رسول یوسفی رامندی؛ سید محمد بهشتی نژاد
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 239-268
چکیده
پرسش از اخلاق در ساحت سیاست، یکی از اساسیترین پرسشهایی است که با شکلگیری انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی معاصر ایران مطرح شده است و مؤلفههای حاصل از پاسخ به این پرسش مهمترین شاخصی است که به کمک آن مدیران سیاسی را میتوان در دورههای مختلف مورد قضاوت قرار داد. در چنین شرایطی نیازمند شناخت واقعبینانه از دو مقوله اخلاق ...
بیشتر
پرسش از اخلاق در ساحت سیاست، یکی از اساسیترین پرسشهایی است که با شکلگیری انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی معاصر ایران مطرح شده است و مؤلفههای حاصل از پاسخ به این پرسش مهمترین شاخصی است که به کمک آن مدیران سیاسی را میتوان در دورههای مختلف مورد قضاوت قرار داد. در چنین شرایطی نیازمند شناخت واقعبینانه از دو مقوله اخلاق و سیاست، با در نظر گرفتن عناصر زمان، مکان و اوضاع سیاسی-اجتماعی هستیم بهطوریکه مفاهیم اخلاقی کمک کند تا ضرورت وجود ارزشها به دستورهای آمرانه و تکالیف اجباری نینجامند و با توجه به نیازهای موجه از سوی مردم پذیرفته شوند و از سوی دیگر منجر به پایبندی دولت به رعایت مسائل اخلاقی گردد. چراکه دولتی که قواعد اخلاقی را زیر پا میگذارد، قوانین حقوقی را نیز رعایت نخواهد کرد. لذا در این پژوهش تلاش شد تا با واکاوی رابطه اخلاق و سیاست در حکمرانی اسلامی و همچنین مرور الزامات آن در سیره ائمه، شاخصهای اخلاق سیاسی مدیران در سیره امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) مبتنی بر روش تحلیل مضمون از نهجالبلاغه استخراج گردد. نتایج بیانگر آن بود که این مؤلفهها در قالب دو محور بینشی (11 شاخص) و رفتاری (14 شاخص) قابل تدقیق است.
رسول یوسفی رامندی؛ محسن ابن الدین؛ فاطمه حداد
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 39-64
چکیده
سینما پدیدهای است که مسأله جذابیت و تأثیرگذاری آن همواره مورد توجه محققان قرار داشته و این امر در معرفی و عمق بخشی به ابعاد مختلف فرهنگی بسیار استفاده میشود؛ که یکی از ابعاد خاص ایران موضوع دفاع مقدس است. با این حال بهرغم اهمیت موضوع دفاع مقدس و نیز ظرفیتهای سینما در تأثیرگذاری، شاهد عدم اثربخشی مطلوب آن در جامعه هستیم. چرا ...
بیشتر
سینما پدیدهای است که مسأله جذابیت و تأثیرگذاری آن همواره مورد توجه محققان قرار داشته و این امر در معرفی و عمق بخشی به ابعاد مختلف فرهنگی بسیار استفاده میشود؛ که یکی از ابعاد خاص ایران موضوع دفاع مقدس است. با این حال بهرغم اهمیت موضوع دفاع مقدس و نیز ظرفیتهای سینما در تأثیرگذاری، شاهد عدم اثربخشی مطلوب آن در جامعه هستیم. چرا که تحقیقات بیانگر کاهش اقبال عمومی به اینگونه فیلمها در قیاس با سایر ژانرهای سینمایی به خصوص بین جوانان است. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با روش پیمایشی به دنبال رتبهبندی عوامل مؤثر بر تقاضای سینمای دفاع مقدس در جوانان است. بنابراین، جامعه آماری این پژوهش جوانان بالای 18 سال و آشنا با مباحث سینما بودند که براساس فرمول کوکران، ۲۱۲ نفر از دانشجویان مدرسه هنری حوزه انقلاب اسلامی برای نمونه انتخاب شدند. نتایج حاصل، عوامل مؤثر بر تقاضای سینمای دفاع مقدس را در سه طبقه «عوامل درونی فیلم»، «عوامل بیرونی فیلم» و «عوامل محیطی» تقسیم کرد. درمجموع میتوان بیان داشت که عوامل درونی در دست فیلمسازان، مؤثرترین عامل بر تقاضای فیلمهای دفاع مقدس هستند.