احمد هدایت پناه شالدهی؛ بدریه هدایت پناه شالدهی؛ مرضیه هدایت پناه شالدهی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 77-98
چکیده
هدف اصلی این مقاله، پیامهای شهیدان درباره حجاب با واکاوی از وصیتنامههایشان است. نمونه آماری شامل 878 وصیتنامه شهیدان است که در دو مرحله مهر و آذر 1402 از منابع معتبر استخراج شد که عمدتاً از استانهای اصفهان، گیلان، مازندران، تهران، قم، هرمزگان بود. کلیه مطالب و محتوای وصیتنامههای شهیدان به صورت تحلیل عملگرایانه و معنایی ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، پیامهای شهیدان درباره حجاب با واکاوی از وصیتنامههایشان است. نمونه آماری شامل 878 وصیتنامه شهیدان است که در دو مرحله مهر و آذر 1402 از منابع معتبر استخراج شد که عمدتاً از استانهای اصفهان، گیلان، مازندران، تهران، قم، هرمزگان بود. کلیه مطالب و محتوای وصیتنامههای شهیدان به صورت تحلیل عملگرایانه و معنایی مورد شمارش قرار گرفت. درمجموع بعد از غربالگری و با عنایت به فراوانی واژگان کلیدی، 50 واژه که مربوط به حجاب بود استخراج و شمارش شد. اشتراک واژگان در وصیتنامههای شهیدان درباره حجاب و مضامین مربوط 6/76درصد بود. بهطور متوسط در هر وصیتنامه 24/3 پیامها مستقیماً با واحد حجاب و 36/2 واژگان با مضمون حجاب بود. به عبارتی، 9/57درصد از فراوانیهای پیامها فقط درباره حجاب و 1/42درصد به مضمون حجاب مربوط بود. 01/8درصد شهیدان به خواهران سفارش نمودهاند، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) را الگوی خویش قرار دهند، در 6 درصد پیامهای وصیتنامهها آمده که رعایت حجاب مثل خون شهید است و 2 درصد اظهار داشتهاند که حجاب مثل سنگر است. شهیدان افتخارآفرین جنگ تحمیلی که حدود 40 سال پیش وصیتنامهشان را نگارش نمودهاند، تأکید داشتند که بانوان، حجاب، این دستور الهی را که در چندین آیه از قرآن مجید به صورت مستقیم و غیرمستقیم آمده رعایت کنند؛ اما برخلاف انتظار، عدهای به این حکم الهی کم توجه شده و ناخواسته تمایلشان به پوشش اسلامی کمرنگ شده است. لذا وظیفه آحاد تأثیرگذار جامعه است که نسبت به این موضوع حساس باشند و باهمت و غیرت خویش، راه و روش اسلامی را به این افراد تبیین نمایند. در این رهگذر از همه ابزارها موجود مانند دانش، رفتار، گفتار و رسانهها و امثالهم به نحو مطلوب و مؤثر میتوان بهره گرفت، حتی از شهیدان عزیز هم میتوان استعانت جست؛ زیرا شهیدان شاهد هستند و بهنوعی با جامعه ارتباطش برقرار است؛ بنابراین از جامعه اسلامی ایران بهویژه خواهران انتظار میرود که پیامهای این عزت آفرینان را اجابت فرمایند و این شاخصترین پیام شهیدان بود و گفتهاند حجاب همچون سلاح و لباس رزم است.
سیامک نوریان؛ مرضیه عزمی منفرد؛ محمد ذاکری
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 133-142
چکیده
با مروری بر مفاهیم اخلاق کار، اخلاق در سازمانهای دولتی ایران و دیدگاه اسلام، با روش آزمون تی تک نمونهای و آزمون فریدمن به بررسی و رتبهبندی مؤلفههای امانتداری، عدالت، فداکاری، تعاون و آداب معاشرت در سازمانهای دولتی ایران پرداختیم. جامعه آماری شامل تمام کارکنان سازمانهای دولتی ایران بوده که تعداد آنها نامحدود میباشد ...
بیشتر
با مروری بر مفاهیم اخلاق کار، اخلاق در سازمانهای دولتی ایران و دیدگاه اسلام، با روش آزمون تی تک نمونهای و آزمون فریدمن به بررسی و رتبهبندی مؤلفههای امانتداری، عدالت، فداکاری، تعاون و آداب معاشرت در سازمانهای دولتی ایران پرداختیم. جامعه آماری شامل تمام کارکنان سازمانهای دولتی ایران بوده که تعداد آنها نامحدود میباشد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر بوده که این افراد به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در بعد نظری کتابخانهای و در بعد عملی، میدانی میباشد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ با مقدار 0.714 تأیید گردید. در تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای جهت بررسی فرضیهها و از آزمون فریدمن جهت رتبهبندی مؤلفهها با استفاده از نرمافزار spss استفاده شده است. نتایج نشان داد تمام مؤلفههای اخلاق در سازمانهای دولتی ایران از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار میباشند. همچنین نتایج رتبهبندی نشان داد مؤلفههای اخلاق در سازمانهای دولتی ایران به ترتیب اولویت امانتداری؛ آداب معاشرت؛ تعاون؛ فداکاری و عدالت هستند.