جلال ریاحی؛ حسین حسینی جیردهی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 25-54
چکیده
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی چگونگی اثرگذاری شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بهویژه شبکۀ «من و تو» در تضعیف روحیه ایثار و مقاومت جوانان کشور ایران است، روش مورداستفاده در این تحقیق روش ترکیبی (کمی ـ کیفی) است که بامطالعه اسنادی، منابع کتابخانهای، تحلیل محتوا و پیمایش با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است، پرسشنامهها در ...
بیشتر
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی چگونگی اثرگذاری شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بهویژه شبکۀ «من و تو» در تضعیف روحیه ایثار و مقاومت جوانان کشور ایران است، روش مورداستفاده در این تحقیق روش ترکیبی (کمی ـ کیفی) است که بامطالعه اسنادی، منابع کتابخانهای، تحلیل محتوا و پیمایش با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است، پرسشنامهها در میان 45 نفر (بر اساس مدل تمام شمار و در حد کفایت) از کارشناسان و اساتید حوزه رسانه و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی و خبرگان توزیع شد، درنهایت دادههای جمعآوریشده در نرمافزار Spss قرار داده شد و با کمک یکی از آزمونهای مقدار سنجی بنام آزمون t مستقل نتیجهگیری به عمل آمد. تعداد 3 مؤلفه (سبک زندگی، هویت اسلامی و هویت ملی) و هر مؤلفه با 18 شاخص، چگونگی ارتباط شبکۀ ماهوارهای «من و تو» بافرهنگ ایثار و مقاومت را اثبات کردهاند. در این بین تأثیرگذارترین شاخصها عبارت بودند از مصرفگرائی و تجملگرائی، ترویج سکولاریسم، ترویج فرهنگ غربی و تغییر ارزشهای ملی.
سهیلا رسالت
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 43-62
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش و جایگاه فعالان زن حوزه رسانه در اشاعه و ترویج فرهنگ ایثار انجام شده است. روش تحقیق مبتنی بر فن تحلیل محتوای کمی است و جامعه آماری شامل کلیه پستها و مطالب ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه در زمینه ایثار و شهادت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در نیمه نخست سال 1399 است. با توجه به محدودیت جامعه آماری، از روش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش و جایگاه فعالان زن حوزه رسانه در اشاعه و ترویج فرهنگ ایثار انجام شده است. روش تحقیق مبتنی بر فن تحلیل محتوای کمی است و جامعه آماری شامل کلیه پستها و مطالب ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه در زمینه ایثار و شهادت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در نیمه نخست سال 1399 است. با توجه به محدودیت جامعه آماری، از روش تمامشمار استفاده شده و از اینرو کلیه مطالب و محتوای مطرح شده در حوزه فرهنگ ایثار در پستهای ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه به عنوان نمونه آماری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای آماری بیانگر آن است که بین نوع مطالب و محتوای ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه در خصوص فرهنگ ایثار و میزان استقبال کاربران از این مطالب ارتباط معناداری وجود دارد. در این راستا، بین نوع متن (ساده، شعر، نقل قول و...) و میزان استقبال کاربران رابطه معناداری مشاهده میشود. علاوهبر این، نوع تصویر ارائه شده (عکس، فیلم، کلیپ و ...) و استقبال کاربران رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین هشتگهای استفاده شده در این پستها و میزان استقبال کاربران ارتباط معناداری مشاهده میشود. در مجموع، به عنوان یک دستاورد کلی از پژوهش حاضر میتوان گفت که محتوا و مطالب ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه قادر است زمینههای توجه و نگرش کاربران در خصوص فرهنگ ایثار را فراهم نماید و در نتیجه بر ترویج این فرهنگ در جامعه اثرگذار باشد.
سمیه تاجیک اسماعیلی؛ محمد کلاهدوز
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 177-197
چکیده
امروزه تلویزیون در اکثر نقاط جهان تبدیل به الگوی رفتاری خانواده شده است و افراد خانواده بخشی از معیارهای صحبت و رفتار فردی و اجتماعی خود را از خلال برنامههای ارائه شدۀ تلویزیونی بدست میآورند. این رسانه میتواند در پیدایش عادات تازه، تغییر رفتار و هویت از جمله هویت دینی مخاطبان، نقش مهمی ایفاء کند. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه ...
بیشتر
امروزه تلویزیون در اکثر نقاط جهان تبدیل به الگوی رفتاری خانواده شده است و افراد خانواده بخشی از معیارهای صحبت و رفتار فردی و اجتماعی خود را از خلال برنامههای ارائه شدۀ تلویزیونی بدست میآورند. این رسانه میتواند در پیدایش عادات تازه، تغییر رفتار و هویت از جمله هویت دینی مخاطبان، نقش مهمی ایفاء کند. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه میان میزان آشنایی، مشاهده و رضایتمندی زنان از سریالهای تلویزیونی در ماه رمضان با هویت دینی آنان به انجام رسیده است. روش پژوهش ؛ پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شامل مادران فرهنگی (مربیان) منطقه 14 شهر تهران و نمونه مورد بررسی براساس محاسبه فرمول کوکران 384 نفر است. نتایج تحقیق نشان میدهد میان تماشای برنامههای تلویزیونی ماه رمضان و هویت دینی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین شواهد بیانگر این است که بین متغیرهای میزان آشنایی؛ میزان رضایتمندی و میزان مشاهده برنامههای تلویزیونی با هویت دینی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.