پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه میان اضطراب امتحان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران با جنسیت، تعداد فرزندان خانواده و پایه تحصیلی آنان در میان فرزندان خانوادههای ایثارگران انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران (فرزندان جانبازان و ایثارگران) است ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه میان اضطراب امتحان دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران با جنسیت، تعداد فرزندان خانواده و پایه تحصیلی آنان در میان فرزندان خانوادههای ایثارگران انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران (فرزندان جانبازان و ایثارگران) است و تعیین حجم نمونه بر اساس معیار کفایت نمونه، 240 نفر در نظر گرفته شده و شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. نتایج نشان داد بین جنسیت دانشآموزان با میزان و سطوح اضطراب امتحان دانشآموزان تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین یافتهها نشان داد، بین تعداد فرزندان خانواده با میزان اضطراب امتحان رابطه معنیداری دیده نمیشود. ولی بین پایه تحصیلی دانشآموزان متوسطه با میزان اضطراب امتحان معنیدار مشاهده میشود، یعنی دانشآموزان پایههای تحصیلی بالاتر، اضطراب امتحان بیشتری دارند. توجه به ایجاد آرامش و کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان در خانواده ایثارگران امری مهم و ضروری است.