الهام نظری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آبان 1402
چکیده
شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت مرگی از راه کشته شدن است، که شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن (فی سبیل االله) انتخاب می کند. یعنی شهید در راهی کشته می شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل االله را داراست و چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر(ص) شریف ترین و بالاترین نوع مردن است وحضرت ...
بیشتر
شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت مرگی از راه کشته شدن است، که شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن (فی سبیل االله) انتخاب می کند. یعنی شهید در راهی کشته می شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل االله را داراست و چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر(ص) شریف ترین و بالاترین نوع مردن است وحضرت علی(ع) آن را گرامی ترین نوع مردن می داند. در قرآن مجید، حدود ده آیه به صورت صریح درباره کسانی که در راه خدا کشته شده باشند، وجود دارد. از جمله مسایلی که در این آیات به آن اشاره شده است، عبارت است: از زنده بودن شهید، رزق شهید، آمرزش گناهان شهید، ضایع نشدن عمل شهید، مسرت و خوشحالی شهید، وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید است. در این پژوهش سعی بر آن شد تا پاره ای از مباحث مربوط به شهادت و شهدا را در پرتو آیات و زیر سایه قرآن برای دانش آموزان بازگو کرده و در مورد جایگاه واقعی شهید و شهادت در زنگ قرآن، با دانش آموزان بحث کنیم. از این طریق موقع تلاوت آیات نورانی قرآن، ثواب آن را به یک شهید هدیه کرده و نسل جدید با شهدا و منش آن ها آشنا شدند.
سهیلا رسالت
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 255-288
چکیده
مطالعه حاضر در صدد بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی در رسانه ملی بوده است. روش تحقیق آمیخته با استفاده رویکردهای کمیو کیفی است. جامعه آماری در بخش کیفی متشکل از اساتید حوزه ارتباطات و همچنین فعالانرسانهای و در بخش کمی نیز شامل کلیه مطالب و محتوای مرتبط در شبکههای یک ،دو افق رسانه ملی از شش ماه اول سال 1400 است. در بخش کیفی، از روش ...
بیشتر
مطالعه حاضر در صدد بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی در رسانه ملی بوده است. روش تحقیق آمیخته با استفاده رویکردهای کمیو کیفی است. جامعه آماری در بخش کیفی متشکل از اساتید حوزه ارتباطات و همچنین فعالانرسانهای و در بخش کمی نیز شامل کلیه مطالب و محتوای مرتبط در شبکههای یک ،دو افق رسانه ملی از شش ماه اول سال 1400 است. در بخش کیفی، از روش نمونهگیری در دسترس و در بخش کمی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. همچنین از روشهای تحلیلمضمون و تحلیل محتوای کمی برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی و کمی استفاده شد. در بخش کیفی، یافتههایپژوهش بیانگرآن است که فرهنگسازی و ارتقاء سطح آگاهیها و باورهای دینی مردم در طول سال ازطریق برنامههایگوناگون، مصاحبه با صاحبنظران و کارشناسان به منظور تبیین مفهوم شهادت از منظرعلمی و تخصصی، لزوم تعاملسازنده رسانه ملی با نهادهای دانشگاهی و پژوهشی در حوزه فرهنگ شهادت، استفاده ازایدههای متخصصان و صاحبنظران حوزه دین، معرفی شهداء و ایثارگران به عنوان الگوهای راستین برای جوانان به منظور دستیابی به وضع مطلوب فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت در برنامههای رسانهملی میبایست مورد توجه قرار گیرند. دربخش کمی نیز یافتهها نشاندهنده آن است که مبارزه با تمام قوا علیه استکبار جهانی، مستضعفین محورمبارزه با استکبار جهانی و مبارزه تا نابودی کامل استکبار جهانی از مهمترین مولفههای فرهنگ استکبارستیزی به شمار میآیند.
حسن فضل
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 59-75
چکیده
خدمت، تلاش برای خیررساندن به دیگران یا گرهگشایی از کار مردم یا یاوری نیازمندان است. در دین مبین اسلام به خدمترسانی تأکید و سفارش فراوان شده است. حتی بنا به فرموده پیامبر اکرم (ص) کسی که فریاد مسلمانی را بشنود و برای خدمت به او گام برندارد، مسلمان نیست. اکنون این مسئله مطرح میشود که بالاترین خدمت به بشر چیست و این خدمترسانی ...
بیشتر
خدمت، تلاش برای خیررساندن به دیگران یا گرهگشایی از کار مردم یا یاوری نیازمندان است. در دین مبین اسلام به خدمترسانی تأکید و سفارش فراوان شده است. حتی بنا به فرموده پیامبر اکرم (ص) کسی که فریاد مسلمانی را بشنود و برای خدمت به او گام برندارد، مسلمان نیست. اکنون این مسئله مطرح میشود که بالاترین خدمت به بشر چیست و این خدمترسانی چه ویژگیهایی دارد؟ نگارنده در این پژوهش بر آن است که با بهرهمندی از منابع مکتوب از قبیل آیات قرآن کریم و احادیث معصومان (ع) و به روش توصیفی، جهاد و شهادت را والاترین خدمت به بشر معرفی کرده و در پی آن جنبههای گوناگون الگوبودن مجاهد و شهید را بررسی و تبیین کند. بدون شک جان آدمی بالاترین و برترین موهبت الهی است که حقتعالی در اختیار او قرار داده است و در این جهاد مقدس گاه ممکن است که افراد جانشان را از دست بدهند و در زمره شهیدان قرار بگیرند؛ بنابراین جهاد و شهادت اوج خدمتگزاری به انسانهاست.
عبدالرحیم رحیمی؛ جلال ریاحی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 99-129
چکیده
مقاله حاضر تلاش میکند تا با تحلیلی علمی و با رویکردی تطبیقی پس از تشریح و تبیین مفهوم راستین ایثار و شهادت و واکاوی ابعاد مختلف آن، به بررسی نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ عمومی و مطابقت آن با نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دوران پسا اینترنت بپردازد. روش تحقیق از نوع تطبیقی است. این تحقیق ازنظر رویکرد و ماهیت، در رده ...
بیشتر
مقاله حاضر تلاش میکند تا با تحلیلی علمی و با رویکردی تطبیقی پس از تشریح و تبیین مفهوم راستین ایثار و شهادت و واکاوی ابعاد مختلف آن، به بررسی نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ عمومی و مطابقت آن با نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دوران پسا اینترنت بپردازد. روش تحقیق از نوع تطبیقی است. این تحقیق ازنظر رویکرد و ماهیت، در رده تحقیقات بنیادی بهحساب میآید. ازنظر ابزار گردآوری اطلاعات، از روشهای بررسی اسناد و مدارک (جستجو در کتابخانهها، آرشیو، اینترنت و ...)، مشاهده و مصاحبه با خبرگان استفاده گردیده است. دستاورد و نتیجه این تحقیق عبارت است از به دست آوردن ۱۲ مؤلفه از مفهوم هوش مصنوعی که در ترویج فرهنگ عمومی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مؤثرند. مؤلفهها عبارتاند از هوش مصنوعی و تحلیل دادهها، تجربههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، همکاری با رباتها و ایجاد واسطهای هوشمند، استفاده از پلتفرمهای چندرسانهای، ترویج آموزش آنلاین، ایجاد پلتفرمهای آموزشی آنلاین، ترویج همکاری و تبادل فرهنگی، همکاری با هوش مصنوعی در تولید محتوا، ارتباط مستقیم با استفادهکنندگان، همکاری با هنرمندان، خالقان محتوا و حفظ و حراست از تنوع فرهنگی و اپلیکیشنهای موبایل. بیشترین اثرگذاری در ترویج فرهنگ عمومی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت متعلق به مؤلفههای «پلتفرمهای چندرسانهای» و «اپلیکیشین های موبایل» است.
بهاره نصیری؛ آمنه بختیاری
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 33-68
چکیده
در تمام جوامع بشری، ارزشهایی وجود دارد که بنیان اصلی فرهنگ آن جامعه را شکل میدهند. اهمیت و جایگاه این ارزشها بهگونهای است که هر ملتی هویت و حیات اجتماعی و سیاسی خود را در پایبندی و احترام به آنها انتقال کامل آن به نسلهای آینده میداند. در رهیافت علمی و از منظر تئوریهای علوم اجتماعی ایثار و شهادت نه یک امر صرفاً احساسی- عاطفی، ...
بیشتر
در تمام جوامع بشری، ارزشهایی وجود دارد که بنیان اصلی فرهنگ آن جامعه را شکل میدهند. اهمیت و جایگاه این ارزشها بهگونهای است که هر ملتی هویت و حیات اجتماعی و سیاسی خود را در پایبندی و احترام به آنها انتقال کامل آن به نسلهای آینده میداند. در رهیافت علمی و از منظر تئوریهای علوم اجتماعی ایثار و شهادت نه یک امر صرفاً احساسی- عاطفی، بلکه رفتاری عقلانی و جزء کنشهای عقلانی معطوف به ارزش تعریف میشود؛ بهگونهای که بهمثابه یک نظام رفتاری و الگوی ارزشی ـ عقلانی عملکردی، «همهجایی» و «هرزمانی» مطرح است که میتواند در خرده نظامهای یک جامعه (خانواده، آموزشی و پرورشی، اقتصاد، حقوق، سیاست و...) پایه رفتار قرار گیرد و اساس انسجام وجدان جمعی جدید و ساختهای اجتماعی جامعه جدید را تشکیل دهد؛ هدف از این مقاله تبیین جامعهشناختی فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ایرانی و شناسایی عوامل و مؤلفههای تأثیرگذار بر فرهنگ ایثار و شهادت است. این تحقیق ازنظر هدف، بنیادی و بر مبنای روش توصیفی انجامگرفته است. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه متأثر از عوامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تمدن است.
مهدی میرزایی؛ عباس عامری پور
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 321-347
چکیده
امروزه با توجه به گسترش حجم زیاد جنگ نرم در قالب شبیخون فرهنگی و از سوی دیگر گسترش موج بیداری اسلامی، مقاومت، ایثار و شهادت، ضرورت و اهمیت تعمیق، ترویج و حفظ فرهنگ ایثار و شهادت بهعنوان یک فرهنگ غنی و ارزشمند اسلامی حساستر شده است و دراینبین نقش آموزشوپرورش بهعنوان بزرگترین نهاد تربیتی، اجتماعی، فرهنگی تأثیرگذار بعد از ...
بیشتر
امروزه با توجه به گسترش حجم زیاد جنگ نرم در قالب شبیخون فرهنگی و از سوی دیگر گسترش موج بیداری اسلامی، مقاومت، ایثار و شهادت، ضرورت و اهمیت تعمیق، ترویج و حفظ فرهنگ ایثار و شهادت بهعنوان یک فرهنگ غنی و ارزشمند اسلامی حساستر شده است و دراینبین نقش آموزشوپرورش بهعنوان بزرگترین نهاد تربیتی، اجتماعی، فرهنگی تأثیرگذار بعد از خانواده، در نهادینه نمودن فرهنگ ایثار و شهادت، پررنگ است. هدف پژوهش، بررسی راهکارهای نهادینهسازی در قالب (تعمیق، ترویج و تحفیظ) فرهنگ ایثار و شهادت در نظام آموزشوپرورش است. این پژوهش از نوع تحقیقات مروری و به شیوه توصیفی است و برای جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای استفاده شده است. در ادامه بهضرورت، شناخت و اهمیت عوامل محیطی در نهادینه نمودن فرهنگ ایثار و شهادت اشاره و به مهمترین راهکارهای نهادینه نمودن فرهنگ ایثار و شهادت در نظام آموزشوپرورش در حیطههای تربیتی و اجتماعی نظیر وجود برنامههای مدون، غنی و سازماندهی شده ایثار و شهادت، آگاهی بخشی و تعریف نقش سازنده معلمان و مربیان پرورشی، برپایی یادوارهها، همایشها و اردوهای زیارتی شهدا، معرفی چهرههای برتر ایثارگر و شهدای شاخص در کتب درسی، تخصیص واحدهای درسی مستقل در زمینه ایثار و شهادت، ایجاد یک سازمان مختص به ایثار و شهادت در مدارس، اطلاعرسانی و تقویت تبلیغات لازم و کافی محیطی، انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در مورد ایثار و شهادت، استفاده از قدرت وسایل رسانهای و ارتباطی، تأمین اعتبار و تخصیص یک بودجه مشخص سالانه برای ایثار و شهادت به مدارس، دیدار با خانوادههای معظم ایثارگر و شهدا و همافزایی و هماهنگی با دیگر نهادها و ارگانها در مورد نهادینهسازی فرهنگ ایثار و شهادت اشاره شده است.
هادی محمدی؛ سمیه تاجیک اسماعیلی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 9-42
چکیده
خدمترسانی و توجه به خانواده شهدای نزاجا طریق رسانهها بهخصوص صداوسیما از مهمترین اقداماتی است که مسئولان باید بدان توجه داشته باشند. به فرموده مقام معظم رهبری «خانواده شهدا چشموچراغ این مملکت هستند» و شأن و منزلت خانواده شهدا بسیار بالاست و در همهجا و هر زمان باید این شأن و منزلت حفظ شود. ارتش جمهوری اسلامی ایران ...
بیشتر
خدمترسانی و توجه به خانواده شهدای نزاجا طریق رسانهها بهخصوص صداوسیما از مهمترین اقداماتی است که مسئولان باید بدان توجه داشته باشند. به فرموده مقام معظم رهبری «خانواده شهدا چشموچراغ این مملکت هستند» و شأن و منزلت خانواده شهدا بسیار بالاست و در همهجا و هر زمان باید این شأن و منزلت حفظ شود. ارتش جمهوری اسلامی ایران 49 هزار شهید تقدیم نظام اسلامی کرده که از این تعداد 47 هزار شهید از نیروی زمینی هستند. این پژوهش باهدف بررسی عملکرد صداوسیما در خصوص انعکاس منزلت اجتماعی خانوادۀ شهدای نزاجا طراحی و اجرا شده است. در این زمینه ازنظریههای هارولد لاسول، ساموئل هانمن، کاظم معتمدنژاد، ماکس وبر، جیمز دیویس و چارلزویلارد مور و تالکوت پارسونز استفاده شد. روش پژوهش پیشرو توصیفی ـ پیمایشی و ابزار اندازهگیری؛ پرسشنامه محقق ساخته است که پرسشنامه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و همراه با استفاده از روش تصادفی ساده در میان 351 خانواده شهید نزاجا ساکن در تهران توزیع و تکمیل گردیده است. یافتههای پژوهش نشان داد که: عملکرد صداوسیما در انعکاس منزلت اجتماعی خانواده شهدای نزاجا (با ضریب همبستگی0.988) رابطه معناداری وجود دارد.
فخری قدمی کارمزدی
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 85-104
چکیده
اسلام درعینحال که دین صلح و مدارا است، دین قوّت و قدرت و جهاد نیز هست و بههیچوجه اجازة تسلط کفار و مشرکان و ظالمان را بر مسلمانان نمیدهد و با هرگونه ستمپذیری و ذلّت، مخالف است. ازاینرو، واژهها و مفاهیم جهاد، ایثار و شهادت در اسلام، قداست و ارزش و جایگاه خاصّی دارند. در اسلام، شهادت، مرگ سرخ مبتنی بر شناخت و آگاهی و بر ...
بیشتر
اسلام درعینحال که دین صلح و مدارا است، دین قوّت و قدرت و جهاد نیز هست و بههیچوجه اجازة تسلط کفار و مشرکان و ظالمان را بر مسلمانان نمیدهد و با هرگونه ستمپذیری و ذلّت، مخالف است. ازاینرو، واژهها و مفاهیم جهاد، ایثار و شهادت در اسلام، قداست و ارزش و جایگاه خاصّی دارند. در اسلام، شهادت، مرگ سرخ مبتنی بر شناخت و آگاهی و بر مبنای آزادی و اختیار در مبارزه علیه موانع تکامل و خطوط انحرافی و طاغوتی است که مجاهد با همة منطق و شعور و بیداری خود انتخاب میکند و شهید که جان خود را در راه خدا و ارزشهای متعالی و انسانی ایثار مینماید، فردی است پیوسته و باقی به حق و متنعّم از نعمات الهی (أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ). هدف از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ضمن فروزان نگهداشتن این چراغ رهاییبخش، برای هر زمانی است که دشمن آهنگ نابودی دین و ایمان و تعرض به میهن و ناموس نماید. لازمة داشتن چنین رویهای، گسترش سیره و روش زندگی نجاتبخش شهیدان و ایثارگران در جامعه است. در این مقاله پس از پژوهش در پیشینة تحقیق و بیان فرهنگ ایثار و شهادت در قرآن و سنت، به ارائه شیوة ترویج فرهنگ شهادت و کاهش موانع آن پرداخته شد.
حمید مسعودی
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1398، ، صفحه 11-37
چکیده
فرهنگ و اجتماع امروزه به صورت پویا از طریق فضاهای کالبدی پیامرسانی شده و این فضاها نقش کنشگر را در تعاملات انسانی ایفاء میکنند. هدف این پژوهش، نیز بررسی فضاییشدن فرهنگ ایثار و شهادت در مساجد استان خراسان رضوی است. روش پژوهش پیمایش بوده که در آن با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته بسته پاسخ به گردآوری دادهها پرداخته شده است. ...
بیشتر
فرهنگ و اجتماع امروزه به صورت پویا از طریق فضاهای کالبدی پیامرسانی شده و این فضاها نقش کنشگر را در تعاملات انسانی ایفاء میکنند. هدف این پژوهش، نیز بررسی فضاییشدن فرهنگ ایثار و شهادت در مساجد استان خراسان رضوی است. روش پژوهش پیمایش بوده که در آن با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته بسته پاسخ به گردآوری دادهها پرداخته شده است. با مروری که بر رویکرد فضاییشدن، فرهنگ فضایی شده و نظریة رسانش نوآوری و اقناع و اشاعه گردید، نقش مساجد از منظر شاخصهای پیامرسانی فرهنگی ـ فضایی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که در سطح منظرسازی به شاخصهایی همچون نصب تصاویر، پیامهای هفتگی و روزانه، نصب خاطرات، دستنوشته و نصب وصیتنامه اشاره گردید که امتیازی کمتر از متوسط توسط پاسخگویان داده شده است. از سوی دیگر در بخش محتوا نیز مواردی همچون تجهیز کتابخانه، ویترین و سیدیها و نرمافزارهای مرتبط با ایثار و شهادت نیز امتیاز کمتر داده شده و در بخش برنامهها که شامل مواردی همچون سخنرانی، حضور خانوادههای شهدا، جشن، فعالیتهای کانونها نیز کمترین امتیاز گرفته شده است. در نهایت سه شاخص پژوهش مقداری کمتر از متوسط را گرفته و این بدان معناست که مساجد استان اگرچه ظرفیت بالایی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند امّا از این ظرفیت غفلت شده است.