حمیدرضا تبشیری؛ مرتضی رفیعی بصیری
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 295-314
چکیده
تاریخ ۷۴ ساله فلسطین و منطقه پس از تأسیس رژیم جعلی اسرائیل نشان از آن دارد که همواره با خونریزی و اشغال همراه بوده و زمانی نیز که اقدام به صلح کرده است در سیاست پنهان مشق جنگ کرده است. سؤال این مقاله آن است که توجه به نظریات روابط بینالملل شکلگیری توافقنامه ابراهیم چگونه قابل تحلیل است؟ این توافق گرچه در ابتدا یک توافق سیاسی به ...
بیشتر
تاریخ ۷۴ ساله فلسطین و منطقه پس از تأسیس رژیم جعلی اسرائیل نشان از آن دارد که همواره با خونریزی و اشغال همراه بوده و زمانی نیز که اقدام به صلح کرده است در سیاست پنهان مشق جنگ کرده است. سؤال این مقاله آن است که توجه به نظریات روابط بینالملل شکلگیری توافقنامه ابراهیم چگونه قابل تحلیل است؟ این توافق گرچه در ابتدا یک توافق سیاسی به دنبال تقویت روابط بحرین و امارات، مراکش و سودان با رژیم معرفی شد اما امروزه منافع امنیتی اسرائیل را پیگیری میکند. یافتههای تحقیق نشان از آن دارد که اسرائیل هیچگاه تفکر (نیل تا فرات) را کنار نمیگذارد و از رویکرد رئالیستی در سیاست امنیتی دست برنمیدارد. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی به دنبال تحلیلی تئوریک به چیستی و چرایی شکلگیری این توافقنامه ابراهیم است.
محمد پورقربان؛ رقیه مهری؛ حمیدرضا تبشیری
دوره 2، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 91-109
چکیده
تأمین و تضمین امنیت در فضای بروز و ظهور تهدیدهای گوناگون در نظام امنیت متحول شده جهانی، اولویتی مهم برای تمامی دولتها است. در چنین فضایی، جمهوری اسلامی ایران بهعنوان نظامی ضدسلطه در معرض تهدیدهای متعارف و غیرمتعارف گوناگون از سوی کنشگران منطقهای و غیرمنطقهای است، تهدیدهایی که درک درست آنها از اهمیتی غیرقابلانکار برای دستگاه ...
بیشتر
تأمین و تضمین امنیت در فضای بروز و ظهور تهدیدهای گوناگون در نظام امنیت متحول شده جهانی، اولویتی مهم برای تمامی دولتها است. در چنین فضایی، جمهوری اسلامی ایران بهعنوان نظامی ضدسلطه در معرض تهدیدهای متعارف و غیرمتعارف گوناگون از سوی کنشگران منطقهای و غیرمنطقهای است، تهدیدهایی که درک درست آنها از اهمیتی غیرقابلانکار برای دستگاه امنیتی و سیاست خارجی کشور برخوردار است. در توضیح شیوه بروز این تهدیدها باید گفت که آنها دقیقاً با شناخت خلأهای راهبردی و ضعفهای استراتژیک در حوزههای اقتصادی، سایبری، دفاعی و... سعی میکنند تا ضربه را به همین نواحی وارد کرده و با اقدامات ایذایی و چندبعدی، دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران را دچار نوعی غافلگیری راهبردی کنند. بر این اساس، سؤال این پژوهش آن است که قدرت نرم چگونه میتوان سبب غافلگیری راهبردی شود؟ در پاسخ به این پرسش، فرضیه این پژوهش اینگونه مطرح میشود که شناخت درست از ضعفهای موجود در حوزههای اقتصادی، سایبری و دفاعی و تقویت زیرساختهای دفاعی در این حوزهها، دو گام مهم در جهت جلوگیری از بروز غافلگیری راهبردی میباشند. یافتههای این پژوهش نشان از آن دارد که قدرت نرم با تأثیر بر دپیلماسی و نفوذ بر فضای فکری اجتماع سبب به وجود آمدن غافلگیری برای نظام سیاسی میشود. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از تجزیهوتحلیل دادههای به روش کتابخانهای انجام شده است.