ایدۀ فعالیت فرهنگی از درون و ذهن انسان آغاز میشود و باهدف روشنگری و پرورش روح پیام و معنایی را بهطور هدفمند به مخاطب ارائه میکند. تعالیبخش بودن این پیامها برای ارتقاء جامعه از دغدغههای همیشگی بشر بوده است. موضوعی که در گفتمان انقلاب اسلامی همواره مدنظر بوده و در آموزههای اسلامی از آن بهعنوان «حیات طیبه» یاد میشود. ...
بیشتر
ایدۀ فعالیت فرهنگی از درون و ذهن انسان آغاز میشود و باهدف روشنگری و پرورش روح پیام و معنایی را بهطور هدفمند به مخاطب ارائه میکند. تعالیبخش بودن این پیامها برای ارتقاء جامعه از دغدغههای همیشگی بشر بوده است. موضوعی که در گفتمان انقلاب اسلامی همواره مدنظر بوده و در آموزههای اسلامی از آن بهعنوان «حیات طیبه» یاد میشود. عدالت اجتماعی موجب توسعه همهجانبه جامعه میشود؛ اما در مقابل این اشاعه تبعیض و احساس محرومیت است که صلح، حمایت از کار، رشد آزاد، هویت و دانش، مشروعیت، وحدت ملی و غیره را به مخاطره میاندازد و حیات طیبه تحقق پیدا نمیکند. از طرفی با توسعه و گسترش ابعاد مختلف زندگی بشر، دایره شمول مفهوم عدالت افزایش یافته است و دیگر ظلم و بیعدالتی به عمل مستقیم فرد محدود نمیشود، بلکه نادیده گرفته شدن خیرعمومی در اقدامات اجتماعی، میتواند از مصادیق ظلم باشد. بر همین اساس، مقاله پیشرو، باهدف تحریک اذهان و توجه مراکز علمی و سیاستگذاری کشور به موضوع فعالیتهای فرهنگی هدفمند و مسئله عدالت، سعی دارد در حد توان به چگونگی فعالیتهای فرهنگی عدالت محور پس از انقلاب اسلامی پاسخ دهد؟ نوع تحقیق کاربردی _ توسعهایی بوده و روش آن اسنادی و کتابخانهای میباشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد؛ باوجود آرمانهای عدالت خواهانه انقلاب اسلامی خیرعمومی بهطور منسجم و سازمانیافته بهبود نیافته است و همچنان نیازمند توسعه و گسترش فعالیتهای فرهنگی عدالت محور برای ارتقاء جامعه هستیم.