@article { author = {Mohamadi, Hadi and Tajik Esmaeili, Somayeh}, title = {Investigating the performance ofthe Radio and Television in reflecting the social status ofthe family of the martyrs of NEZAJA}, journal = {Witness the thought}, volume = {2}, number = {1}, pages = {9-42}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2676-6477}, eissn = {2676-6485}, doi = {}, abstract = {Serving and paying attention to the families of the martyrs of Nezaja through the media, especially the radio, is one of the most important actions that the officials should pay attention to. According to the Supreme Leader, "the families of the martyrs are the beacons of this country" and the dignity of the families of the martyrs is very high and this dignity must be preserved everywhere and at any time. The Army of the Islamic Republic of Iran has sacrificed 49,000 martyrs to the Islamic system, of which 47,000 are from the Army.The present study has been designed and implemented with the aim of identifying the strengths and weaknesses of the productions of One TV in reflecting the social status of the families of the martyrs of Nezaja. In this context, the theories of Harold LaSol, Samuel Hahnemann, Kazem Motamednejad, Max Weber, James Davis and Charles Willard Moore and Talcott Parsons were used. The method of this research is descriptive-survey and measurement tools; the researcher has made a questionnaire that the research questionnaire has been distributed and completed among 351 families of Martyr Nezaja living in Tehran using multi-stage cluster sampling method and using a simple random method. Findings showed that: There is a significant relationship between the strengths and weaknesses of the productions of One Sima network in reflecting the social status of the families of Nezaja martyrs (with a correlation coefficient of 0.988).}, keywords = {Martyrdom,Martyr's Family,Nezaja,strengths and weaknesses,One Broadcasting Network}, title_fa = {بررسی عملکرد صداوسیما در خصوص انعکاس منزلت اجتماعی خانوادۀ شهدای نزاجا}, abstract_fa = { خدمت‌رسانی و توجه به خانواده شهدای نزاجا طریق رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما از مهم‌ترین اقداماتی است که مسئولان باید بدان توجه داشته باشند. به فرموده مقام معظم رهبری «خانواده شهدا چشم‌وچراغ این مملکت هستند» و شأن و منزلت خانواده شهدا بسیار بالاست و در همه‌جا و هر زمان باید این شأن و منزلت حفظ شود. ارتش جمهوری اسلامی ایران 49 هزار شهید تقدیم نظام اسلامی کرده که از این تعداد 47 هزار شهید از نیروی زمینی هستند. این پژوهش باهدف بررسی عملکرد صداوسیما در خصوص انعکاس منزلت اجتماعی خانوادۀ شهدای نزاجا طراحی و اجرا شده است. در این زمینه ازنظریه‌های هارولد لاسول، ساموئل هانمن، کاظم معتمدنژاد، ماکس وبر، جیمز  دیویس و چارلزویلارد مور و تالکوت پارسونز استفاده شد. روش پژوهش پیش‌رو توصیفی ـ پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری؛ پرسشنامه محقق ساخته است که پرسشنامه پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و همراه با استفاده از روش تصادفی ساده در میان 351 خانواده شهید نزاجا ساکن در تهران توزیع و تکمیل گردیده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که: عملکرد صداوسیما در انعکاس منزلت اجتماعی خانواده شهدای نزاجا (با ضریب همبستگی0.988) رابطه معناداری وجود دارد.    }, keywords_fa = {شهادت,خانواده شهید,نزاجا,منزلت اجتماعی,شبکه یک صداوسیما}, url = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135492.html}, eprint = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135492_e74a7c91db35ab18ed74af04b7218258.pdf} } @article { author = {resalat, soheila}, title = {Investigating the role and position of female activists in the media basin in promoting the culture of self-sacrifice}, journal = {Witness the thought}, volume = {2}, number = {1}, pages = {43-62}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2676-6477}, eissn = {2676-6485}, doi = {}, abstract = {پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش و جایگاه فعالان زن حوزه رسانه در اشاعه و ترویج فرهنگ ایثار انجام شده است. روش تحقیق مبتنی بر تکنیک تحلیل محتوای کمی است و جامعه آماری شامل کلیه پستها و مطالب ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه در زمینه ایثار و شهادت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در نیمه نخست سال 1399 است. با توجه به محدودیت جامعه آماری، از روش تمامشمار استفاده شده و از اینرو کلیه مطالب و محتوای مطرح شده در حوزه فرهنگ ایثار در پستهای ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه به عنوان نمونه آماری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای آماری بیانگر آن است که بین نوع مطالب و محتوای ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه در خصوص فرهنگ ایثار و میزان استقبال کاربران از این مطالب ارتباط معناداری وجود دارد. در این راستا، بین نوع متن (ساده، شعر، نقل قول و...) و میزان استقبال کاربران رابطه معناداری مشاهده میشود. علاوه براین، نوع تصویر ارائه شده (عکس، فیلم، کلیپ و ...) و استقبال کاربران رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین هشتگهای استفاده شده در این پستها و میزان استقبال کاربران ارتباط معناداری مشاهده میشود. در مجموع، به عنوان یک دستاورد کلی از پژوهش حاضر میتوان گفت که محتوا و مطالب ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه قادر است زمینههای توجه و نگرش کاربران در خصوص فرهنگ ایثار را فراهم نماید و در نتیجه بر ترویج این فرهنگ در جامعه اثرگذار باشد.}, keywords = {Culture of Sacrifice,Media,social network,Instagram,Women}, title_fa = {بررسی نقش و جایگاه فعالان زن حوزه رسانه در ترویج فرهنگ ایثار}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش و جایگاه فعالان زن حوزه رسانه در اشاعه و ترویج فرهنگ ایثار انجام شده است. روش تحقیق مبتنی بر فن تحلیل محتوای کمی است و جامعه آماری شامل کلیه پست­ها و مطالب ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه در زمینه ایثار و شهادت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در نیمه نخست سال 1399 است. با توجه به محدودیت جامعه آماری، از روش تمام­شمار استفاده شده و از این‌رو کلیه مطالب و محتوای مطرح شده در حوزه فرهنگ ایثار در پست­های ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه به عنوان نمونه آماری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته­های آماری بیانگر آن است که بین نوع مطالب و محتوای ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه در خصوص فرهنگ ایثار و میزان استقبال کاربران از این مطالب ارتباط معناداری وجود دارد. در این راستا، بین نوع متن (ساده، شعر، نقل قول و...) و میزان استقبال کاربران رابطه معناداری مشاهده می­شود. علاوه‌بر این، نوع تصویر ارائه شده (عکس، فیلم، کلیپ و ...) و استقبال کاربران رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین هشتگ­های استفاده شده در این پست­ها و میزان استقبال کاربران ارتباط معناداری مشاهده می­شود. در مجموع، به عنوان یک دستاورد کلی از پژوهش حاضر می­توان گفت که محتوا و مطالب ارائه شده توسط فعالان زن حوزه رسانه قادر است زمینه­های توجه و نگرش کاربران در خصوص فرهنگ ایثار را فراهم نماید و در نتیجه بر ترویج این فرهنگ در جامعه اثرگذار باشد.}, keywords_fa = {فرهنگ ایثار,رسانه,شبکه اجتماعی,اینستاگرام,زنان}, url = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135493.html}, eprint = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135493_7c8d09883e2d55335c9bc7138040c342.pdf} } @article { author = {koohsari, zahra}, title = {Martyr Foundation Social Welfare Policies for Martyrs' Wives (Qualitative Study)}, journal = {Witness the thought}, volume = {2}, number = {1}, pages = {63-84}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2676-6477}, eissn = {2676-6485}, doi = {}, abstract = {Social policy and the implementation of welfare programs in our country are just a few decades old After the Islamic Revolution and during the imposed war Pay attention to the reduction of war damage to the families of the warriors Damaged by the war, it was considered by lawmakers and policymakers And numerous laws and regulations were adopted In this research, we seek to exemplify the main themes And to reveal the pattern of social policy aimed at the self-sacrificers in Iran. The results of the analysis of upstream documents, in particular the Comprehensive Law on the Services of Sacrifice The method of qualitative content and content analysis shows that Social support for victims' families in the form of pensions and financial support Positive Discrimination for Victims of Victims Is the Main Concept of Social Policy for Victims in Iran Positive Discrimination Approach in Determining Target Group and Their Needs Level And empowerment programs have drawbacks that diminish the effectiveness of social policy}, keywords = {social policy,Comprehensive Law on Serving Victims,Thematic Analysis}, title_fa = {سیاست‌های رفاه اجتماعی بنیاد شهید برای همسران شهدا (مطالعه کیفی)}, abstract_fa = {سیاست‌گذاری اجتماعی و اجرای برنامه‌های رفاهی در کشور ما فقط چند دهه سابقه دارد. پس از انقلاب اسلامی و حین جنگ تحمیلی توجه به کاهش آسیب جنگ بر روی خانواده‌های رزمندگان آسیب‌دیده از جنگ مدنظر قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران کشور قرار گرفت و قوانین و آیین‌نامه‌های متعددی به تصویب رسید. در این تحقیق درصددیم تا مضمون‌های اصلی و سرمشق و الگوی سیاست اجتماعی معطوف به ایثارگران در ایران را آشکار کنیم. نتایج تحلیل اسناد بالادستی بخصوص قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به روش محتوای کیفی و تحلیل مضمون، نشان می‌دهد که حمایت اجتماعی از خانواده‌های ایثارگران به شکل پرداخت مستمری و حمایت‌های مالی، تبعیض مثبت به نفع ایثارگران و تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت مضامین اصلی سیاست اجتماعی معطوف به ایثارگران در ایران است. رویکرد تبعیض مثبت در تعیین گروه هدف و سطح نیازهای آن‌ها و برنامه‌های توانمندسازی و خوداتکایی دارای اشکالاتی است که اثربخشی سیاست اجتماعی معطوف به ایثارگران را کمرنگ می‌سازد. }, keywords_fa = {تحلیل مضمون,سیاست اجتماعی,سیاست‌های رفاهی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران}, url = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135494.html}, eprint = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135494_04c771f030e7cc4b869fd030cef47725.pdf} } @article { author = {ghadami karmozdi, fakhri}, title = {The Place of Promoting the Culture of Self-Sacrifice And Martyrdom (From The Perspective Of Quran And Hadiths)}, journal = {Witness the thought}, volume = {2}, number = {1}, pages = {85-104}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2676-6477}, eissn = {2676-6485}, doi = {}, abstract = {Islam, while being a religion of peace and tolerance, is also a religion of strength and jihad, and in no way allows the domination of infidels, polytheists and oppressors over Muslims, and is opposed to any oppression and humiliation. Hence, the words and concepts of jihad, self-sacrifice and martyrdom in Islam have a special sanctity, value and status. In Islam, martyrdom is a red death based on knowledge and awareness and based on freedom and authority in the struggle against obstacles to evolution and deviant and tyrannical lines that the Mujahid chooses with all his logic, intelligence and awakening, and the martyr who sacrifices his life for the cause. He sacrifices God and transcendent and human values, is a person who is continuous and remains righteous and enjoys the divine blessings. The purpose of promoting the culture of self-sacrifice and martyrdom, while keeping this liberating light burning, is for any time when the enemy chants the destruction of religion and faith and attacks the homeland and honor. It is necessary to have such a procedure, to spread the way of life of the martyrs and martyrs in the society. In this article, after researching the background of research and expression of the culture of self-sacrifice and martyrdom in the Qur'an and Sunnah, the method of promoting the culture of martyrdom and reducing its obstacles was presented.}, keywords = {Sacrifice,Martyrdom,strategy,Narrations,Quran,Obstacles}, title_fa = {جایگاه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت (از منظر قرآن و روایات)}, abstract_fa = { اسلام درعین‌حال که دین صلح و مدارا است، دین قوّت و قدرت و جهاد نیز هست و به‌هیچ‌وجه اجازة تسلط کفار و مشرکان و ظالمان را بر مسلمانان نمی­دهد و با هرگونه ستم­پذیری و ذلّت، مخالف است. ازاین‌رو، واژه­ها و مفاهیم جهاد، ایثار و شهادت در اسلام، قداست و ارزش و جایگاه خاصّی دارند. در اسلام، شهادت، مرگ سرخ مبتنی بر شناخت و آگاهی و بر مبنای آزادی و اختیار در مبارزه علیه موانع تکامل و خطوط انحرافی و طاغوتی است که مجاهد با همة منطق و شعور و بیداری خود انتخاب می­کند و شهید که جان خود را در راه خدا و ارزش­های متعالی و انسانی ایثار می­نماید، فردی است پیوسته و باقی به حق و متنعّم از نعمات الهی (أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ). هدف از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ضمن فروزان نگه‌داشتن این چراغ رهایی­بخش، برای هر زمانی است که دشمن آهنگ نابودی دین و ایمان و تعرض به میهن و ناموس نماید. لازمة داشتن چنین رویه­ای، گسترش سیره و روش زندگی نجات­بخش شهیدان و ایثارگران در جامعه است. در این مقاله پس از پژوهش در پیشینة تحقیق و بیان فرهنگ ایثار و شهادت در قرآن و سنت، به ارائه شیوة ترویج فرهنگ شهادت و کاهش موانع آن پرداخته شد.}, keywords_fa = {ایثار,شهادت,راهکار,روایات,قرآن,موانع}, url = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135495.html}, eprint = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135495_7f8f99971e5d59c824fb93b154117ef9.pdf} } @article { author = {Yazdanpanah, Roya}, title = {Sociological Study of Changes in Social Acceptance Methods in Youth}, journal = {Witness the thought}, volume = {2}, number = {1}, pages = {105-132}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2676-6477}, eissn = {2676-6485}, doi = {}, abstract = {Human needs adaptation to the surrounding environment in order to survive. Socializing is a two-way process between the individual and his environment in which he lives and as long as this two-way communication continues, socialization will continue and social acceptability will be the product of this process. Iranian society is exposed to a particular process, and it is the inertia of gaining acceptance and dignity through the display of property, wealth, or any other possible thing. It is so and so intensely looking for a show to gain social acceptance in a way that distinguishes it from forms to normality of popularity. Such a link of acceptance and dignity with the display of goods, and in addition to desire, appetite, dreams and insatiable passion for the acquisition of a historically specific phenomenon, the outcome of which requires analysis. In other words, both the intensity and intransigence of this ambition, and the ways of responding to it and the complications that it entails, are specific to it, and distinguishes it from the ordinary attempt to obtain a status of acceptance. Therefore, the study of factors affecting social acceptability can be very useful and important. In this paper, using Bourdieu's theory of manners and field, the impact of cultural capital, social capital, economic capital, and their dimensions as methods of gaining social acceptability in the youth. The statistical population of this study was all the people of the 60s and 70s (Tehran18-37 years old) who were selected as the sample size of the research in Tehran. Also, the data needed for research were collected through a questionnaire tool in a field method. Data analysis was also performed by the SPSS software. The results of the research showed that there is a significant relationship between cultural capital, social capital, economic capital and its dimensions with social acceptability. Findings indicate that young generation of the 60s believe more in economic capital and social capital as a way of gaining social acceptance than 70s generation. Also, the 70s generation compared to the 60s, consider cultural capital as the more appropriate way to gain social acceptance.}, keywords = {Social acceptability,Cultural capital,Social Capital,economic capital}, title_fa = {بررسی جامعه‌شناختی تغییرات در شیوه‌های کسب مقبولیت اجتماعی در جوانان}, abstract_fa = {انسان برای ادامه حیات خود به سازگاری با محیط پیرامون نیازمند است. اجتماعی شدن یک فرایند دوجانبه میان فرد و محیط پیرامون اوست که در آن زندگی می‌کند و تا زمانی که این ارتباط دوجانبه ادامه داشته باشد اجتماعی شدن ادامه خواهد یافت و مقبولیت اجتماعی به‌عنوان عصاره و محصول این فرایند است. جامعه ایرانی در معرض فرایندی خاص قرار گرفته است و آن میلی سیری‌ناپذیر به کسب مقبولیت و منزلت از طریق نمایش دارایی، ثروت و یا هر امر ممکن دیگری است. این­گونه و به این شدت در جستجوی نمایش برای کسب مقبولیت اجتماعی برآمدن به‌گونه‌ای است که آن را از اشکال به هنجار جست­وجوی مقبولیت متمایز می‌کند. این­گونه پیوند مقبولیت و منزلت با نمایش کالا‌ها و افزون بر این میل، اشتها، آرزومندی و اشتیاق سیری‌ناپذیر به کسب مقبولیت پدیده‌ای به لحاظ تاریخی خاص است که پیامد آن نیازمند تحلیل است. به‌بیان‌دیگر هم‌شدت و سیری‌ناپذیری این آرزومندی و هم شیوه‌های پاسخ به آن و هم عوارض مترتب به آن خاص است و آن را از تلاش عادی برای کسب منزلت مقبولیت متمایز می‌کند. به همین دلیل مطالعه و بررسی عوامل تأثیرگذار بر مقبولیت اجتماعی می‌تواند بسیار کاربردی و مهم باشد. در این مقاله با استفاده از نظریه منش و میدان بوردیو به بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی و ابعاد آنها به‌عنوان شیوه‌های کسب مقبولیت اجتماعی در جوانان پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد نسل‌های دهه 60 و 70 (18-37 ساله) شهر تهران بوده که 400 نفر از آنها به‌عنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شده‌اند. همچنین داده‌های موردنیاز تحقیق از طریق ابزار پرسش‌نامه به روش میدانی گردآوری شده است. تحلیل داده نیز به‌وسیله نرم‌افزار اس پی اس اس انجام گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی و ابعاد آن با مقبولیت اجتماعی رابطه و تأثیر معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاکی از این است جوانان نسل دهه 60 در مقایسه با نسل دهه 70 اعتقاد بیشتری نسبت به سرمایه اقتصادی و سرمایه اجتماعی به‌عنوان شیوه‌ی کسب مقبولیت اجتماعی می‌دانند. همچنین نسل دهه 70 در مقایسه با دهه 60 سرمایه فرهنگی را به‌عنوان شیوه‌ای مناسب‌تر جهت کسب مقبولیت اجتماعی قلمداد می‌نمایند.}, keywords_fa = {مقبولیت اجتماعی,سرمایه فرهنگی,سرمایه اجتماعی,سرمایه اقتصادی}, url = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135497.html}, eprint = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135497_b9a50d33f09c59cead88c086f4a62729.pdf} } @article { author = {nooriyan, siyamak and Azmimonfared, Marziyeh and Zakeri, Mohammad}, title = {Islamic Ethics Components in Iranian Government Organizations}, journal = {Witness the thought}, volume = {2}, number = {1}, pages = {133-142}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2676-6477}, eissn = {2676-6485}, doi = {}, abstract = {In this regard, the components of fiduciary, justice, sacrifice, cooperation, and etiquette in Iranian government organizations were examined and ranked through reviewing the work ethic concepts, ethics in Iranian government organizations as well as the Islamic perspective, using the one-sample t-test and Friedman test. The statistical population included all the staff of Iranian government organizations, whose number is unlimited, with the sample size of 384 selected by randomly available methods and based on Cochran formula. In theoretical terms, the data collection was done by library method and in practical terms, field study was employed. To collect data, a researcher-made questionnaire was used whose validity and reliability were confirmed by experts and Cronbach’s alpha test, respectively, with a reliability value of 0.714. In data analysis, one-sample t-test was employed for testing the hypotheses and Friedman test was used for ranking the components through using SPSS software. The results revealed that all ethics components in Iranian government organizations have a relatively favorable condition. Moreover, the ranking results showed that the ethics components in Iranian government organizations are ranked by priority as fiduciary, etiquette, cooperation, sacrifice, and justice, respectively.}, keywords = {organizational ethics,Islam,Fiduciary,Justice,Government Organizations}, title_fa = {مولفه‌های اخلاق اسلامی در سازمان های دولتی ایران}, abstract_fa = {با مروری بر مفاهیم اخلاق کار، اخلاق در سازمان‌های دولتی ایران و دیدگاه اسلام، با روش آزمون تی تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن به بررسی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های امانت‌داری، عدالت، فداکاری، تعاون و آداب معاشرت در سازمان‌های دولتی ایران پرداختیم. جامعه آماری شامل تمام کارکنان سازمان‌های دولتی ایران بوده که تعداد آن‌ها نامحدود می‌باشد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر بوده که این افراد به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در بعد نظری کتابخانه‌ای و در بعد عملی، میدانی می‌باشد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ با مقدار 0.714 تأیید گردید. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تی تک نمونه‌ای جهت بررسی فرضیه‌ها و از آزمون فریدمن جهت رتبه‌بندی مؤلفه‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss استفاده شده است. نتایج نشان داد تمام مؤلفه‌های اخلاق در سازمان‌های دولتی ایران از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار می‌باشند. همچنین نتایج رتبه‌بندی نشان داد مؤلفه‌های اخلاق در سازمان‌های دولتی ایران به ترتیب اولویت امانت‌داری؛ آداب معاشرت؛ تعاون؛ فداکاری و عدالت هستند.}, keywords_fa = {اخلاق سازمانی,اسلام,امانتداری,عدالت,سازمان‌های دولتی}, url = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135498.html}, eprint = {https://www.shahedeandisheh.ir/article_135498_36ea7005b43e4b0c90a251c37317586c.pdf} }