سید جعفر حسینی؛ اسماعیل وکیل زاده؛ سید مهدی حسینی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 9-35
چکیده
طرح عملیات کربلای 4 با عنوان «تاکتیک ویژه» پس از حدود هزار ساعت کار روی نقشهها، توسط زبدهترین فرماندهان جنگ طراحی شد. این عملیات سوم دیماه سال 1365، در محور خرمشهر تا جزیرۀ مینو برای تصرف جزیرۀ امالرصاص و ابوالخصیب و بستن جادۀ بصره به فاو شروع شد اما به خاطر هوشیاری دشمن و عدم تحقق اصل غافلگیری تاکتیکی و زمانی با عدم الفتح ...
بیشتر
طرح عملیات کربلای 4 با عنوان «تاکتیک ویژه» پس از حدود هزار ساعت کار روی نقشهها، توسط زبدهترین فرماندهان جنگ طراحی شد. این عملیات سوم دیماه سال 1365، در محور خرمشهر تا جزیرۀ مینو برای تصرف جزیرۀ امالرصاص و ابوالخصیب و بستن جادۀ بصره به فاو شروع شد اما به خاطر هوشیاری دشمن و عدم تحقق اصل غافلگیری تاکتیکی و زمانی با عدم الفتح مواجه گردید. این مقاله درصدد پاسخ به این سؤالات است که اولاً: عملیات کربلای 4 چرا انجام گرفت؟ ثانیاً: علل شکست آنچه بود؟ ثالثاً: چه آثار و نتایجی به دنبال داشت؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. یافتهها نشان داد ایران برای تعیین سرنوشت جنگ و دستیابی به صلحی عادلانه، این عملیات را آغاز کرد. هرچند نتوانست در آن به اهداف از پیش تعیینشده برسد و عملیات پس از هشت و نیم ساعت متوقف شد، اما آثار آن عملیات به حدی شایان بود که نمیتوان کربلای 4 را در زمرۀ شکستهای علیالاطلاق برشمرد؛ چراکه اولین عامل اساسی در اغفال تمامعیار دشمن از انجام عملیات جدید توسط نیروهای خودی و عدم اقبال به اتخاذ استراتژی پدافندی کارآمد در منطقۀ شلمچه بود؛ تا حدی که با ترخیص بسیاری از نیروها و ترک منطقۀ نبرد توسط فرماندهان، عملاً موجبات غافلگیری همهجانبۀ دشمن در عملیات کربلای 5 فراهم آمد.
کیوان شعبانی مقدم؛ سارا نژادی؛ فرزانه زین العابدینی؛ معصومه حسن زاده تبریزی
دوره 2، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 73-90
چکیده
فعالیت زنان در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی، از صدر اسلام تاکنون از واقعیتهای غیرقابلانکار تاریخ اسلام و ایران است. هرچند اسلام با حضور زنان در جنگها بهعنوان رزمنده مخالف است، اما در مواردی که این اقدام بهمنظور دفاع از جان خویش یا دفاع از وجود مبارک پیامبر (ص) انجامشده، مخالفتی ابراز نشده است. از همان ...
بیشتر
فعالیت زنان در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی، از صدر اسلام تاکنون از واقعیتهای غیرقابلانکار تاریخ اسلام و ایران است. هرچند اسلام با حضور زنان در جنگها بهعنوان رزمنده مخالف است، اما در مواردی که این اقدام بهمنظور دفاع از جان خویش یا دفاع از وجود مبارک پیامبر (ص) انجامشده، مخالفتی ابراز نشده است. از همان صدر اسلام، زنان شهادتطلب و ایثارگر حتی در بحرانیترین شرایط از بذل جان و فداکاری در راه اسلام دریغ نداشتند. حماسه پرشور کربلا و ایثارگریهای زینب (س) و دیگر زنان چون مادر وهب (دختر عبد، از بنی کلب، همسر عبدالله بن عمیر کلبی) جلوهای از روح شهادتطلبی در زنان مسلمان است. هدف از این مطالعه بررسی نقش روحیه ایثار و شهادت زنان ایرانی در ادوار مختلف بود. روش پژوهش به شکل کتابخانهایی بود که در آن برای یافتن مستندات، از مطالعه کتب مربوط و جستوجو در پایگاههای داده داخلی با استفاده از کلیدواژههای مرتبط انجام گرفت؛ که نتایج جستوجو نشان داد زنان ایران اسلامی چه در زمان مشروطه و چه در انقلاب اسلامی یا جنگ تحمیلی، با الگوپذیری از حضرت زینب (س) همواره در کنار مردان خود وگاهی جلوتر از آنان، از آزمون صبر و استقامت و ایثار و شهادتطلبی، سربلند بیرون آمدهاند.