مقاله پژوهشی
فاطمه رادان
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 9-24
چکیده
با نگاهی به مقولۀ توسعه، میتوان فرهنگ را محیط مهمی برای توسعۀ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دانست که ارزشها و هنجارهای فرهنگی با تحت تأثیر قرار دادن دیگر ابعاد توسعه، خود نیز مسیر توسعه را بهتر میپیمایند و با ارتباط شایسته با بخشهای مختلف جامعه، امکان تحقق توسعۀ پایدار را فراهم میسازند. توسعۀ همهجانبه، برآیند رشد متوازن تمام ...
بیشتر
با نگاهی به مقولۀ توسعه، میتوان فرهنگ را محیط مهمی برای توسعۀ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دانست که ارزشها و هنجارهای فرهنگی با تحت تأثیر قرار دادن دیگر ابعاد توسعه، خود نیز مسیر توسعه را بهتر میپیمایند و با ارتباط شایسته با بخشهای مختلف جامعه، امکان تحقق توسعۀ پایدار را فراهم میسازند. توسعۀ همهجانبه، برآیند رشد متوازن تمام عناصر جامعه است که این عناصر با کارکرد متناسب و ارتباط مؤثر با یکدیگر در جهت اهداف مادی و غیرمادی توسعه موجب رشد و تعالی جامعه میشوند. توسعۀ فرهنگی به دنبال تغییر در حوزههای ادراکی، شناختی، ارزشی و گرایش انسانها در شئون فردی و اجتماعی شکل میگیرد. ایثار در مال و جان، ارزشی قابلتوجه در فرهنگها محسوب میشود. امروزه با توجه به نقش بنیادین فرهنگ در زندگی اجتماعی انسان در حوزۀ توسعه، اشاعه فرهنگ ایثار در توسعۀ فرهنگی قابلتأمل به نظر میرسد. این پژوهش کیفی با استناد به منابع موجود، درصدد توصیف فرهنگ ایثار و نقش آن در تحقق توسعۀ فرهنگی صورت گرفته و نتیجه مبین آن است که فرهنگ و عناصر آن بهشدت بر فرایند توسعه تأثیرگذارند و تحقق توسعۀ فرهنگی نیازمند رشد و گسترش فرهنگ ایثار به معنی ازخودگذشتگی در مال و جان اعضای جامعه است. ازاینرو تقویت و اشاعه فرهنگ ایثار نقش مهمی در تحقق توسعۀ فرهنگی جامعه دارد. تأکید بر رشد ارزشهای انسانی بهموازات رشد مؤلفههای مدیریتی، مالی، علمی و فنّاوری در جامعه، مسیر تحقق توسعه فرهنگی را هموارتر میسازد.
مقاله پژوهشی
جلال ریاحی؛ حسین حسینی جیردهی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 25-54
چکیده
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی چگونگی اثرگذاری شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بهویژه شبکۀ «من و تو» در تضعیف روحیه ایثار و مقاومت جوانان کشور ایران است، روش مورداستفاده در این تحقیق روش ترکیبی (کمی ـ کیفی) است که بامطالعه اسنادی، منابع کتابخانهای، تحلیل محتوا و پیمایش با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است، پرسشنامهها در ...
بیشتر
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی چگونگی اثرگذاری شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بهویژه شبکۀ «من و تو» در تضعیف روحیه ایثار و مقاومت جوانان کشور ایران است، روش مورداستفاده در این تحقیق روش ترکیبی (کمی ـ کیفی) است که بامطالعه اسنادی، منابع کتابخانهای، تحلیل محتوا و پیمایش با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است، پرسشنامهها در میان 45 نفر (بر اساس مدل تمام شمار و در حد کفایت) از کارشناسان و اساتید حوزه رسانه و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی و خبرگان توزیع شد، درنهایت دادههای جمعآوریشده در نرمافزار Spss قرار داده شد و با کمک یکی از آزمونهای مقدار سنجی بنام آزمون t مستقل نتیجهگیری به عمل آمد. تعداد 3 مؤلفه (سبک زندگی، هویت اسلامی و هویت ملی) و هر مؤلفه با 18 شاخص، چگونگی ارتباط شبکۀ ماهوارهای «من و تو» بافرهنگ ایثار و مقاومت را اثبات کردهاند. در این بین تأثیرگذارترین شاخصها عبارت بودند از مصرفگرائی و تجملگرائی، ترویج سکولاریسم، ترویج فرهنگ غربی و تغییر ارزشهای ملی.
مقاله پژوهشی
محمدحسن مهری
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 55-84
چکیده
رشد و توسعه بر اساس سند چشمانداز حاکمیتی، شامل تدوین راهبردها، سیاستها، خطمشی گذاری و برنامههای اجرایی بلندمدت شکل میگیرد. رشد به مفهوم تحول کمی و توسعه به مفهوم تحول کیفی و پایدار، با ایجاد تغییر محتوایی همهجانبه در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و جمعیت (انسانها) است. در سند چشمانداز توسعه کشور رسیدن به توسعهیافتگی، ...
بیشتر
رشد و توسعه بر اساس سند چشمانداز حاکمیتی، شامل تدوین راهبردها، سیاستها، خطمشی گذاری و برنامههای اجرایی بلندمدت شکل میگیرد. رشد به مفهوم تحول کمی و توسعه به مفهوم تحول کیفی و پایدار، با ایجاد تغییر محتوایی همهجانبه در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و جمعیت (انسانها) است. در سند چشمانداز توسعه کشور رسیدن به توسعهیافتگی، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی، ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی تأکید گردیده است. برای تحقق چنین چشماندازی باید به مدیریت منابع انسانی بعنوان مولد رشد و توسعه، توجه ویژه داشت که سرمایه ملی بوده و مهمترین نقش و تأثیرگذاری را در دستیابی جامعه به اهداف راهبردیاش دارند. فرایند رشد و توسعه بایستی بر اساس ارزشهای دینی، اجتماعی، تاریخی، ملی، ارزش افزوده ایجاد شده با روحیه جهادی و ایثارگری و فرهنگ متاثر از ان در سطح نیازهای ملی کشور تبیین و الگو سازی کرد. در این پژوهش از روششناسی کیفی تئوری زمینهای استفادهشده که مبتنی بر متن، مصاحبه و استفاده از تجارب گروههای نخبگان و مرجع در روش تحقیق هست. در این تحقیق بیش از هفتاد مؤلفه تأثیرگذار در فرایند مدیریت منابع انسانی با روحیه جهادی و ایثارگری احصاء و بر اساس معانی، مفاهیم، مؤلفهها و فرایندهای ساختاری رشد و توسعه به هفت سطح دستهبندی و عوامل اصلی تأثیرگذار تبیین گردید و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی یا قابلاعتماد بودن آنها ارزیابی و مورد تأیید واقع شد که عبارتاند از؛ سیاستگذاری، اصلاح ساختار، دانشافزایی، تغییر نگرش، اصلاح رفتار، اصلاح فرهنگ، سبک مدیریت نوین. با استفاده از مفاهیم مدیریتی و فرایند توسعهیافتگی و بهرهمندی از دیدگاه نخبگان الگو و فرایند چرخه ساختاری عوامل اصلی تأثیرگذار بر رشد و توسعه متأثر از روحیه جهادی و ایثارگری پیشنهاد گردید.
مقاله پژوهشی
فائزه حاتمی نیا؛ محمدرضا یوسفی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 85-108
چکیده
ایثار یکی از متعالیترین کنشهای انسانی است که در هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق، شاهد تبلور آن بودیم. پژوهش پیشرو با روش توصیفی ـ تحلیلی و با هدف بررسی چگونگی انعکاس ایثار در دو اثر «باغ بلور» و «گلاب خانم» که با محوریت جنگ و درونمایه خانوادههای شهدا و جانباز، نوشته شده؛ سعی دارد به این نکته حائز اهمیت دست ...
بیشتر
ایثار یکی از متعالیترین کنشهای انسانی است که در هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق، شاهد تبلور آن بودیم. پژوهش پیشرو با روش توصیفی ـ تحلیلی و با هدف بررسی چگونگی انعکاس ایثار در دو اثر «باغ بلور» و «گلاب خانم» که با محوریت جنگ و درونمایه خانوادههای شهدا و جانباز، نوشته شده؛ سعی دارد به این نکته حائز اهمیت دست یابد که این آثار به کدام جنبه ایثار توجه کرده و زنان در ترویج این مقوله چه جایگاهی دارند؟ یافتهها نشان میدهد که «ایثار» و «ایثارگری» محدود به قشر و طبقهای خاص، یا سن و سال و جنسیت نیست؛ شرایط زمانی و مکانی میتواند میزان و چگونگی ایثار را تحتالشعاع قرار دهد و شکلگیری آن در هر جامعهای باعث مقاومت و پیروزی میگردد. هر یک از رمانهای موردنظر در انعکاس مسئله ایثار بهخوبی عمل کردهاند. مخملباف اثر خود را در سالهای پایانی دهه شصت خلق کرده و با نگاهی واقعبینانه به جنگ، بیشتر به ایثار شهدا و خانوادههایشان و مشکلاتی که پیشرو دارند، پرداخته؛ اما فراست با نگاهی مثبت و ارزش محور، ایثار زنان را در مقابل جانبازی مردان به تصویر کشیده و به نقش آنها در ترویج این فرهنگ اشاره کرده است. دستاورد مطالعه این آثار گسترش روحیه ایثارگری در جامعه است.
مقاله پژوهشی
شهداد قدسیه؛ مصطفی محمودی صاحبی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 109-130
چکیده
ارزشهای حاکم در هر جامعهای متأثر از باورهای دینی، اسطورهای، فرهنگی و ملی آن است، دوران دفاع مقدس متأثر از آموزههای دینی بهویژه قرآن شکل یافته بود، فرهنگ دینی و شهادتطلبی بهعنوان هدف مشترک عموم مردم و عامل پیروزی در جنگ تحمیلی شد، اعتماد راسخ به باورهای دینی، از مهمترین عوامل مؤثر در سلامت روان و عزتنفس افراد بوده است، ...
بیشتر
ارزشهای حاکم در هر جامعهای متأثر از باورهای دینی، اسطورهای، فرهنگی و ملی آن است، دوران دفاع مقدس متأثر از آموزههای دینی بهویژه قرآن شکل یافته بود، فرهنگ دینی و شهادتطلبی بهعنوان هدف مشترک عموم مردم و عامل پیروزی در جنگ تحمیلی شد، اعتماد راسخ به باورهای دینی، از مهمترین عوامل مؤثر در سلامت روان و عزتنفس افراد بوده است، اساس جنگ نرم و هجمههای فرهنگی عامل تضعیف ارزشها و باورهای دینی است بهعلاوه اهداف اصلی این طرح تخلیه فرهنگی و از بین بردن آداب اسلامی و سنن جامعه است و مهمترین هجمه در بُعد فرهنگی و سیاسی رخ میدهد، برای دستیابی و تسلط کامل، از طریق مخاطب شناسی، با روش علمی و روانی به انجام میرسد و بدون مقاومت و حساسیت این تغییرات محقق میگردد، ضرورت حفظ ارزشهای معنوی و فرهنگی دفاع مقدس و مقابله با تهاجم فرهنگی ایجاب مینماید تا برنامههای مُدوّن و منظمی طراحی و اجرا گردد. لذا ترویج فضائل اخلاقی و گسترش فرهنگ معنوی دفاع مقدس در راستای اهداف و منافع کشور ضروری است، هویت بخشی و عزتنفس از مهمترین این برنامهها بوده تا جوانان جایگاه و موقعیت خود را در جامعه دریابند و در امور جاری کشور مشارکت داشته باشند، نسل جوان سرمایه و نیروی فعال کشور است با پر نمودن خلأهای موجود، بها دادن به قشر جوان و ایجاد انگیزه به آنان مانع هرگونه نفوذ و مداخله بیگانگان در کشور میگردد.
مقاله پژوهشی
خداداد میرزایی؛ سالار فرامرزی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 131-154
چکیده
این پژوهش با هدف الگوی ساختاری رابطه فرهنگ ایثاروشهادت با پیوند معنوی و سرمایه روانشناختی در کارکنان اداری اجرا شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان اداری غرب استان اصفهان در تابستان 1401 به تعداد 800 نفر تشکیل دادند که از میان آنها 250 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه پیوند ...
بیشتر
این پژوهش با هدف الگوی ساختاری رابطه فرهنگ ایثاروشهادت با پیوند معنوی و سرمایه روانشناختی در کارکنان اداری اجرا شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان اداری غرب استان اصفهان در تابستان 1401 به تعداد 800 نفر تشکیل دادند که از میان آنها 250 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه پیوند معنوی کینجرسکی و اسکرایپ نک (2006)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ ایثار و شهادت میرزایی و سلیمانی (2022) بودند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری و از طریق AMOS نسخه 24 و SPSS نسخه 23 تحلیل گردید. یافتهها نشان دادند که بین فرهنگ ایثاروشهادت و پیوند معنوی (01/0>p) و بین پیوند معنوی و سرمایه روانشناختی (01/0>p) و همچنین بین فرهنگ ایثاروشهادت و سرمایه روانشناختی (01/0>p) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادله ساختاری و تحلیل واسطهای حاکی از آن است پیوند معنوی متغیر واسطهای پارهای است بدین معنا که فرهنگ ایثار و شهادت هم بهطور غیرمستقیم (از طریق تقویت پیوند معنوی) وهم بهطور مستقیم میتواند سرمایه روانشناختی را تقویت کند. فرهنگ ایثار و شهادت (78 درصد) از واریانس پیوند معنوی و فرهنگ ایثار و شهادت و پیوند معنوی (91 درصد) از واریانس سرمایه روانشناختی را تبیین نمودهاند. لازم است تا مدیران اداری، ترویج فرهنگ معنوی ایثار و شهادت را با تقویت ایثار اجتماعی، سلامت روانی، ازخودگذشتگی، خدامحوری و شهادتطلبی و عدالتطلبی کارکنان اداری، بهصورت محسوستری در دستور کار قرار دهند؛ و لازم است آموزشهای حین یا بدو خدمت کارکنان را در این موضوعات بهمنظور تقویت فرهنگ معنوی ایثار و شهادت به آنان ارائه کنند تا کارکنان با توان معنوی و روانی بالاتری بتوانند مؤلفههای خود کارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی را در محیط کاری خود (سرمایه روانشناختی) به دست آورند.
مقاله پژوهشی
رقیه مهری؛ احمدعلی قانع
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 155-180
چکیده
هدف مقاله پیشرو، شناخت میزان تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر توسعه اخلاق حرفهای در آموزشوپرورش شهر تهران است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد 196 نفر از افراد این جامعه انتخاب شدند. روش پژوهش بر اساس هدف؛ کاربردی و ازلحاظ ماهیت؛ توصیفی ـ پیمایشی است. روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی و ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف مقاله پیشرو، شناخت میزان تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر توسعه اخلاق حرفهای در آموزشوپرورش شهر تهران است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد 196 نفر از افراد این جامعه انتخاب شدند. روش پژوهش بر اساس هدف؛ کاربردی و ازلحاظ ماهیت؛ توصیفی ـ پیمایشی است. روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ایثار و شهادت به تعداد 13 سؤال (با ابعاد؛ خدامحوری، مردمداری، عمل صالح، عدم تعلق به دنیا) و پرسشنامه اخلاق حرفهای کادیورز (2017) به تعداد 22 سؤال است. یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون نشان داد که فرهنگ ایثار اجتماعی و ابعاد آن بر توسعه اخلاق حرفهای در کارکنان آموزشوپرورش شهر تهران تأثیر معنادار دارد. به عبارتی با تقویت فرهنگ ایثار و شهادت و ابعادی مثل خدامحوری، مردمداری، عمل صالح و عدم تعلق به دنیا و آخرتگرایی میتوان شاهد توسعه اخلاق حرفهای در کارکنان آموزشوپرورش شهر تهران بود.
مقاله پژوهشی
سید جعفر حسینی؛ بهزاد میکائیلی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 181-208
چکیده
تا اوایل قرن بیستم جنگ و توسل بهزور، مهمترین اصل حاکم بر روابط میان کشورها محسوب میشد اما وقوع دو جنگ جهانی با فاصلۀ اندک باعث شد تا واضعان منشور ملل متحد کاربرد زور را عامل ویرانگر روابط بینالملل شناخته و برای دوران پساجنگ، ممنوعیت توسل بهزور را یکی از اصول بنیادین حقوق بینالملل قرار دهند. البته منشور ملل متحد، استثنائا ...
بیشتر
تا اوایل قرن بیستم جنگ و توسل بهزور، مهمترین اصل حاکم بر روابط میان کشورها محسوب میشد اما وقوع دو جنگ جهانی با فاصلۀ اندک باعث شد تا واضعان منشور ملل متحد کاربرد زور را عامل ویرانگر روابط بینالملل شناخته و برای دوران پساجنگ، ممنوعیت توسل بهزور را یکی از اصول بنیادین حقوق بینالملل قرار دهند. البته منشور ملل متحد، استثنائا در مواردی اقدام به اعمال حق ذاتی دفاع مشروع و نظام امنیت جمعی را جایز میداند. هدف این مقاله پاسخگویی به این سؤالات است که اولاً: جایگاه توسل بهزور و دفاع مشروع در حقوق بینالملل کجاست؟ ثانیاً: اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی مشروع بوده یا رفتاری است برای موجه سازی توسل بهزور در روابط بینالملل؟ روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و برای گردآوری اطلاعات از ابزار فیشبرداری با تحقیق کتابخانهای بهره گرفته شده است. یافتهها نشان میدهد توسل بهزور در حقوق بینالملل ممنوع بوده و حق دفاع مشروع دولتها فقط زمانی که مورد حملات مسلحانه قرار میگیرند؛ به رسمیت شناختهشده است؛ بنابراین اقدام امریکا مخالف صریح ماده 51 منشور بوده و هیچ تجانسی با دیگر اصول بینالمللی ندارد.
مقاله پژوهشی
احمد هدایت پناه شالدهی؛ سید جلال قاسمی؛ جواد حاتمی حاتمی
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 209-238
چکیده
هدف اصلی این نوشتار ، واکاوی تطبیقی مجموعه ویژگی های سردار سلیمانی ، مستخرج از محتوای پیام های مکتوب منابع تاثیر گذار جامعه با مجموعه ویژگی های مالک اشتر بر اساس مجموعه پیام های امام علی (ع) درنهج البلاغه است. روش تحقیق از نوع تطبیقی بود. نمونه آماری مشتمل بر433 نفر از افراد تاثیر گذار جامعه در 4 گروه ؛ 102 نفراز مراجع و طلاب ، 61 نفراز نیروهای ...
بیشتر
هدف اصلی این نوشتار ، واکاوی تطبیقی مجموعه ویژگی های سردار سلیمانی ، مستخرج از محتوای پیام های مکتوب منابع تاثیر گذار جامعه با مجموعه ویژگی های مالک اشتر بر اساس مجموعه پیام های امام علی (ع) درنهج البلاغه است. روش تحقیق از نوع تطبیقی بود. نمونه آماری مشتمل بر433 نفر از افراد تاثیر گذار جامعه در 4 گروه ؛ 102 نفراز مراجع و طلاب ، 61 نفراز نیروهای مسلح ، 150 نفراز مسوولین و سیاستمداران و 120 نفراز هنرمندان در حوزه های مختلف بود، روش نمونه گیری به صورت تصادفی از پیام های دریافتی طی یک هفته که از 13 لغایت لغایت 20 دی ماه 1398 در خبرگزاری ها و پایگاه های خبری مجوز دار درج شده بودند اخذ شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه معیار تطبیق مستخرج از نهج البلاغه با 14 جمله بود (نامه های 13 ، 34 ، 38 ،53 و حکمت 443 و واژه مالک اشتر ) . از14436 ویژگی ایجابی استخراج شده ، گروه( 1 )با 4308 ، گروه( 2 ) با 3229 ، گروه( 3 )با 4455 و گروه ( 4)با 4244 واژه بود. تحلیل با آمار توصیفی صورت گرفت. «یافته ها نشان داد» هر 4 گروه ویژگی «عظمت روح وبلندی فکر» را در رتبه نخست نگاشته اند. ولایت پذیری در رتبه دوم بود که مراجع و طلاب و نیروهای مسلح نگارش نموده بودند مراجع وطلاب با نیروهای مسلح در 64 درصد ، با مسوولین وقت در 21 درصد وبا هنرمندان و ورزشکاران در 42 درصد شباهت در نگارش پیام داشتند.
مقاله پژوهشی
رسول یوسفی رامندی؛ سید محمد بهشتی نژاد
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 239-268
چکیده
پرسش از اخلاق در ساحت سیاست، یکی از اساسیترین پرسشهایی است که با شکلگیری انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی معاصر ایران مطرح شده است و مؤلفههای حاصل از پاسخ به این پرسش مهمترین شاخصی است که به کمک آن مدیران سیاسی را میتوان در دورههای مختلف مورد قضاوت قرار داد. در چنین شرایطی نیازمند شناخت واقعبینانه از دو مقوله اخلاق ...
بیشتر
پرسش از اخلاق در ساحت سیاست، یکی از اساسیترین پرسشهایی است که با شکلگیری انقلاب اسلامی در اندیشه سیاسی معاصر ایران مطرح شده است و مؤلفههای حاصل از پاسخ به این پرسش مهمترین شاخصی است که به کمک آن مدیران سیاسی را میتوان در دورههای مختلف مورد قضاوت قرار داد. در چنین شرایطی نیازمند شناخت واقعبینانه از دو مقوله اخلاق و سیاست، با در نظر گرفتن عناصر زمان، مکان و اوضاع سیاسی-اجتماعی هستیم بهطوریکه مفاهیم اخلاقی کمک کند تا ضرورت وجود ارزشها به دستورهای آمرانه و تکالیف اجباری نینجامند و با توجه به نیازهای موجه از سوی مردم پذیرفته شوند و از سوی دیگر منجر به پایبندی دولت به رعایت مسائل اخلاقی گردد. چراکه دولتی که قواعد اخلاقی را زیر پا میگذارد، قوانین حقوقی را نیز رعایت نخواهد کرد. لذا در این پژوهش تلاش شد تا با واکاوی رابطه اخلاق و سیاست در حکمرانی اسلامی و همچنین مرور الزامات آن در سیره ائمه، شاخصهای اخلاق سیاسی مدیران در سیره امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) مبتنی بر روش تحلیل مضمون از نهجالبلاغه استخراج گردد. نتایج بیانگر آن بود که این مؤلفهها در قالب دو محور بینشی (11 شاخص) و رفتاری (14 شاخص) قابل تدقیق است.
مقاله پژوهشی
زهرا کوهساری؛ میثم جوکار
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 269-294
چکیده
ازجمله مسائل موردتوجه عمده نظریهپردازان مدرن انقلاب و جنبشهای اجتماعی، سرنوشت انقلابها بعد از پیروزی و برانداختن نظم موجود و تبدیل انقلاب به یک نظام سیاسی جدید است. اینکه یک جنبش انقلابی بعد از پیروزی بر نظام سیاسی مطرود، نظام جدیدی را خلق نموده و به حرکتهای انقلابی خاتمه میدهد و درواقع انقلاب مأموریتش پایانیافته به نظام ...
بیشتر
ازجمله مسائل موردتوجه عمده نظریهپردازان مدرن انقلاب و جنبشهای اجتماعی، سرنوشت انقلابها بعد از پیروزی و برانداختن نظم موجود و تبدیل انقلاب به یک نظام سیاسی جدید است. اینکه یک جنبش انقلابی بعد از پیروزی بر نظام سیاسی مطرود، نظام جدیدی را خلق نموده و به حرکتهای انقلابی خاتمه میدهد و درواقع انقلاب مأموریتش پایانیافته به نظام تبدیل میشود. بر همین اساس نظریههای مدرن انقلاب رأی به امتناع همزیستی انقلاب و نظام دادهاند؛ اما درک متفاوتی که از معنای انقلاب در نگاه رهبران انقلاب اسلامی وجود دارد باعث شده که در اندیشه مبتنی بر انقلاب اسلامی نهتنها رأی به پایان مأموریت انقلاب داده نشود، بلکه از نظریه «نظام انقلابی» دفاع بشود. این نوشتار میکوشد به روش کیفی و با استفاده از منابع اسنادی، ضمن بررسی انتقادی نظریات مهم انقلاب و جنبشهای اجتماعی و با تکیهبر نظریه جنبش اجتماعی و نگاه بدیع و خلافِ آمد امام خمینی به انقلاب اسلامی، امتناع همزیستی انقلاب و نظام بهمثابه یک قاعده کلی را رد کرده و چیستی و چگونگی همزیستی انقلاب و نظام در ایران را بررسی کرده و مدلی برای توضیح چگونگی تحقق نظام انقلابی ارائه بدهد.
مقاله پژوهشی
حمیدرضا تبشیری؛ مرتضی رفیعی بصیری
دوره 3، شماره 2 ، آذر 1401، صفحه 295-314
چکیده
تاریخ ۷۴ ساله فلسطین و منطقه پس از تأسیس رژیم جعلی اسرائیل نشان از آن دارد که همواره با خونریزی و اشغال همراه بوده و زمانی نیز که اقدام به صلح کرده است در سیاست پنهان مشق جنگ کرده است. سؤال این مقاله آن است که توجه به نظریات روابط بینالملل شکلگیری توافقنامه ابراهیم چگونه قابل تحلیل است؟ این توافق گرچه در ابتدا یک توافق سیاسی به ...
بیشتر
تاریخ ۷۴ ساله فلسطین و منطقه پس از تأسیس رژیم جعلی اسرائیل نشان از آن دارد که همواره با خونریزی و اشغال همراه بوده و زمانی نیز که اقدام به صلح کرده است در سیاست پنهان مشق جنگ کرده است. سؤال این مقاله آن است که توجه به نظریات روابط بینالملل شکلگیری توافقنامه ابراهیم چگونه قابل تحلیل است؟ این توافق گرچه در ابتدا یک توافق سیاسی به دنبال تقویت روابط بحرین و امارات، مراکش و سودان با رژیم معرفی شد اما امروزه منافع امنیتی اسرائیل را پیگیری میکند. یافتههای تحقیق نشان از آن دارد که اسرائیل هیچگاه تفکر (نیل تا فرات) را کنار نمیگذارد و از رویکرد رئالیستی در سیاست امنیتی دست برنمیدارد. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی به دنبال تحلیلی تئوریک به چیستی و چرایی شکلگیری این توافقنامه ابراهیم است.