راهکارهای نهادینه‌سازی (تعمیق، ترویج و تحفیظ) فرهنگ ایثار و شهادت در نظام آموزش‌وپرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی (برنامه ریزی آموزشی) دانشگاه تهران، آموزگار، اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استان ایلام، ایران.(نویسنده مسئول). mmirza1000@gmail.com

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی (مدیریت آموزشی) پردیس فارابی دانشگاه تهران، دبیر، اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استان ایلام، ایران. Abas.abofazel@gmail.com

چکیده

امروزه با توجه به گسترش حجم زیاد جنگ نرم در قالب شبیخون فرهنگی و از سوی دیگر گسترش موج بیداری اسلامی، مقاومت، ایثار و شهادت، ضرورت و اهمیت تعمیق، ترویج و حفظ فرهنگ ایثار و شهادت به‌عنوان یک فرهنگ غنی و ارزشمند اسلامی حساس‌تر شده است و دراین‌بین نقش آموزش‌وپرورش به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد تربیتی، اجتماعی، فرهنگی تأثیرگذار بعد از خانواده، در نهادینه نمودن فرهنگ ایثار و شهادت، پررنگ است. هدف پژوهش، بررسی راهکارهای نهادینه‌سازی در قالب (تعمیق، ترویج و تحفیظ) فرهنگ ایثار و شهادت در نظام آموزش‌وپرورش است. این پژوهش از نوع تحقیقات مروری و به شیوه توصیفی است و برای جمع‌آوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای استفاده شده است. در ادامه به‌ضرورت، شناخت و اهمیت عوامل محیطی در نهادینه نمودن فرهنگ ایثار و شهادت اشاره و به مهم‌ترین راهکارهای نهادینه نمودن فرهنگ ایثار و شهادت در نظام آموزش‌وپرورش در حیطه‌های تربیتی و اجتماعی نظیر وجود برنامه‌های مدون، غنی و سازمان‌دهی شده ایثار و شهادت، آگاهی بخشی و تعریف نقش سازنده معلمان و مربیان پرورشی، برپایی یادواره‌ها، همایش‌ها و اردوهای زیارتی شهدا، معرفی چهره‌های برتر ایثارگر و شهدای شاخص در کتب درسی، تخصیص واحدهای درسی مستقل در زمینه ایثار و شهادت، ایجاد یک سازمان مختص به ایثار و شهادت در مدارس، اطلاع‌رسانی و تقویت تبلیغات لازم و کافی محیطی، انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در مورد ایثار و شهادت، استفاده از قدرت وسایل رسانه‌ای و ارتباطی، تأمین اعتبار و تخصیص یک بودجه مشخص سالانه برای ایثار و شهادت به مدارس، دیدار با خانواده‌های معظم ایثارگر و شهدا و هم‌افزایی و هماهنگی با دیگر نهادها و ارگان‌ها در مورد نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت اشاره شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

ایثار، شهادت، نهادینه سازی، نظام آموزش و پرورش

نویسندگان [English]

  • mehdi mirzaei 1
  • Abbas Ameripuor 2
1 Master's degree in Educational Sciences (Educational Planning), University of Tehran, Amoozgar, Department of Education, Mosian Region, Ilam Province, Iran (Corresponding Author). mmirza1000@gmail.com
2 Master's degree in Educational Sciences (Educational Management) Farabi Campus, University of Tehran, Secretary, Department of Education, Mosian Region, Ilam Province, Iran. Abas.abofazel@gmail.com
چکیده [English]

Today, due to the expansion of the large amount of soft war in the form of cultural bloodshed and on the other hand the spread of the wave of Islamic awakening, resistance, sacrifice and martyrdom, the necessity and importance of deepening, promoting and preserving the culture of sacrifice and martyrdom as a rich and valuable Islamic culture is more sensitive. and in the meantime, the role of education as the largest educational, social and cultural institution after the family, in institutionalizing the culture of sacrifice and martyrdom, is colorful. The purpose of the research is to examine the institutionalization solutions in the form of (deepening, promoting and preserving) the culture of sacrifice and martyrdom in the education system. This research is a descriptive research type and library sources were used to collect information. In the following, we point out the necessity of recognizing and the importance of environmental factors in institutionalizing the culture of sacrifice and martyrdom and the most important solutions to institutionalize the culture of sacrifice and martyrdom in the educational and social fields such as: the existence of written, rich and organized programs of sacrifice and witnessing, raising awareness and defining the constructive role of teachers and educators, setting up memorials, conferences and pilgrimage camps for martyrs, introducing the top self-sacrificing figures and prominent martyrs in textbooks, Allocating independent study units in the field of sacrifice and martyrdom, creating an organization dedicated to sacrifice and martyrdom in schools, informing and strengthening the necessary and sufficient environmental advertising, conducting research and research work on sacrifice and martyrdom, using the power of media and Communication, financing and allocation of a specific annual budget for sacrifice and martyrdom to schools, meeting with the families of martyrs and martyrs, and synergy and coordination with other institutions and organizations regarding the institutionalization of the culture of sacrifice and martyrdom have been mentioned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sacrifice
  • Martyrdom
  • Institutionalization
  • Education System.  
منابع و مأخذ
قرآن کریم.
آقامحمدی، علی و مجید مقدمی (۱۳۹۰)، بررسی انگیزه‌های شهادت‌طلبی از دیدگاه جامعه‌شناسی (امیل دورکیم، ماکس وبر، دیدگاه مبادله) و نقش نظام آموزشی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت.
اسماعیل‌زاده، مرتضی (1379)، بررسی نقش فرهنگ شهادت به‌عنوان سازوکارها درونی نمودن ارزش‌ها در جوانان برای مقابله با فرهنگ تهاجمی غرب، فصلنامه فرهنگی پژوهشی بنیاد شهید انقلاب اسلامی (شهود)، سال دوم، شماره 5.
پورطهماسبی، سعید و همکاران (۱۳۹۰)، راهکارهای نظام آموزش‌وپرورش در نهادینه‌سازی و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت.
پورفلاح، اکبر (۱۳۸۱)، بررسی میزان تأثیرپذیری جامعه از فرهنگ شهادت، معاونت تحقیقات و پژوهش بنیاد شهید.
چینی‌فروشان، صمد (1376)، نوجوانان و جوانان امروز درباره دفاع مقدس و شهدا چه می‌دانند؟ مجله سروش، شماره 854.
راحمی، حسینعلی (1389)، نقش والدین در تربیت فرزندان، ماهنامه پیوند، شماره 376.
صادقی، سید هادی (1389)، الگوی راهبردی خانواده در آسیب‌شناسی اجتماعی تهدیدات نرم دشمن، ماهنامه پیوند، شماره 376.
سبحانی نژاد، مهدی و همکاران (۱۳۹۴)، راه‌کارهای مؤثر نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس ازنظر دبیران دوره متوسطه شهر قم، مجله معرفت فرهنگی اجتماعی، سال ششم، شماره ۴ (پیاپی ۲۴)، ۴۰-۲۳.
علم، رضا و همکاران (۱۳۹۵)، نقش و جایگاه فرهنگ ایثار و فرهنگ در تربیت دانش
 آموزان در مدارس، اولین کنفرانس ملی از ایثار تا شهادت.
غفاری هشجین، زاهد، دژگیر، مریم (1392)، نقش فرهنگ ایثار و شهادت به‌مثابه
سرمایه اجتماعی در پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه مقام معظم رهبری، فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش‌های انقلاب اسلامی، دوره 2، شماره 5.
فیروز فر، امیرحسین، قهرمانی برندق، علیرضا (1394)، بررسی سلامت اجتماعی
 جامعه با توجه به مفهوم ایثار و شهادت، دومین کنگره بین المللی تفکر و پژوهش دینی.
قدم پور، عزت‌الله و همکاران (۱۳۹۷)، شناسایی راه‌کارهای مؤثر نهادینه‌سازی
 فرهنگ ایثار و شهادت در مدارس ازنظر دانش آموزان پایه سوم دوره متوسطه دوم استان  همدان، فصلنامه پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، سال هشتم، شماره ۱۸، ۱۳۶-۱۰۷.
 مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) (۱۳۷۹)، بوستان شهادت: بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار با خانواده‌های معزز سرداران شهید و ایثارگر استان تهران، 17/2/۱۳۷۹.
منافی، حسن و راضیه خادم الحسینی (۱۴۰۱)، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آسیب‌های تهدیدکننده در جایگاه آن در آموزش‌وپرورش ایران، نخستین همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت.
مقدم‌زاده، علی و همکاران (۱۳۹۴)، بررسی جایگاه الگوی مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت و ارزیابی میزان تحقق آن در اهداف مصوب دوره متوسطه آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، دوره پنجم، شماره ۱۲، ۲۲-۱.
 منفرد، حسین و همکاران (۱۳۹۰)، آسیب‌شناسی رسانه‌ها در رویارویی با چالش‌های جهانی‌شدن و نهادینه نمودن فرهنگ ایثار و شهادت، همایش ملی ایثار و شهادت.
نجات‌بخش اصفهانی، علی و محمد شیرازی‌پور (۱۳۹۴)، شیوه‌های ترویج و آسیب‌شناسی  فرهنگ ایثار و فرهنگ، همایش نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت.
 نیکبخت، الهام (1389)، عوامل مؤثر اجتماعی که در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت  باید به آن توجه نمود، همایش ملی ادب ایثار، هنر شهادت.
 
 Bagheri, M & et al (2015), The evalution of components of sacrifice and martyrdom culture, Research Journal of Fisheries and Hydrobiology, Vol.9, No.10, Pages: 232-239.
 Bndura, A (1973), A social learning analysis in survey, A contemn ponamy introduction to social psychology.
 Bloom, M (2017), Constructing Cultures of Martyrdom across Religions, Time, and Space, Publlished by University of California Prees.
subliminal Drozdzewski, D. (2015). Retrospective reflexivity: The residual and repercussions of researching war. Emotion, Space and Society, Vol. 17, PP: 30-36.
Lubbers, M. & Meuleman, R. (2016). Participation in national celebrations and commemorations: The role of socialization and nationalism in the Dutch context. Social science research, Vol. 55, PP: 111-121.