرایپ نک (2006)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ ایثار و شهادت میرزایی و سلیمانی (2022) بودند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری و از طریق AMOS نسخه 24 و SPSS نسخه 23 تحلیل گردید. یافتهها نشان دادند که بین فرهنگ ایثاروشهادت و پیوند معنوی (01/0>p) و بین پیوند معنوی و سرمایه روانشناختی (01/0>p) و همچنین بین فرهنگ ایثاروشهادت و سرمایه روانشناختی (01/0>p) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادله ساختاری و تحلیل واسطهای حاکی از آن است پیوند معنوی متغیر واسطهای پارهای است بدین معنا که فرهنگ ایثار و شهادت هم بهطور غیرمستقیم (از طریق تقویت پیوند معنوی) وهم بهطور مستقیم میتواند سرمایه روانشناختی را تقویت کند. فرهنگ ایثار و شهادت (78 درصد) از واریانس پیوند معنوی و فرهنگ ایثار و شهادت و پیوند معنوی (91 درصد) از واریانس سرمایه روانشناختی را تبیین نمودهاند. لازم است تا مدیران اداری، ترویج فرهنگ معنوی ایثار و شهادت را با تقویت ایثار اجتماعی، سلامت روانی، ازخودگذشتگی، خدامحوری و شهادتطلبی و عدالتطلبی کارکنان اداری، بهصورت محسوستری در دستور کار قرار دهند؛ و لازم است آموزشهای حین یا بدو خدمت کارکنان را در این موضوعات بهمنظور تقویت فرهنگ معنوی ایثار و شهادت به آنان ارائه کنند تا کارکنان با توان معنوی و روانی بالاتری بتوانند مؤلفههای خود کارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی را در محیط کاری خود (سرمایه روانشناختی) به دست آورند.
بهاره نصیری؛ آمنه بختیاری
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 33-68
چکیده
در تمام جوامع بشری، ارزشهایی وجود دارد که بنیان اصلی فرهنگ آن جامعه را شکل میدهند. اهمیت و جایگاه این ارزشها بهگونهای است که هر ملتی هویت و حیات اجتماعی و سیاسی خود را در پایبندی و احترام به آنها انتقال کامل آن به نسلهای آینده میداند. در رهیافت علمی و از منظر تئوریهای علوم اجتماعی ایثار و شهادت نه یک امر صرفاً احساسی- عاطفی، ...
بیشتر
در تمام جوامع بشری، ارزشهایی وجود دارد که بنیان اصلی فرهنگ آن جامعه را شکل میدهند. اهمیت و جایگاه این ارزشها بهگونهای است که هر ملتی هویت و حیات اجتماعی و سیاسی خود را در پایبندی و احترام به آنها انتقال کامل آن به نسلهای آینده میداند. در رهیافت علمی و از منظر تئوریهای علوم اجتماعی ایثار و شهادت نه یک امر صرفاً احساسی- عاطفی، بلکه رفتاری عقلانی و جزء کنشهای عقلانی معطوف به ارزش تعریف میشود؛ بهگونهای که بهمثابه یک نظام رفتاری و الگوی ارزشی ـ عقلانی عملکردی، «همهجایی» و «هرزمانی» مطرح است که میتواند در خرده نظامهای یک جامعه (خانواده، آموزشی و پرورشی، اقتصاد، حقوق، سیاست و...) پایه رفتار قرار گیرد و اساس انسجام وجدان جمعی جدید و ساختهای اجتماعی جامعه جدید را تشکیل دهد؛ هدف از این مقاله تبیین جامعهشناختی فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ایرانی و شناسایی عوامل و مؤلفههای تأثیرگذار بر فرهنگ ایثار و شهادت است. این تحقیق ازنظر هدف، بنیادی و بر مبنای روش توصیفی انجامگرفته است. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه متأثر از عوامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تمدن است.