زینب نیک دانش؛ سیدعلی سادات اخوی
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1398، ، صفحه 113-142
چکیده
رهیافتهای گوناگونی در مطالعۀ هویت وجود دارد. بررسی آراء و اندیشههای رهبران کشورها نشاندهندۀ این است که نگرش آنها به هویت و نحوۀ شکلگیری هویت آنها، نقش تعیینکنندهای در اولویتها در برخورد با مشکلات امنیتی دارد. این مقاله با نگاه به آراء و اندیشههای امام خمینی (ره) درصدد پاسخ به این سؤال است هویت و رابطۀ آن با امنیت در دیدگاه ...
بیشتر
رهیافتهای گوناگونی در مطالعۀ هویت وجود دارد. بررسی آراء و اندیشههای رهبران کشورها نشاندهندۀ این است که نگرش آنها به هویت و نحوۀ شکلگیری هویت آنها، نقش تعیینکنندهای در اولویتها در برخورد با مشکلات امنیتی دارد. این مقاله با نگاه به آراء و اندیشههای امام خمینی (ره) درصدد پاسخ به این سؤال است هویت و رابطۀ آن با امنیت در دیدگاه امام خمینی (ره) چیست؟ روش این پژوهش، برای درک ارتباط هویت و امنیت در دیدگاه امام خمینی (ره)، ارزیابی و بازاندیشی درمجموعه سخنرانیها، پیامها، مصاحبهها و همچنین سیر عملی ایشان است. یافتههای پژوهش نشان میدهد ازآنجاکه دین و هویت دینی اصلیترین مؤلفه هویتساز در دیدگاه امام خمینی (ره) است. بنابراین، اصلیترین تهدیدات و مسائل امنیتی در مکتب امام خمینی معطوف به این مؤلفه است. امام خمینی (ره) بحران هویت و شخصیت را از مهمترین مشکلات جوامع اسلامی و از عوامل تأثیرگذار بر امنیت ملی، میدانستند. در نگاه امام خمینی (ره)، آنچه موجب مخدوش شدن یا در پی برهم زدن هویت است، همان دگر است که البته تقابل و تضاد میان این دو موجب برجسته شدن هویت خودی در برابر دیگری و سستی و تسلیم شدن در برابر دیگر موجب فروپاشی هویت و ناامنی میشود.
سمیه تاجیک اسماعیلی؛ محمد کلاهدوز
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 177-197
چکیده
امروزه تلویزیون در اکثر نقاط جهان تبدیل به الگوی رفتاری خانواده شده است و افراد خانواده بخشی از معیارهای صحبت و رفتار فردی و اجتماعی خود را از خلال برنامههای ارائه شدۀ تلویزیونی بدست میآورند. این رسانه میتواند در پیدایش عادات تازه، تغییر رفتار و هویت از جمله هویت دینی مخاطبان، نقش مهمی ایفاء کند. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه ...
بیشتر
امروزه تلویزیون در اکثر نقاط جهان تبدیل به الگوی رفتاری خانواده شده است و افراد خانواده بخشی از معیارهای صحبت و رفتار فردی و اجتماعی خود را از خلال برنامههای ارائه شدۀ تلویزیونی بدست میآورند. این رسانه میتواند در پیدایش عادات تازه، تغییر رفتار و هویت از جمله هویت دینی مخاطبان، نقش مهمی ایفاء کند. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه میان میزان آشنایی، مشاهده و رضایتمندی زنان از سریالهای تلویزیونی در ماه رمضان با هویت دینی آنان به انجام رسیده است. روش پژوهش ؛ پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شامل مادران فرهنگی (مربیان) منطقه 14 شهر تهران و نمونه مورد بررسی براساس محاسبه فرمول کوکران 384 نفر است. نتایج تحقیق نشان میدهد میان تماشای برنامههای تلویزیونی ماه رمضان و هویت دینی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین شواهد بیانگر این است که بین متغیرهای میزان آشنایی؛ میزان رضایتمندی و میزان مشاهده برنامههای تلویزیونی با هویت دینی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.