سید جعفر حسینی؛ بهزاد میکائیلی؛ سکینه اوجاقی؛ رقیه مهری
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 33-58
چکیده
ا
امام خمینی(ره) به عنوان یک مجتهد جامعالشرایط نواندیش، آشنا به امور زمان و مقتضیات و واقعیات آن بود که ضمن طرح تئوری تعامل دین و سیاست؛ فصل تازهای در اندیشۀ سیاسی به وجود آورد. آن حضرت با تأسی به آموزههای الهی و سیره ائمه اطهار (ع)؛ استقلال دولتهای اسلامی و مقابله با نظام سلطه را مطرح و نظام جمهوری اسلامی ایران را بر پایۀ حفظ عزت، ...
بیشتر
ا
امام خمینی(ره) به عنوان یک مجتهد جامعالشرایط نواندیش، آشنا به امور زمان و مقتضیات و واقعیات آن بود که ضمن طرح تئوری تعامل دین و سیاست؛ فصل تازهای در اندیشۀ سیاسی به وجود آورد. آن حضرت با تأسی به آموزههای الهی و سیره ائمه اطهار (ع)؛ استقلال دولتهای اسلامی و مقابله با نظام سلطه را مطرح و نظام جمهوری اسلامی ایران را بر پایۀ حفظ عزت، سیادت مسلمانان و نفی هرگونه سلطۀ بیگانگان بنیان نهاد. معمار کبیر انقلاب اسلامی معتقد بود روابط مسلمانان با کشورهای غیر اسلامی باید بر اساس قاعدۀ «نفی سبیل» برنامهریزی شود. تتبع در اندیشههای والای مدیریتی آن حضرت بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر میرسد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و برای گردآوری اطلاعات آن از ابزار فیشبرداری بامطالعۀ کتابخانهای استفاده شده است. این جستار درصدد پاسخ به این سؤالات است اولاً: جایگاه قاعدۀ نفی سبیل در تعالیم اسلامی کجاست؟ ثانیاً: اندیشههای امام خمینی(ره) در مورد قاعدۀ نفی سبیل چیست؟ یافتهها نشان میدهد قاعدۀ نفی سبیل یکی از اصول بسیار مهم فقهی در اسلام است که بر کلیۀ روابط بینالمللی آن حکومت میکند و در اندیشههای مدیریتی امام خمینی(ره) نیز، روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی مسلمانان با بیگانگان باید بر مبنای آن قاعدۀ طراحی شود که در این صورت، بیگانگان هیچگونه راه استیلاء نخواهند داشت و همواره عزت، استقلال، شرافت و اصالت مسلمانان در تمامی عرصهها حفظ خواهد شد.
محمد پورقربان؛ رقیه مهری؛ حمیدرضا تبشیری
دوره 2، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 91-109
چکیده
تأمین و تضمین امنیت در فضای بروز و ظهور تهدیدهای گوناگون در نظام امنیت متحول شده جهانی، اولویتی مهم برای تمامی دولتها است. در چنین فضایی، جمهوری اسلامی ایران بهعنوان نظامی ضدسلطه در معرض تهدیدهای متعارف و غیرمتعارف گوناگون از سوی کنشگران منطقهای و غیرمنطقهای است، تهدیدهایی که درک درست آنها از اهمیتی غیرقابلانکار برای دستگاه ...
بیشتر
تأمین و تضمین امنیت در فضای بروز و ظهور تهدیدهای گوناگون در نظام امنیت متحول شده جهانی، اولویتی مهم برای تمامی دولتها است. در چنین فضایی، جمهوری اسلامی ایران بهعنوان نظامی ضدسلطه در معرض تهدیدهای متعارف و غیرمتعارف گوناگون از سوی کنشگران منطقهای و غیرمنطقهای است، تهدیدهایی که درک درست آنها از اهمیتی غیرقابلانکار برای دستگاه امنیتی و سیاست خارجی کشور برخوردار است. در توضیح شیوه بروز این تهدیدها باید گفت که آنها دقیقاً با شناخت خلأهای راهبردی و ضعفهای استراتژیک در حوزههای اقتصادی، سایبری، دفاعی و... سعی میکنند تا ضربه را به همین نواحی وارد کرده و با اقدامات ایذایی و چندبعدی، دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران را دچار نوعی غافلگیری راهبردی کنند. بر این اساس، سؤال این پژوهش آن است که قدرت نرم چگونه میتوان سبب غافلگیری راهبردی شود؟ در پاسخ به این پرسش، فرضیه این پژوهش اینگونه مطرح میشود که شناخت درست از ضعفهای موجود در حوزههای اقتصادی، سایبری و دفاعی و تقویت زیرساختهای دفاعی در این حوزهها، دو گام مهم در جهت جلوگیری از بروز غافلگیری راهبردی میباشند. یافتههای این پژوهش نشان از آن دارد که قدرت نرم با تأثیر بر دپیلماسی و نفوذ بر فضای فکری اجتماع سبب به وجود آمدن غافلگیری برای نظام سیاسی میشود. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از تجزیهوتحلیل دادههای به روش کتابخانهای انجام شده است.