2024-03-29T11:47:49Z
https://www.shahedeandisheh.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17612
شاهد اندیشه
2676-6477
2676-6477
1398
1
2
فضاییشدن فرهنگ ایثار و شهادت در مساجد استان خراسان رضوی
حمید
مسعودی
فرهنگ و اجتماع امروزه به صورت پویا از طریق فضاهای کالبدی پیامرسانی شده و این فضاها نقش کنشگر را در تعاملات انسانی ایفاء میکنند. هدف این پژوهش، نیز بررسی فضاییشدن فرهنگ ایثار و شهادت در مساجد استان خراسان رضوی است. روش پژوهش پیمایش بوده که در آن با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته بسته پاسخ به گردآوری دادهها پرداخته شده است. با مروری که بر رویکرد فضاییشدن، فرهنگ فضایی شده و نظریة رسانش نوآوری و اقناع و اشاعه گردید، نقش مساجد از منظر شاخصهای پیامرسانی فرهنگی ـ فضایی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که در سطح منظرسازی به شاخصهایی همچون نصب تصاویر، پیامهای هفتگی و روزانه، نصب خاطرات، دستنوشته و نصب وصیتنامه اشاره گردید که امتیازی کمتر از متوسط توسط پاسخگویان داده شده است. از سوی دیگر در بخش محتوا نیز مواردی همچون تجهیز کتابخانه، ویترین و سیدیها و نرمافزارهای مرتبط با ایثار و شهادت نیز امتیاز کمتر داده شده و در بخش برنامهها که شامل مواردی همچون سخنرانی، حضور خانوادههای شهدا، جشن، فعالیتهای کانونها نیز کمترین امتیاز گرفته شده است. در نهایت سه شاخص پژوهش مقداری کمتر از متوسط را گرفته و این بدان معناست که مساجد استان اگرچه ظرفیت بالایی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند امّا از این ظرفیت غفلت شده است.
فضاییشدن فرهنگ
ایثار
شهادت
ترویج فرهنگ
مسجد
2019
11
22
11
37
https://www.shahedeandisheh.ir/article_127790_f9d4927a6377972503b2fcfc06cd066e.pdf
شاهد اندیشه
2676-6477
2676-6477
1398
1
2
شناسایی متغیرهای مؤثر بر تدیّن و انقلابی گری در گسترش و تعمیق فرهنگ ایثار و مقاومت: کاربست روش میکمک در آیندهپژوهی
اعظم
نیازی کومله
سیدمحمدمهدی
موسوی
گسترش فرهنگ ایثار مستلزم شناسایی متغیرهای مؤثر در این حوزه است. مدیریت این روابط نیازمند کسب درکی عمیق از پیشرانهای تأثیرگذار بر شکلگیری آن بوده که هدف اصلی تحقیق بر این استوار شده است. فرایند تحقیق مشتمل بر چهار فاز شناسایی، صورتبندی ساختاری، تحلیل متغیرها و تعیین متغیرهای کلیدی بود؛ بنابراین، با مراجعه به خبرگان علمی و نیز استفاده از روش تحلیل ساختاری اثرات متقاطع با نرمافزار میکمک، تعداد 20 متغیر در قالب الگوی پستل شناسایی و برای تعیین متغیرهای کلیدی با هدف مدیریت آینده روابط فیمابین تحلیل گردید. بر این اساس از بین متغیرهای 20 گانه، «شهادتطلبی» بهعنوان پیشران و متغیرهایی چون «انجام مناسک دینی»، «نقش دانشگاه در ترویج دینداری»، «پایداری از ارزشها»، «رفتار دینی»، «تفکر بسیجی» متغیرهای کلیدی آن هستند که بیشترین قابلیت را در اعمال مدیریت در جهت گسترش فرهنگ ایثار و مقاومت دارند.
فرهنگ ایثار
پیشران
متغیر کلیدی
میکمک
مدیریت آینده
2019
11
22
39
57
https://www.shahedeandisheh.ir/article_127799_f33dd3c9bb5a0cef39733e2f4a0fbe25.pdf
شاهد اندیشه
2676-6477
2676-6477
1398
1
2
تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت ملت فلسطین (تألیف سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹)
مهدی
میرزایی
اقدس
روشنی
احسان
میرزایی
توجه به آرمان فلسطین، بهعنوان مهمترین مسأله جهان اسلام از جنبههای مختلف، دارای اهمیت زیادی است. این پژوهش، با هدف بررسی تحلیل محتوای کتب درسی با توجه به مؤلفههای فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت ملت فلسطین انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی و بهصورت تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا و رویکرد آن، کاربردی و جامعه پژوهشی شامل کل کتب درسی دوره ابتدایی و نمونه شامل کتب فارسی، تعلیمات اجتماعی و هدیههای آسمان تألیف سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بوده و ابزارهای اندازهگیری فرم فیشبرداری و سیاهه (چک لیست) با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی هستند. در پایان مشخص شد که بیشترین میزان توجه و فراوانی به ترتیب مربوط به مؤلفههای وطندوستی و وطنپرستی و حفظ دستاوردها و ارزشهای اسلامی و عربی مربوط به آرمان فلسطین و بیشترین فراوانی هم مربوط به پایه ششم بود. همچنین مشخص شد که محتوای کتب درسی در حیطه شناخت و آگاهی، نسبتاً خوب در زمینۀ مؤلفههای شهادتطلبی و میل به جهاد در راه خدا، انسجام و همبستگی اسلامی ـ عربی در مورد مسئله فلسطین، شناخت خطرات صهیونیسم و تأکید بر حقوق مسلم فلسطینیان، آرمانخواهی و آزادیطلبی برای فلسطین توجه کرده، ولی در حیطۀ عاطفی و عملکردی یعنی علاقهمندی به دوستان و متحدان کشور و ملت فلسطین و جبهه مقاومت در منطقه، بیزاری از دشمنان اسلام اصیل، آشکار نمودن جنایات صهیونیسم بینالملل و اثرات مداخلات قدرتهای زورگو در منطقه، بهصورت سطحی و گذرا بوده و چندان بهصورت عمیق پرداخته نشده است.
تحلیل محتوا
کتب درسی
فرهنگ مقاومت
ایثار و شهادت
ملت فلسطین
2019
11
22
59
84
https://www.shahedeandisheh.ir/article_127802_dcf86f00e08fcb3e3ca8ca8745a6d9c2.pdf
شاهد اندیشه
2676-6477
2676-6477
1398
1
2
مبانی حفاظت از آثار شهدا در موزه (مطالعۀ موردی: موزه شهدای تبریز)
مریم
ماهی
در پی صیانت از ارزشهای دفاع مقدس با راهاندازی موزههای شهدا، آثار بهعنوان سند فرهنگی، بدون مطالعه و طراحی علمی، تنها جهت نمایش به موزهها راه مییابد. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و مطالعه بر روی بیش از 4000 شیء، سند و اثر باقیمانده از شهدا در موزۀ شهدای تبریز تلاش مینماید شناختی دقیقتر از ارزشهای موجود در آثار شهدا ارائه نموده و در پی پاسخ به این سؤال است که ارزشهای مؤثر در تعیین مبانی و روش حفظ و مرمت آثار شهدا کدام است؟ بر این اساس ضمن معرفی و تبیین ارزشهای مهم به مسأله اصالت در آثار شهدا پرداخته و با هدفِ یافتن اصول و روش حفظ و مرمت اینگونه آثار، به بررسی روابط ارزشها و اصالت آثار شهدا با چگونگی حفاظت میپردازد و درنهایت روش حفاظت پیشگیرانه را بهعنوان بهترین روش برخورد با آثار شهدا بر اساس ارزشهای موردبحث پیشنهاد میکند.
شهدا
سند
موزه
ارزش
اصالت
2019
11
22
85
112
https://www.shahedeandisheh.ir/article_127803_a1274ffb4dbb464abf2c76f2bca5885e.pdf
شاهد اندیشه
2676-6477
2676-6477
1398
1
2
هویت و رابطۀ آن با امنیت از دیدگاه امام خمینی (ره)
زینب
نیک دانش
سیدعلی
سادات اخوی
رهیافتهای گوناگونی در مطالعۀ هویت وجود دارد. بررسی آراء و اندیشههای رهبران کشورها نشاندهندۀ این است که نگرش آنها به هویت و نحوۀ شکلگیری هویت آنها، نقش تعیینکنندهای در اولویتها در برخورد با مشکلات امنیتی دارد. این مقاله با نگاه به آراء و اندیشههای امام خمینی (ره) درصدد پاسخ به این سؤال است هویت و رابطۀ آن با امنیت در دیدگاه امام خمینی (ره) چیست؟ روش این پژوهش، برای درک ارتباط هویت و امنیت در دیدگاه امام خمینی (ره)، ارزیابی و بازاندیشی درمجموعه سخنرانیها، پیامها، مصاحبهها و همچنین سیر عملی ایشان است. یافتههای پژوهش نشان میدهد ازآنجاکه دین و هویت دینی اصلیترین مؤلفه هویتساز در دیدگاه امام خمینی (ره) است. بنابراین، اصلیترین تهدیدات و مسائل امنیتی در مکتب امام خمینی معطوف به این مؤلفه است. امام خمینی (ره) بحران هویت و شخصیت را از مهمترین مشکلات جوامع اسلامی و از عوامل تأثیرگذار بر امنیت ملی، میدانستند. در نگاه امام خمینی (ره)، آنچه موجب مخدوش شدن یا در پی برهم زدن هویت است، همان دگر است که البته تقابل و تضاد میان این دو موجب برجسته شدن هویت خودی در برابر دیگری و سستی و تسلیم شدن در برابر دیگر موجب فروپاشی هویت و ناامنی میشود.
امام خمینی (ره)
هویت
امنیت ملی
دین
تهدید
2019
11
22
113
142
https://www.shahedeandisheh.ir/article_127804_7a1339d5a2a366f51d33881e44a33d9b.pdf
شاهد اندیشه
2676-6477
2676-6477
1398
1
2
تأثیر فرهنگ شهادت بر تداوم انقلاب اسلامی
علی
جاوید
مهدی
شوشتری
یکی از عوامل مؤثر بر تداوم انقلاب اسلامی، فرهنگ شهادت است که ریشه درگذشته سرخ جامعه شیعی یعنی اعتقاد به عاشورا و مؤلفههای ایثار، ازخودگذشتگی و شهادت در راه ارزشها دارد. این عناصر بعد از واقعه عاشورا بهصورت یک فرهنگ در جوامع شیعی نمود پیدا کرد؛ بهطوریکه هنوز زمان زیادی از این واقعه نگذشته بود که قیامهای متعددی با تأثیرپذیری از عاشورا در جوامع شیعی به وقوع پیوست که ازجمله آنها میتوان به قیام توابین اشاره نمود. از همان زمان بود که شهادتطلبی بهعنوان یک فرهنگ در جامعه مطرح شد و این اندیشه موجب گردید شیعیان در مبارزه با ظلم و ستم از مرگ نهراسند. انقلاب اسلامی ایران با اتکاء به نیروی ایمان و جوانان پر شور به رهبری امام خمینی (ره) در سال 1357 با پیروزی بر یکی از قدرتمندترین دیکتاتورها جهان توانست نهال انقلاب اسلامی را باوجود توطئههای بسیاری ازجمله جنگ هشت ساله، به ثمر بنشاند و از آن درختی تنومند بر جای بگذارد که اکنون در جهان بهعنوان قدرتی بزرگ و تأثیرگذار در معادلات بینالمللی از آن یاد میشود. اهمیت چنین موضوعی دستاورد امنیت و استقلال ایران را فراهم میآورد. پژوهش پیش رو با هدف بررسی تأثیر فرهنگ شهادت بر تداوم انقلاب اسلامی ایران با روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است.نتایج این پژوهش نشان میدهد که اندیشۀ شهادتطلبی با تأثیرپذیری از فرهنگ عاشورا نهتنها عامل اصلی پیدایش انقلاب اسلامی بوده بلکه از عوامل اصلی حفظ و تداوم آن نیز بوده است.
انقلاب اسلامی
تداوم انقلاب
فرهنگ عاشورا
اندیشۀ شهادت
2019
11
22
143
178
https://www.shahedeandisheh.ir/article_127806_c2a96aebfe5f704ea0d53d3888844df0.pdf