انعکاس ارزش‌های انقلاب 57 در رادیو انقلاب: (مطالعۀ نحوۀ ارزش‌گذاری به انقلاب اسلامی ایران در برنامۀ صبحگاهی طلوع فجر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی ژورنالیسم دانشگاه دولتی ایروان (YSU) ارمنستانmrmanifar@yahoo.com

2 دانشجوی دکتری ارتباطات جمعی دانشگاه پوترا (UPM) مالزی، z.zoragh@gmail.com

چکیده

این تحقیق، ترسیم سیمای واقع‌بینانه از ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران را در برنامه‌های رادیو انقلاب تعقیب می‌کند و بر مطالعه و تحلیل برنامۀ صبحگاهی طلوع فجر در این ایستگاه مناسبتی صدای جمهوری اسلامی تمرکز دارد و از دیدگاه محققان، مسأله‌ اصلی را آن می­داند که برنامۀ مورد مطالعه در مقطع زمانی 12 تا 22 بهمن 1399- موسوم به دهه فجر 99 - به­عنوان نمونه هدفمند تحقیق چه ارزش‌های مشخص را مبتنی بر آنچه در قانون اساسی آمده، منعکس کرده و نوع و شدت ارزش‌های منعکس‌شده چگونه است؟ استفاده از روش تحلیل محتوا و تحلیل یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که مجموعه پیام‌آفرینان در ارزش‌گذاری‌های خود، بیشتر به این سؤال که چه چیز تا چه حد خوب و مطلوب است، جواب داده و از «ملّیت آمیخته به اسلام» گفته و ارزش‌های مثبت انقلاب اسلامی را با استوار ساختن بر محور آن منعکس کرده‌اند و در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب، برداشت خاص خود از اسلام را طوری اشاعه داده و خواسته یا ناخواسته از ارزش‌های مثبت انقلاب 57 یاد کرده‌اند که گویی بین اسلام، استقلال و پیشرفت از یک طرف و جمهور، آزادی و عدالت از طرف دیگر، تضاد و خوش‌بینانه، تفاوت چشمگیر وجود دارد؛ حال آنکه با مطالعۀ قانون اساسی و حتی مرور برخی موضع‌گیری‌های رهبران انقلاب اسلامی درمی‌یابیم که نه تنها تضاد و حتی تفاوت وجود ندارد که اینها همه از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying How to value Islamic Revolution of Iran in the Morning Program "Tolo Fajr"

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Manifar 1
  • Zainab Haji Alimohammadi 2
1 PhD in Journalism, Yerevan State University (YSU) mrmanifar@yahoo.com
2 Doctoral student of mass communication at the University of Putra (UPM), Malaysia. z.zoragh@gmail.com
چکیده [English]

This research follows to draw a realistic face of the values ​​of Islamic Revolution of Iran in the programs of Engelab Radio and focuses on the study and analysis of the morning program "Tolo Fajr" in this special station of Voice of Islamic Republic of Iran Broadcasting (VoIRIB) and from the viewpoint of researchers, the main problem is the study program in the period from 31st January to 10nd of February 2021-known as the "Fajr Decade of 99"- has represented what specific values ​​based on what is stated in the Constitution, and what is the type and intensity of the representation values? Using the method of content analysis and analysis of research findings shows that the Message Creators in their evaluations mostly answered the question of what is good and desirable. They have emphasized on "Nationality mixed with Islam" and has represented the positive values ​​of the Islamic Revolution by building on its axis and on the 42nd anniversary of the victory of the Revolution 1979, they have spread their own perception of Islam, intentionally or unintentionally, have defused and mentioned the positive values ​​as if there is a significant difference between "Islam", "Independence" and "Progress" on the one hand and "Republicanism", "Freedom" and "Justice (Edalat)" on the other hand, however, by studying the Constitution and even reviewing some of the positions of the Leaders of the Islamic Revolution, we find that not only there is no contradiction or even difference, but they are all inseparable from each other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Values
  • Islamic Revolution of Iran
  • Constitution
  • Engelab Radio
  • Morning Program
منابع و مأخذ
 
 آقابخشی، علی و مینو افشاری­راد (1374). فرهنگ علوم سیاسی. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
برکرامبی، نیکولاس؛ هیل، استفن؛ ترنر، برایان (1370). فرهنگ جامعه­شناسی، ترجمۀ حسن پویان. تهران: نشر چاپخش.
اگ­برن، ویلیام؛ نیم­کف، میر (1350). زمینه‌ جامعه­شناسی، اقتباس: ا. ح. آریان­پور. تهران: مؤسسه انتشارات فرانکلین. 
باتامور، تی. بی (1392). نخبگان و جامعه: به انضمام درآمدی بر روش‌های تحقیق تجربی درباره‌ نخبگان، ترجمۀ علیرضا طیّب.تهران: انتشارات پردیس دانش.
ببی، ارل (1381). روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمۀ رضا فاضل. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
 بدیعی، نعیم (1370). «جایگاه، رسالت و مسئولیت اجتماعی روزنامه از دیدگاه خوانندگان». فصلنامه علوم اجتماعی،­ 1(2و1): 234-205.
 بیرو، آلن (1380). فرهنگ علوم اجتماعی (انگلیسی- فرانسه- فارسی)، ترجمۀ باقر ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان.
تَن، الکسیس (1388). نظریه‌ها و پژوهش‌های ارتباط جمعی، ترجمۀ نعیم بدیعی. تهران: انتشارات همشهری.
رفیع­پور، فرامرز (1378). وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزش‌های اجتماعی. تهران: انتشارات کتاب فرا.
رفیع­پور، فرامرز (1385). تکنیک‌های خاص تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
روابط عمومی معاونت صدا. (1399). «رادیو انقلاب راه‌اندازی شد». خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) (irna.ir). کد خبر: 84192424. تاریخ مشاهده: 30/3/1400.
ساروخانی، باقر (1395). جامعه­شناسی نوین ارتباطات: رسانه‌ها در جهان امروز. تهران: انتشارات اطلاعات.
فرهنگی، علی­اکبر (1399). تاریخ تحلیلی جامعه­شناسی دیوان­سالاری در ایران. تهران: نشر صاد.
فلمینگ، کارول (1384). دستینه رادیو، ترجمۀ ناصر بلیغ. تهران: تحقیق و توسعه‌ رادیو.
فون­لاروخ، والتر؛ بوخ­هلس، اکسل (1387). ژورنالیسم رادیویی، ترجمۀ محمد اخگری. تهران: انتشارات دانشکده‌ صداوسیما.
کوچک­زاده، رضا (1394). «رادیو انقلاب 24­ساعته شد». خبرگزاری صدا و سیما (iribnews.ir). کد خبر: 1002448. تاریخ مشاهده: 20/4/1400.
کوچک­زاده، رضا (1399). «پایان کار رادیو انقلاب». خبرگزاری فارس (farsnews.ir). کد خبر: 15kc2f. تاریخ مشاهده: 30/3/1400.
گیدنز، آنتونی (1397). جامعه­شناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
محسنیان­راد، مهدی (1371). «سانسور و خودسانسوری در ایران». فصلنامه‌ رسانه، 3­(2): 11-4.
محسنیان­راد، مهدی (1384). روش‌های مصاحبه خبری. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
محسنیان­راد، مهدی (1387الف). «ارزش‌های مندرج در مطبوعات: مقایسه‌ انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی». فصلنامه‌ علوم اجتماعی، 15(4و3): 222-189.
محسنیان­راد، مهدی (1387ب). «آسیب­شناسی مخاطب­پنداری در حوزه رسانه­ها، جهانی­شدن و عصر پس از دهکده جهانی». فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 1(3): 113-79.
محسنیان­راد، مهدی (1393الف). هنجارها در سه کتاب مقّدس: تورات، انجیل و قرآن (تحلیل محتوای عمقی). قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب با حمایت پژوهشکده‌ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
محسنیان­راد، مهدی (1393ب). در حسرت فهم درست (روایت 42 سال پژوهش ارتباطی در ایران). تهران: انتشارات سیمای شرق و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
محسنیان­راد، مهدی (1399). رسانه­شناسی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و پژوهشکده‌ تحقیق و توسعه‌ علوم انسانی.
معتمدنژاد، کاظم (1394). وسایل ارتباط جمعی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
مهدی­زاده، سیّدمحمد (1395). تحلیل کیفی و گفتمانی برنامه‌ «پرگار». تهران: مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما.
مهدی­زاده، سیّدمحمد (1399). نظریه‌های رسانه، اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی. تهران: انتشارات همشهری.
میرزایی، احمد (1390). واژه‌نامه‌ برنامه­سازی رادیو. تهران: دفتر پژوهش‌های رادیو.
نراقی، احسان (1398). از کاخ شاه تا زندان اوین، ترجمۀ سعید آذری. تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
ویلیامز، کوین (1386). درک تئوری رسانه، ترجمۀ رحیم قاسمیان. تهران: نشر ساقی.
ویمر، راجر. دی؛ دومینیک، جوزف. آر (1384). تحقیق در رسانه‌های جمعی، ترجمۀ کاووس سیّدامامی. تهران: انتشارات سروش و مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.